اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 25, 2022
18:38 سه شنبه، 3ام آبانماه 1401
کد خبر: 139770

ارائه اینترنت پر سرعت در مناطق دورافتاده قطب شمال

آژانس فضایی روسیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی تعداد ۹ ماهواره ویژه مطالعاتی را برای توسعه پژوهش های حوزه قطب شمال به مدار زمین پرتاب کند. پیش از این یک ماهواره مشابه در اوایل سال ۲۰۲۱ به فضا فرستاده شده بود.
 
آژانس فضایی روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۹ ماهواره را در مدار قطب شمال قرار دهد.
 
یوری تروتنف معاون نخست وزیر روسیه و فرستاده رئیس جمهور در منطقه فدرال خاور دور، در نشستی در پایگاه فضایی وستوچنی اعلام کرد: از بین ماهواره های فوق، چهار ماهواره برای دسترسی به اینترنت پر سرعت در مناطق دور افتاده قطبی، سه ماهواره برای نظارت راداری و دو ماهواره برای اهداف آب و هواشناسی استفاده خواهند شد.
 
وی در ادامه توضیحاتش تاکید کرد: این اقدام را می توان یک گام کلیدی در توسعه مسیر دریای شمال دانست و به همین دلیل هدف اصلی ما داشتن یک گروه ماهواره های مداری در قطب شمال است.
 
برنامه ما این است که تا سال ۲۰۲۴ دو ماهواره Arktika-M در مدار قرار گیرند، آنها داده های مربوط به شرایط آب و هوا شناسی در عرض های جغرافیایی بالا  بررسی کرده و متعاقبا سه ماهواره راداری شامل دو ماهواره Kondor-FKA و یک Obzor-R  را ارسال خواهیم کرد. به این ترتیب تا سال ۲۰۲۶ می توان در دورافتاده ترین مناطق قطبی نیز به اینترنت پر سرعت دسترسی داشت.
 
یوری بوریسوف، مدیر کل آژانس فضایی روسیه نیز در این رابطه گفت که در انتخاب ماهواره ها برای گروه مداری، این شرکت درخواست های اپراتورهای مسیر دریای شمال را در نظر گرفته است.
 
بر اساس اطلاعات موجود، اولین ماهواره آب ‌وهواشناسی Arktika-M در فوریه ۲۰۲۱ در مداری بسیار بیضوی از نوع مولنیا قرار گرفت.
گفتنی است مسیر دریای شمالی کوتاه ترین مسیر آبی بین بخش اروپایی روسیه و خاور دور است. این مسیر دروازه کارا تا خلیج پراویدنس حدود ۵۶۰۰ کیلومتر طول داشته و از نظر حمل و نقل دریایی و لجستیک، نقش مهمی ایفا می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.