طبق گفته معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با برقراری ارتباط میان سامانههای زمین و درگاه ملی مجوزها، از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک میتوانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواستهای خود اقدام کنند.
اجرای پروژههای دولت الکترونیک یکی از مهمترین اقدامات برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری است که با نامگذاری امسال به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافته است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با دیگر دستگاههای دولتی و غیردولتی در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامههای خود قرار داده است. بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویتدار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راهاندازی شده است.
ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهرهبرداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارشهای مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانهای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری بهصورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم میکند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.
سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است.
سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استانهای اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگلها و مراتع را دنبال میکند. ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاههایی تشکیل میدهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آنها گذاشته شده است که در این خصوص میتوان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد.
احسان خاندوزی- وزیر امور اقتصاد و دارایی- چندی پیش در یک گفت و گوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه در دولت جدید سعی شد مردم راحتتر کسب و کار خود را آغاز کنند، اظهار کرد: از روز ششم فروردین سال جاری که مهلت قانونی کار درگاه ملی مجوزها آغاز شد تاکنون ۳۸۹ هزار درخواست مجوز کسب و کار در این درگاه ارائه شد که از این میان ۱۰۵ هزار درخواست به دلیل نقص مدارک یا انصراف کنار گذاشته شدند. همچنین از ۳۸۹ هزار درخواست ۱۱۴ هزار و ۳۸۴ مجوز برخط صادر شد. در واقع بیش از ۱۱۴ هزار مجوز در طول بیش از شش ماه بدون اینکه فردی حتی یکبار به دستگاههای اجرایی کشور مراجعه کند، صادر شد.
به گفته وی البته دستگاهها ۱۵۷ هزار مجوز را علیرغم اینکه مشکل مدرک نداشتند در صف بررسی نگه داشتند که از این تعداد مهلت قانونی بررسی ۱۴۸ هزار درخواست گذشته است. در این راستا قانون به وزارت اقتصاد و درگاه ملی مجوزها این امکان را داده است که اگر زمان دستگاههای تمام شود و مجوز نداده باشد درگاه ملی راساً نسبت به صدور مجوز اقدام کند.
در همین رابطه به تازگی جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- با اعلام خبر تسهیل فرآیند صدور مجوزها در حوزه زمین اظهار کرد: با برقراری ارتباط میان سامانههای زمین و درگاه ملی مجوزها، از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک میتوانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواستهای خود اقدام کنند.
معاون دولت الکترونیکی اتصال سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به درگاه ملی مجوزهای کشور را یکی از اساسیترین پایههای توسعه خدمات زمین محور در کل کشور تا پایان سال جاری دانست و افزود: تا پیش از این متقاضیان دو خدمت «صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها» و «صدور جواز تأسیس شهرک یا نواحی صنعتی غیردولتی» ناگزیر به پیمودن فرآیندی زمانبر و طولانی بودند تا بلکه بتوانند از آخرین وضعیت درخواست مجوز خود باخبر شوند. اما با تعاملاتی که میان سامانههای زمین و درگاه ملی مجوزها صورت گرفت از ۳۰ مهرماه سال جاری در گام ابتدایی، اتصال لازم برای خدمات یاد شده برقرار شد و تلاش برای تسری پیداکردن این مهم به کلیه خدمات حوزه زمین ادامه خواهد داشت.
موحد، با بیان این که اتصال سامانههای زمین و مجوزها صرفا یک رویداد فنی نیست و اثرات آن نقش قابل توجهی را در جلوگیری از سردرگمی متقاضیان ایفا میکند؛ گفت: در حال حاضر استعلاماتی نظیر وضعیت ملی بودن اراضی، حریم راه، حریم راهآهن، حریم خطوط و تأسیسات آب و فاضلاب، حریم خطوط و تأسیسات فرودگاهی، اصالت مجوزهای زیستمحیطی، اصالت جواز تأسیس صنعتی و سایر استعلامات پایه مورد نیاز جهت دریافت مجوز در کمترین زمان ممکن به صورت الکترونیکی اخذ میشود که نقش مهمی را در صرفهجویی زمان و هزینه مردم به عهده دارد.
لازم به ذکر است هم اکنون سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به نشانی https://iraneland.ir/ و درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به نشانی https://mojavez.ir/ در دسترس عموم متقاضیان قرار دارد.