سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 21, 2022
15:01 جمعه، 29ام مهرماه 1401
کد خبر: 139642

رایزنی محرمانه چین با شرکتهای تراشه سازی

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین طی یک هفته اخیر، سلسله دیدارهای فوق العاده با مدیران شرکتهای تراشه سازی برگزار کرد تا پیامدهای ناشی از محدودیتهای اخیر آمریکا علیه بخش نیمه رسانای این کشور را ارزیابی کند.
 
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، مدیران شرکتهایی شامل سازنده تراشه حافظه YMTC و داونینگ اینفورمیشن اینداستری (متخصص ابررایانه) را برای حضور در جلسات محرمانه فرا خواند.
 
دولت بایدن، ماه میلادی جاری مجموعه مقررات جدیدی را برای محدود کردن صادرات فناوری و کند کردن پیشرفت فناوری و نظامی چین اعلام کرد که شامل محدودیت فروش برخی از تراشه های پیشرفته و ابزارهای تولید تراشه بوده است. این مقررات که بعضی از آنها فورا به اجرا گذاشته می‌شوند، بر مبنای محدودیت‌هایی هستند که امسال به سازندگان بزرگ تجهیزات تولید تراشه شامل KLA Corp، Lam Research Corp و Applied Materials اعلام شدند و این شرکتها را ملزم کردند ارسال تجهیزات به کارخانه‌های چینی تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته را متوقف کنند.
 
کارشناسان می گویند مقررات جدید، پیامد گسترده ای داشته و تلاشهای چین برای توسعه صنعت تراشه بومی و پیشبرد تحقیقات تجاری و دولتی در زمینه تسلیحات نظامی، هوش مصنوعی، دیتاسنتر و بسیاری از حوزه هایی که از ابررایانه ها و تراشه های پیشرفته استفاده می کنند را کند خواهد کرد.
 
طبق گزارش بلومبرگ، بسیاری از مدیرانی که در این جلسات شرکت کرده اند، گفته اند محدودیتهای آمریکا به منزله فاجعه ای برای صنعت آنها و بلندپروازیهای چین برای قطع وابستگی اقتصادش به فناوری آمریکایی است.
 
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین یکشنبه هفته جاری در اعلام گزارش کار خود در کنگره حزب کمونیست، از کشورش خواست در جنگ فناوریهای اساسی، برنده شود.
 
بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان می گویند گزارش کار رئیس جمهور چین ممکن است از اصلاح رویکرد چین در زمینه پیشبرد صنعت فناوری بومی با هزینه دولتی بیشتر و مداخله برای مقابله با فشارهای آمریکا، حکایت داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.