سونی نتایج مالی خود را برای سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد که در آن رشد فروش در سراسر بخشها مشخص است اما سود عملیاتی در بخش بازیها کاهش یافته است.
سونی در این گزارش مالی اخیر در رابطه با موارد مختلفی صحبت کرده است و همانطور که در اخبار دیگر هم اشاره کرده بودیم، اعلام کرد که فروش کلی کنسول پلیاستیشن ۵ به ۲۵ میلیون نسخه رسیده است. با این حال، در جریان این گزارش مالی جزئیات بیشتری از درآمد و سود عملیاتی این شرکت در سهماههی دوم سال مالی اعلام شده است.
خلاصه ارقام اعلام شده به شرح زیر است:
درآمد در سهماههی دوم سال مالی: ۲.۷۵ تریلیون یِن (۱۸.۶ میلیارد دلار، افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته)
سود عملیاتی در سهماههی دوم سال مالی: ۳۴۴ میلیارد یِن (۲.۳ میلیارد دلار، افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته)
درآمد خالص در سهماههی دوم سال مالی: ۲۶۴ میلیارد یِن (۱.۷ میلیارد دلار، افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته)
درآمد در نیمهی اول سال مالی: ۵.۱ تریلیون یِن (۳۴.۵ میلیارد دلار، افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته)
سود عملیاتی در نیمهی اول سال مالی: ۶۵۱ میلیارد یِن (۴.۴ میلیارد دلار، افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته)
درآمد خالص در نیمهی اول سال مالی: ۴۸۲ میلیارد یِن (۳.۲ میلیارد دلار، افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته)
این گزارش با نگاهی ویژه به درآمد عملیاتی، به کاهش قابلتوجه در فروش بازی و خدمات مربوط به شبکه اشاره کرده است. این بخشها شاهد کاهش ۴۰.۵ درصدی سود عملیاتی خود به ۴۲.۱ میلیارد دلار (۲۸۵ میلیون دلار) بودهاند.
سونی توضیح داد که این به دلیل افزایش هزینههای توسعه بازیها و همچنین ثبت هزینههای مربوط به خرید استودیوها از جمله خرید ۳.۶ میلیارد دلاری استودیو بانجی در اوایل سال جاری بوده است. کاهش فروش برای عنوان غیرانحصاری نیز به عنوان یک دلیل دیگر ذکر شد، هرچند سونی کاهش ضرر در سختافزار را یکی از نتایج مثبت این سهماههی مالی در نظر گرفت.
در عین حال، درآمد بخش بازیها و خدمات و سرویسهای شبکهای با رشد ۷۵.۳ درصدی به ۷۲۰ میلیارد ین (۴.۹ میلیارد دلار) رسیده است. سونی همچنان به کاهش فروش عناوین غیرانحصاری که توسط شرکتهای شخص ثالث ساخته شدهاند (و همچنین بستههای الحاقی آنها) اشاره کرده است اما تأثیر مثبت نرخ ارز خارجی وجود دارد که این رشد را توضیح میدهد.
پلیاستیشن ۵ در این سهماههی اخیر ۳.۳ میلیون دستگاه فروش کرده است. این در حالی است که فروش این کنسول در سهماههی قبل ۲.۴ میلیون دستگاه بوده است که در مجموع فروش این کنسول از ابتدای این سال مالی تا نیمهی آن را به ۵.۷ میلیون دستگاه میرساند.
سونی همچنین اعلام کرد که در سهماههی مالی دوم امسال ۶۲.۵ میلیون بازی در کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ فروخته شده است که ۶.۷ میلیون بازی برای آثار انحصاری استودیوهای داخلی پلیاستیشن بوده است. ۶۳ درصد از فروش بازیها بهصورت دیجیتالی انجام شده است.
تعداد مشترکین پلیاستیشن پلاس با ۴۵.۴ میلیون کاربر در مقایسه با ۴۷.۳ میلیون در سهماههی گذشته اندکی کاهش یافته است. البته، درآمد حاصل از آن بیشتر شده است. سونی ساختار پلیاستیشن پلاس را در اوایل امسال تغییر داد.
با نگاهی به نیمه اول سال مالی ۲۰۲۲، سود عملیاتی بخش بازیها ۷۱ درصد کاهش یافته و به ۹۴.۹ میلیارد ین (۶۴۲ میلیون دلار) رسیده است اما درآمد این بخش با رشد چشمگیر ۶۳.۶ درصدی به ۱.۳ تریلیون ین (۸.۸ میلیارد دلار) رسیده است.
با نگاهی به آینده، سونی انتظار دارد درآمد کل سال مالی به ۱۱.۶ تریلیون ین (۷۶.۶ میلیارد دلار) برسد و درآمد بازیها به ۳.۶۳ تریلیون ین برسد (این رقم ۱۰ درصد در مقایسه با پیشبینی ماه ژوئیه افزایش یافته است). همچنین سونی اعلام کرده که انتظار دارد که فروش سختافزار هم با افزایش خوبی همراه شود.