باندپهن

باندپهن ثابت

November 9, 2022
16:03 چهارشنبه، 18ام آبانماه 1401
کد خبر: 140216

اعتراض نماینده مجلس به افزایش هزینه تلفن ثابت: مخابرات دست در جیب مردم کرده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش هزینه تلفن ثابت از سوی مخابرات را دست کردن در جیب مردم خواند و گفت مخابرات می‌خواهد از این طریق درآمد خود را جبران کند.
لطف‌اله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران با انتقاد از شرکت مخابرات ایران گفت: «مخابرات در این روزها که اینترنت قطع است دست در جیب مردم کرده و می‌خواهد درآمد خود را ازطریق گران کردن آبونمان تلفن‌های ثابت جبران کند. مخابرات نمی‌تواند مشکل خود را حل کند بنابراین بودجه خود را این‌گونه تأمین می‌کند.»
 
پس از اعتراضات اخیر و افزایش محدودیت‌های اینترنت، درآمد بسیاری از بخش‌های اقتصاد دیجیتال کاهش شدید پیدا کرد. یکی از این بخش‌ها هم اپراتورها بودند که با کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی میزان فروش اینترنت مواجه شدند و مخابرات هم بخشی از درآمد خود را در این مدت از دست داد.
 
ماجرای افزایش تعرفه‌های حوزه‌ی ارتباطات از مدت‌ها پیش دغدغه‌ی مخابرات بود و شهریور ماه خبر ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش تعرفه تلفن ثابت آمد. اما شورای رقابت با آن مخالفت کرد و وزارت ارتباطات گفت به سه شرط اجازه افزایش تعرفه تلفن ثابت را می‌دهد: نوسازی شبکه انتقال داخل استانی مخابرات، توسعه فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها و همچنین رفع مشکلات داخلی مخابرات و صرف درآمد جدید برای بازنشستگان، ایثارگران و کارمندان. درمقابل مخابرات در نامه‌ای به جلوگیری از افزایش تعرفه تلفن ثابت اعتراض کرد. بدین‌ترتیب موضوع افزایش تعرفه‌ها که وزیر ارتباطات در ابتدای روی کار آمدن مخالفتی با آن نداشت، به موضوعی برای اختلاف بین مخابرات و وزارتخانه تبدیل شده و اعتراض یکی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشته است.
 
به عقیده‌ی سیاهکلی افزایش قبوض تلفن نشان‌دهنده این است که فهم درستی از بازار ICT وجود ندارد چراکه درحالی‌که صوت و تصویر به صورت رایگان جابه‌جا می‌شود در کشور ما هزینه تلفن را افزایش می‌دهند: « امروز که دیتا محور درآمد است آقایان صوت را محور درآمد قرار می‌دهند پس معلوم است که با محیط پیرامونی خود فاصله زیادی داریم. شاید از لحاظ شرعی نیز این افزایش تعرفه‌ها مشکل داشته باشد. مردم زمانی‌ که پول می‌دهند و امتیاز تلفن را خریداری می‌کنند در واقع هزینه دستگاه مخابرات را که زیرساخت محسوب می‌شود، پرداخت کرده‌اند و علاوه‌برآن هزینه آبونمان را ماهیانه پرداخت می‌کنند. در واقع حقوق کارمندان مخابرات را مردم می‌دهند ولی باید پاسخگوی این باشند که چرا پول اضافی از مردم می‌گیرند.»
 
این نماینده مجلس تأکید کرد که وزارت ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد: «مجلس می‌تواند به هر موضوعی ورود کند ولی با توجه به اینکه مخابرات بخش خصوصی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات تعرفه مخابرات را تعیین می‌کند بنابراین باید پاسخگو باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.