بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 25, 2022
17:59 سه شنبه، 3ام آبانماه 1401
کد خبر: 139759

بهای سنگین «غیبت حکمرانی ملی سایبری»

هرگونه مماشات و کوتاهی در اعمال حکمرانی سایبری در کشور، منجر به تحمیل خسارات زیاد به منافع ملی، پایمال شدن حقوق کاربران ایرانی و ازدست‌رفتن فرصت‌های زیادی برای کشور می‌شود.
 
بحث بر سر حکمرانی سایبری ملت‌ها و کشورها، به‌ویژه در مواجهه با غول‌های سایبری و شرکت‌های چندملیتی، شاید مقوله‌ای جدید و نسبتاً نوین در کشور ما تلقی شود، اما در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا، آمریکا، چین و … سال‌هاست که قوانین روشن و بسیار ریز و سخت‌گیرانه‌ای وضع شده است که به‌نوعی تضمینی برای امنیت و منافع ملی این کشورها تلقی می‌شود.
 
در کشور ما اگرچه سال‌هاست بحث ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اتکای اقتصاد سایبری به زیرساخت‌های داخلی کشور باتوجه‌به سابقه انواع تحریم‌ها و جلوگیری از خسران کشور مطرح است، اما در حوزه نحوه مواجهه و تعامل با غول‌های سایبری اقدامات کافی به عمل نیامده است.
 
با توجه به درهم تنیدگی گسترده فضای مجازی با عرصه‌های مختلف زندگی اعم از اقتصاد، تجارت، آموزش، بانکداری، امنیت و غیره ذکر مثالی به تشریح بیشتر و بهتر موضوع کمک می‌کند.
 
امنیت داخلی و فیزیکی یک کشور اصولا از مرزهایش آغاز شده و هر گونه ضعف و خللی در این مساله منجر به دست‌اندازی هر روزه یک کشور یا گروهی در خارج از کشور به بخشی از خاک، منافع، امنیت و تمامیت آن کشور می‌شود. نمونه روشن و بارز آن وضعیت فعلی کشور لیبی است که اگرچه در ظاهر یک کشور است اما در عمل هر بخشی از آن در دست یک گروه و کشور افتاده و منافع ملی این کشور به نوعی در حال غارت است.
 
حکمرانی و امنیت سایبری ملی نیز پدیده متفاوتی از این مساله نیست و از قضا حد وسطی هم ندارد. 
 
یک کشور یا حکمرانی سایبری دارد یا ندارد. اگر داشته باشد، همچون آمریکا، اروپا و چین به طور تمام‌وکمال از حقوق مردم و منافع ملی در برابر شرکت‌های فراملیتی دفاع کرده و مانع هرگونه اخلال و اعمال‌نفوذ و سوءاستفاده از داخل مرزهای ملی و مردم کشور می‌شود.
 
اگر هم ضعف یا خللی در حکمرانی سایبری باشد، این غول‌های سایبری هستند که قوانین و اراده خود را به یک کشور تحمیل می‌کنند.به عبارت دیگر یا حکمرانی سایبری اعمال می‌شود و یا آنکه حکمرانی سایبر را از بیرون اعمال می‌کنند.
 
برای مثال در خصوص وضعیت حکمرانی سایبری کشور ما شاهد آن هستیم که هر شرکت و غول مجازی، شرایط و ملاحظات عمدتا متناقض خود را به ایران و ایرانی‌ها اعمال می‌کنند.شرکت اپل گوشی‌هایش را روانه ایران می‌کند اما به کاربران ایرانی هیچ خدمات نرم‌افزاری و پشتیبانی ارایه نمی‌دهد تا به این ترتیب حداکثر سود را با حداقل هزینه و خدمات‌دهی به دست آورد.
 
شرکت گوگل نیز در استانداردی دوگانه و متناقض برخی خدماتش را به روی مردم ایران بسته و برخی را باز گذاشته است.
 
ظاهراً در تبعیت از همین رویه حالا شرکت متا نیز با محصولاتی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ در مورد ایران سیاست‌های یک بام و دوهوا را در پیش گرفته است. به این مفهوم که نه‌تنها به متولیان عرصه سایبری ایران خود را پاسخگو نمی‌داند، بلکه در سیاستی دوگانه حتی الزامات اولیه و درون پلتفورمی خود را نیز در خصوص کشور ایران رعایت نمی‌کند.
 
لذا مشاهده می‌شود که هرگونه مماشات و کوتاهی در اعمال حکمرانی سایبری در کشور، منجر به تحمیل خسارات زیاد به منافع ملی، پایمال شدن حقوق کاربران ایرانی و ازدست‌رفتن فرصت‌های زیادی برای کشور می‌شود و با این رویه هر روز احتمالاً باید شاهد تصمیم جدیدی از سوی شرکت‌های سایبری برای کشور ما باشیم که قاعدتاً در آن هیچ توجهی به منافع کاربران ایرانی نشده و تنها سود حداکثری این شرکت‌ها را تأمین می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.