فناوری اطلاعات

October 26, 2022
16:58 چهارشنبه، 4ام آبانماه 1401
کد خبر: 139800

گزارش مالی گوگل: عملکرد نسبتا ضعیف یوتیوب و رشد درآمد واحد ابری

آلفابت،‌ شرکت مادر گوگل، گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۲ را منتشر و اعلام کرد درآمدش کمتر از حد انتظار تحلیلگران بوده، اما واحد Google Cloud توانسته است فراتر از حد انتظار ظاهر شود.
آلفابت که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و یوتیوب را در مالکیت خود دارد، جدیدترین گزارش مالی‌اش را به‌صورت عمومی دردسترس قرار داد. براساس آنچه CNBC می‌نویسد، سود هر سهم آلفابت در بازه‌ی زمانی موردبحث ۱٫۰۶ دلار بوده، درحالی‌که تحلیلگران انتظار داشتند این عدد به ۱٫۲۵ دلار برسد. درآمد آلفابت در فصل سوم سال جاری میلادی ۶۹٫۰۹ میلیارد دلار بود. تحلیلگران انتظار داشتند آلفابت ۷۰٫۵۸ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
 
آلفابت در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید درآمد یوتیوب ازطریق تبلیغات ۷٫۰۷ میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شد یوتیوب ۷٫۴۲ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند. درآمد واحد ابری گوگل موسوم به Google Cloud معادل ۶٫۹ میلیارد دلار بوده، یعنی حدودا ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر از آنچه که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. هزینه‌ی جذب ترافیک (TAC) گوگل در فصل سوم امسال ۱۱٫۸۳ میلیارد دلار بود. تحلیلگران انتظار داشتند TAC در این بازه‌ی زمانی ۱۲٫۳۸ میلیارد دلار باشد.
 
گوگل در بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی توانسته بود درآمدش را ۴۱ درصد افزایش دهد، اما میزان افزایش درآمد در فصل سوم ۲۰۲۲ به تنها ۶ درصد رسیده است. کارشناسان وال‌استریت این موضوع را به کاهش هزینه‌کرد در صنعت تبلیغات آنلاین ارتباط می‌دهند. به‌غیر از دوره‌ای کوتاه در اوایل همه‌گیری کرونا، این ضعیف‌ترین میزان رشد گوگل از سال ۲۰۲۳ تاکنون محسوب می‌شود.
 
درآمد تبلیغاتی یوتیوب در سال گذشته‌ی میلادی ۷٫۲۱ میلیارد دلار بود، اما در فصل سوم امسال دو درصد کمتر شد و به ۷٫۰۷ میلیارد دلار رسید. تحلیلگران گفته بودند که انتظار دارند درآمد یوتیوب سه درصد رشد کند. آلفابت می‌گوید کل درآمد تبلیغاتی‌اش در فصل اخیر با رشد اندک نسبت‌به سال گذشته، به ۵۴٫۴۸ میلیارد دلار رسیده است.
 
ضعیف‌ترین میزان رشد گوگل از سال ۲۰۱۳ تاکنون، صرف‌نظر از دوره‌ای کوتاه در اوایل همه‌گیری کرونا
گزارش مالی گوگل در حالی منتشر می‌شود که سایر شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری در حال آماده شدن برای انتشار جزئیات عملکرد مالی خود هستند. هم‌زمان با گوگل، مایکروسافت نیز گزارش مالی‌اش را منتشر کرده.
 
انتشار گزارش مالی گوگل برای سرمایه‌گذارانی که روی بازار تبلیغات آنلاین تمرکز دارند بسیار مهم است. هفته‌ی گذشته گزارش مالی اسنپ (مالک اسنپ‌چت) از عملکرد ناامیدکننده‌ی این شرکت حکایت داشت. اسنپ حتی گفت که نمی‌تواند عملکردش را در فصل آینده پیش‌بینی کند، چون بازار بسیار متزلزل است. متا (فیسبوک سابق)، دیگر بازیگر مهم صنعت تبلیغات آنلاین، فردا گزارش مالی‌اش را منتشر می‌کند. تحلیلگران انتظار دارند درآمد متا برای دومین فصل متوالی کاهش یابد.
 
مدیران بالارتبه‌ی آلفابت در بیانیه‌ای به چالش‌هایی که این شرکت بزرگ با آن‌ها مواجه است اشاره کرده‌اند. سوندار پیچای، مدیرعامل، گفته است که تمرکز آلفابت «بر مجموعه‌ای شفاف از محصولات و اولویت‌های کسب‌و‌کار» بیشتر می‌شود. در همین حین مدیر ارشد مالی می‌گوید آلفابت در تلاش است منابعش را به محرک‌های اصلی رشد اختصاص دهد.
 
درآمد واحد ابری گوگل در فصل سوم سال جاری میلادی ۶٫۹ میلیارد دلار بود، درحالی‌که تحلیلگران گفته بودند این واحد تجاری در بهترین حالت به درآمد ۶٫۶۹ میلیارد دلار دست پیدا می‌کند. درآمد ۶٫۹ میلیارد دلاری وقتی با درآمد پنج میلیارد دلاری سال گذشته مقایسه می‌شود،‌ بسیار قابل توجه است. یک سال قبل از آن، خسارت واحد ابری گوگل از ۶۴۴ میلیون دلار به ۶۹۹ میلیون دلار افزایش یافته بود.
 
سوندار پیچای قوانین جدیدی را تصویب کرده است تا آلفابت با اتکا بر آن‌ها هزینه‌کرد خود را کاهش دهد. مدیرعامل شرکت می‌گوید دلیل تصویب این سیاست‌های جدید چالش‌های اقتصادی ازجمله احتمال شروع دوران رکود، افزایش تورم، بالا رفتن نرخ بهره و کاهش درآمد صنعت تبلیغات است.
 
پیچای چند ماه پیش گفته بود که می‌خواهد هزینه‌های آلفابت را ۲۰ درصد کم کند. این طرح ممکن است شامل تعدیل نیرو هم باشد. گوگل در ماه‌های اخیر ضمن لغو عرضه‌ی لپ تاپ پیکسل‌بوک و کاهش بودجه‌ی پروژه‌ی Area 120 گفت که قصد دارد سرویس استریم بازی استیدیا را تعطیل کند.
 
به‌دنبال انتشار گزارش مالی آلفابت، ارزش سهام این شرکت افت کرد. سهام این شرکت در سال جاری میلادی بیش از ۲۸ درصد کاهش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.