باندپهن

باندپهن سیار

November 16, 2022
13:21 چهارشنبه، 25ام آبانماه 1401
کد خبر: 140477

وزیر ارتباطات: تعرفه هر دقیقه تماس بین پیام‌رسان بومی و شبکه مخابراتی ۲۵ تومان است

به گفته زارع‌پور هر پیام‌رسان ایرانی که بیش 3 میلیون کاربر داشته باشد امکان درخواست سرویس call out را دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت هزینه هر دقیقه تماس Call Out (از پیام رسان بومی به شبکه مخابراتی) مبلغ 25 تومان است بوده که از این رقم، 10 تومان سهم اپراتور مخابراتی، 10 تومان سهم پیام‌رسان و 5 تومان هزینه‌های فنی است. به گفته «عیسی زارع‌پور» هر پیام‌رسانی که بیش از 3 میلیون کاربر داشته باشد، می‌تواند برای سرویس Call Out درخواست دهد.
 
زارع‌پور با توضیح درباره هزینه تماس بین پیام‌رسان‌های اجتماعی ایرانی و شبکه مخابراتی ایران به فارس گفت: «هزینه هر دقیقه تماس Call Out مبلغ 25 تومان است که از این رقم، 10 تومان سهم اپراتور مخابراتی، 10 تومان سهم پیام‌رسان و 5 تومان هزینه‌های فنی است.»
 
وزیر ارتباطات در ادامه توضیحات خود درباره راه‌اندازی سرویس برقراری تماس بین پیام‌رسان‌های اجتماعی ایرانی و شبکه مخابراتی ایران، گفت: «طبق آیین‌نامه موجود در این زمینه، هر پیام‌رسانی که بیش از 3 میلیون کاربر داشته باشد می‌تواند برای برقراری سرویس Call Out درخواست دهد.» 
 
یک امتیاز بیشتر از قبل
سرویس Call Out به‌معنای برقراری تماس بین پیام‌رسان‌های اجتماعی ایرانی و شبکه مخابراتی ایران است. وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه هیچ منع قانونی در‌این‌باره وجود ندارد، گفت: «به دنبال راه‌اندازی این امکان هستیم و اپراتورهای مخابراتی مکلف به ارائه این سرویس هستند.»
 
به نظر می‌رسد ارائه چنین سرویسی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی ایرانی و شبکه مخابرات یکی دیگر از روش‌های حمایتی از این پیام‌رسان‌ها باشد. در حالی این سرویس قرار است ارائه شود که هزینه هر دقیقه مکالمه موبایل از ۵۹/۹ تومان برای سیم‌کارت‌های دائمی و تا ۸۹/۹ تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است.
 
این در حالی است که هزینه تماس برای سرویس Call Out مبلغ 25 تومان عنوان شده که از این رقم، 10 تومان سهم اپراتور مخابراتی، 10 تومان سهم پیام‌رسان و 5 تومان هزینه‌های فنی است. در چنین شرایطی، گرچه وزیر اعلام کرد که آنها مکلف به ارائه سرویس هستند، اما موافقت سرویس‌های مخابراتی همچنان مورد سؤال است.
 
طرح مشوق‌های کوچ به پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ایجاد تبعیض مثبت به نفع این پیام‌رسان‌ها همچنان این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا چنین پروژه‌ای باید هزینه‌ای با این حجم روی دست وزارت ارتباطات بگذارد. این در حالی است که در جریان اقتصاد و بازار آزاد وضعیت رقابتی ایجاد شده و سرویس‌های گوناگون در مسیر توسعه و بهبود عملکرد خود پیش می‌روند.
 
در حالی که شاهد فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ابتدای مهرماه تا امروز (25 آبان‌ماه) هستیم، ارائه سرویس‌های تشویقی متعدد به پیام‌رسان‌های ایرانی همچنان ادامه دارد. در چنین شرایطی، مقاومت کاربران نسبت به این کوچ اجباری و هزینه گزافی که برای خرید VPN در دو ماه اخیر پرداخت کرده‌اند، عدم استقبال آنها از این سرویس‌ها را به نمایش گذاشته است.
 
مسیری که وزارت ارتباطات در راستای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی پیش گرفته، از تخفیف پست تا هزینه‌های اندک مکالمات Call Out، همگی در راستای توسعه‌بخشی است که جامعه پیش از این نسبت به آن اعتماد خود را از دست داده. شاید همین حمایت‌های گسترده و اصرار بر تبعیض مثبت و همچنین انحصار‌گرایی در راستای هموار‌کردن این مسابقه دو تک‌نفره هم موجب شده تا اعتماد کاربران همچنان شکل نگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.