فناوری اطلاعات

November 4, 2022
14:26 جمعه، 13ام آبانماه 1401
کد خبر: 140008

درس‌های اشتباهی زاکربرگ از گوگل

کارشناسان فناوری می گویند اقدام متا برای ورود به فضای متاورس، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف کننده از اپل بوده است.
62414943.jpg
کارشناسان می گویند متا می خواهد کنترل اطلاعات مصرف کننده را از اپل پس بگیرد. تلاش چند میلیارد دلاری متا برای ساخت متاورس و تصمیم سال گذشته این شرکت برای تغییر برندش از "فیس بوک" به "متا"، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف کننده از دستگاه‌های اپل بوده است. تلاش متا، مشابه تصمیمی است که گوگل در ساخت اندروید گرفت اما به نظر می‌رسد پروژه زاکربرگ فاقد یک عنصر اساسی است که باعث موفقیت اندروید شد.
 
تغییر سیاست حریم خصوصی اپل به مدل تجاری فیس بوک ضربه زد
اپل سال میلادی گذشته سیاست حریم خصوصی خود را تغییر داد و دنبال کردن کاربران و درآمدزایی از تبلیغات را برای فیس بوک دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ، تحلیلگر متا در بنچمارک می‌گوید" اپل در واقع درآمد فیس بوک را کاهش داده است زیرا از نظر دسترسی این شرکت به اطلاعات کاربران اپلیکیشن، منبع اطلاعات عظیمی را حذف کرده است. این تغییر هزینه سنگینی برای متا داشته است.
 
به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری شرکت نیدهام، بیش از ۹۵ درصد از درآمد متا، از دستگاه‌های موبایل است. مدیر ارشد عملیاتی متا به سرمایه‌گذاران گفته است سیاست جدید اپل، به ۱۰ میلیارد دلار درآمد کمتر در سال ۲۰۲۲ منجر می‌شود. هدف متا، گرفتن موقعیت محوری است که تلفن هوشمند اپل در زندگی مصرف کنندگان پیدا کرده است.
 
اندروید در قیاس با متاورس
گوگل بیش از دهه پیش، اندروید را با هدف رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب سگ جنگی نوشته فرد ووگلشتاین آمده است: این شرکت در سال ۲۰۰۷ عرضه نخستین تلفن اندرویدی را درست چند روز قبل از موعد برنامه ریزی شده، متوقف کرد و آن را بازطراحی کرد تا بیشتر شبیه نخستین نسل آیفون به نظر برسد.
 
والتر ایزاکسون در کتاب استیو جابز نوشته است: استیو جابز، یکی از موسسان اپل، گویا از معرفی اندروید توسط گوگل که معتقد بود کپی غیرقانونی آیفون است، عصبانی شده بود و آن را محصول سرقت شده خوانده بود.
 
با این حال، یک تفاوت اصلی بین تلاش گوگل برای فرار از برتری اپل و قمار متا وجود دارد. آمار نشان داد تقاضای مصرف کننده برای محصول گوگل، ناامیدکننده است. در مقابل، اپل یک میلیون دستگاه از نسل نخست آیفون را در مدت ۷۴ روز از زمان معرفی آن، فروخت.
 
تجربه گوگل نتیجه داد، آیا متا هم به نتیجه می‌رسد؟
گوگل دید اپل چه مسیری را طی می‌کند و به توسعه پلتفرم اندروید ادامه داد تا با iOS اپل برابری کند. این شرکت همچنین به سرمایه‌گذاری در ساخت تلفن هوشمند خود- دستگاهی که می‌داند مردم می‌خواهند- ادامه داد. سرمایه‌گذاری گوگل نتیجه داد و اکنون اندروید، سیستم عامل موبایل برتر در سطح جهانی است.
 
گوگل دنبال کننده سریعی بود اما سرمایه‌گذاری متا خطرناکتر است زیرا سرمایه‌گذاری در متاورس است؛ محصولی که تا حد زیادی آزموده نشده است. به گفته زگوتوویچ، این سرمایه‌گذاری ریسک بزرگی دارد و ریسک ابتدایی آن این است که در حال حاضر هیچ نتایج ملموسی ندارد.
 
بعضی از تحلیلگران در وال استریت گمان می‌کنند متا از این پروژه عقب نشینی خواهد کرد. در حالی که پایبندی به مدل کسب و کار قدیمی تحت سیستم حریم خصوصی جدید اپل، به بهای از دست دادن میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی برای فیس بوک تمام می‌شود، ساخت دنیای مجازی از خشت اول، ارزان نخواهد بود.
 
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، متا بیش از ۱۹ میلیارد دلار ضرر در کسب و کار متاورس از زمان آغاز فعالیت آن در سال گذشته، گزارش کرده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است از جمله سرمایه‌گذاری که در یک نامه گشوده به زاکربرگ، از او خواست جلوی ضرر را بگیرد. ارزش سهام متا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۷۰ درصد سقوط کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.