تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 9, 2022
18:12 چهارشنبه، 18ام آبانماه 1401
کد خبر: 140235

دولت بر حمایت از زیر ساختها و توسعه کسب و کارهای دیجیتال متمرکز است

یک کارشناس اقتصاد فضای مجازی با بیان اینکه در آیین‌نامه دولت به حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال نوین باید توجه شود، گفت: در داخل کشور بیشتر به لایه اول و دوم در اقتصاد دیجیتال که بحث زیرساخت و دیجیتالی شدن کسب و کارهای سنتی است توجه می‌شود.
محسن رضائی صدرآبادی کارشناس و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی در گفتگو با تسنیم، در خصوص وضعیت فعلی کسب و کارهای دیجیتال در کشور گفت: در بحث اقتصاد دیجیتال و فرآیندها و تحولات آن، فهم دقیق و درستی در کشور وجود ندارد. طبق آخرین دسته‌بندی‌هایی که در نظام علمی و آماری دنیا وجود دارد، اقتصاد دیجیتال را به سه بخش تقسیم می‌کنند.
 
وی افزود: براساس مدل باخت و هیکس اقتصاد دیجیتال یک هسته اصلی دارد که شامل نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و زیرساخت‌ها است. لایه دوم مربوط به دیجیتالی شدن و تبدیل کسب و کارهای سنتی به دیجیتالی است. مثال این موضوع دیجیتالی شدن حوزه تاکسیرانی است که از گذشته وجود داشته اما دیجیتالی می‌شود.
 
لایه سوم پدیده‌های کاملاً جدید و نو هستند که تا پیش از رشد و گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، این موضوعات وجود نداشته‌اند و در دهه‌های اخیر به وجود آمده‌اند. مانند مسئله رمزارزش‌ها و رمزدارایی‌ها که تا 10 سال پیش وجود نداشته‌ یا مهم نبودند.
 
دبیر کارگروه رمزارزش‌ها در ستاد تحول دولت با بیان اینکه در داخل کشور بیشتر به لایه اول و دوم در اقتصاد دیجیتال توجه می‌شود و تمرکز اصلی بر روی این دو حوزه است، گفت: در حالی که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین لایه اقتصاد دیجیتال، لایه سوم آن است. لایه سوم است که در آن موضوعات جدید، تمام موضوعات و ساختارهای قدیمی را از بین می‌برد و یک ساختار جدید را ایجاد می‌کند.
 
وی تأکید کرد: اتفاقا فرصت و تهدید در همین لایه است که ساخته می‌شود. عده‌ای اعتقاد دارند که وقتی ما هنوز نتوانسته‌ایم لایه اول و دوم را گسترش بدهیم و به طور مثال دولت الکترونیک را اجرا نکرده‌ایم، حال چگونه می‌خواهیم به لایه سوم برویم و دولت مجازی را ایجاد کنیم.
 
رضائی صدرآبادی گفت: موضوعات جدید اقتصاد دیجیتال مانند میان بُرهایی هستند که ما به آنها توجه نمی‌کنیم. واژه اقتصاد دیجیتال نیز خود صحیح نیست و می‌توان از واژه اقتصاد سایبری (cyber economy) استفاده کرد. حدود دو سال است که مباحث علمی در حوزه اقتصاد سایبری در حال تدوین است. منظور از این واژه نظام اقتصادی است که در عصر سایبری و جهان مجازی به وجود می‌آید.
 
وی با اشاره به اینکه همان مشکل در فهم و درک اهمیت لایه سوم در آیین‌نامه دولت در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال وجود دارد، گفت: وقتی شما می‌خواهید حمایت کنید اولین سوالاتی که به وجود می‌آید این است که مختصات و مشخصات کسب و کارها و سکوهایی که شما قصد حمایت از آنها را دارید چیست؟ چه آینده‌ای دارند؟ چه دغدغه‌هایی دارند؟
 
این کارشناس اقتصاد فضای مجازی ادامه داد: درک ناکافی از پاسخ این سوالات می‌تواند ما را به راه غلط ببرد و ممکن است که نه تنها منجر به حمایت نشود بلکه سبب ضرر نیز بشود. به نظر می‌رسد برخی نقدهایی که امروز از طریق فعالان به این آیین‌نامه شده است ناشی از این است که آنها در مرز علم و دانش و میدان عمل هستند و موضوعاتی را حس می‌کنند که این موارد در آیین‌نامه در نظر گرفته نشده است.
 
در شرایط فعلی شرط‌گذاری برای حمایت از کسب و کارها صحیح نیست     
وی با بیان اینکه یکی از مختصات نظام سایبری برداشته شدن محدودیت‌های مکانی و زمانی است، گفت: وقتی می‌خواهید در این مختصات سایبری هر چیزی را محدود به مکان، زمان، مجوز و محدودیت‌های مالیاتی کنید، فعال این فضا می‌گوید که تا پیش از این فعالیت خود را در اینستاگرام انجام می‌داده‌ام و هیچ محدودیتی نداشته‌ام. فعال اقتصادی می‌گوید که حتی اگر تحریم وجود نداشت امکان فروش بین‌المللی محصولات خود را نیز داشتم.
 
حال بحث مجوز در این فضا چه مفهومی دارد. اینکه بگوییم به طور کلی باید محدودیت مکان و زمان را از بین ببریم صحیح نیست اما این راهکار که از ابتدا بگوییم کسب و کارها مجوز بگیرید و در این صورت مشمول حمایت هستید، نشان می‌دهد که به موضوع از ابتدا به درستی ورود نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.