فناوری اطلاعات

October 21, 2022
19:02 جمعه، 29ام مهرماه 1401
کد خبر: 139647

ارتقای فناوری فشرده سازی ویدئو با هوش مصنوعی

یک شرکت تجاری قصد دارد مشکلات مختلف مربوط به فشرده سازی و پخش آنلاین فایل‌های ویدئویی را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برطرف کند تا نتیجه نهایی حجم و کیفیت مناسبی داشته باشد.
به گزارش تک کرانچ، چری بسنبرخ مدیر عامل شرکت دیپ رندر در این مورد گفته است: «فرایند توسعه کدک های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفت کرده است.»
 
وی در جستجوی راهی بهتر برای فشرده سازی فایل‌های ویدئویی، با ارسلان ظفر، دانشجوی علوم رایانه و یادگیری ماشینی در کالج امپریال لندن ملاقات کرد، تأسیس کرد. دو طرف در یک پروژه تحقیقاتی برای ارتقای باز توزیع داده‌های چند ترابایت ویدئو در یک شبکه رایانه‌ای همکاری کردند و طی آن کاستی‌های فناوری فشرده سازی فایل‌های ویدئویی را از نزدیک تجربه کرده‌اند.
 
شرکتی که این دو نفر تأسیس کردند بعد از جمع آوری سرمایه اولیه ۱.۶ میلیون پوندی (۱.۸۱ میلیون دلار) در دو سال قبل حالا مجموع درآمد خود را به ۵.۷ میلیون دلار رسانده است.
 
این شرکت با فرض عدم افزایش سرعت اینترنت، تصمیم گرفت برای ارتقای کیفیت نمایش آنلاین فایل‌های ویدئویی در حال پخش داده‌هایی را که از طریق وب جریان می‌یابد کوچک‌تر کند.
 
از این رو، فناوری یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و فناوری فشرده‌سازی با هم ترکیب شد تا روشی اساسی و جدید برای فشرده‌سازی داده‌ها ایجاد شود و در نهایت نسبت‌های فشرده‌سازی تصویر و ویدئو به‌طور قابل‌توجهی بهتر شود.»
 
راه حل اختصاصی شرکت دیپ رندر راه اندازی یک پلتفرم آگنوستیک است که برای ایجاد آن، این شرکت مجموعه داده‌های بیش از ۱۰ میلیون ویدئو را گردآوری کرده است.
 
هوش مصنوعی بر اساس این ویدئوها الگوریتم‌هایی را ابداع کرد تا فشرده سازی داده‌های ویدئویی به طور خودکار انجام شود. این شرکت در نهایت از ترکیبی از سخت‌افزارهای مختلف و ابری برای آموزش خودکار شیوه فشرده سازی ویدئویی استفاده کرد که اولی شامل بیش از صد پردازنده گرافیکی بود.
 
دیپ رندر ادعا می‌کند استاندارد فشرده‌سازی ابداع شده آن ۵ برابر بهتر از استاندارد HEVC است که یک کدک پرکاربرد بوده و می‌تواند به طور آنی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه با یک تراشه شتاب‌دهنده هوش مصنوعی (مثلاً موتور عصبی اپل در آیفون‌های مدرن) اجرا شود.
 
این شرکت در حال مذاکره با سه شرکت بزرگ فناوری – با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار – برای استفاده از این فناوری منحصر به فرد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.