دادههای استاتیستا نشان میدهد ارزش بازار بازیهای موبایلی تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳۱ میلیارد دلار بوده است. به رغم رشد مداوم، برآورد تازهای از اولین رکود در این بازار خبر میدهد.
بر اساس برآورد شرکت تحقیقاتی نیوزو (Newzoo)، درآمد بازار بازیهای موبایلی امسال برای اولین بار در تاریخ کاهش مییابد. این شرکت به تازگی چشمانداز خود را برای موبایلگیمینگ تغییر داده است.
طبق برآورد نیوزو، صنعت بازیسازی برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۷ تا ۴.۳ درصد کوچکتر میشود اما بازار بازیهای موبایلی شرایط سختتری دارد و این بخش برای اولین بار حدود ۶.۴ درصد ریزش میکند. بر اساس این پیشبینی، درآمد کنسولها هم ۴.۲ درصد کمتر میشود.
نیوزو در مه ۲۰۲۲، سال خوبی را برای صنعت بازی پیشبینی کرده بود و حجم این بازار را در پایان سال بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین میزد. بر اساس پیشبینی ماه مه، حجم بازار بازیهای موبایلی قرار بود تا پایان سال به ۱۰۳.۵ میلیارد دلار برسد.
اما هشدارهایی در تابستان امسال از جمله تاثیر تورم و رکود بازار تبلیغات دیجیتالی باعث شد تحلیلگران و محققان رکود بازار را محتملتر بدانند.
صنعت بازی که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد چشمگیری را تجربه کرد، حالا از نگاه محققان در مسیر سراشیبی است و بازیهای موبایلی برای اولین بار در نیمه اول سال ۲۰۲۲ دچار ریزش شدهاند.
در چند سال اخیر، بازیهای موبایلی با بهترین عملکرد در میان بازارهای مختلف بازی، ریزشی را که در بخشهای دیگر یعنی کنسول و PC شاهد بودیم پوشش داده است. اما در کمال تعجب، بازار بازیهای موبایلی امسال برای اولین بار ریزش کرد و مسیر صنعت بازیسازی را به طور کلی تغییر داد.
دنیس یه، تحلیلگر شرکت تحقیقات دیجیتالی و موبایلی Sensor Tower، میگوید: «میزان هزینه برای بازیهای موبایلی در آمریکا به دلیل ابهامات اقتصادی و هنجار جدید پساپاندمی به رکود خود ادامه میدهد. با اینکه هنوز هم احتمال بیشتر شدن درآمد بازیهای موبایلی آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۱ وجود دارد، اما مشکلات باعث شده بحث میزان افزایش [به احتمال کاهش تغییر یابد.]»
چند فاکتور مهم شرایط سختی را نه تنها برای بازار موبایلی بلکه برای تمام بازارها پدید آورده است. از یک سو، تورم و افزایش قیمت کالاهای روزمره باعث شده مصرفکنندگان هزینه کمتری را به بازی اختصاص دهند و از سوی دیگر، چندین بازی مهم کنسول و کامپیوتر هم با تاخیر در انتشار مواجه شده و سال ۲۰۲۳ به بازار میرسند.
مت پیسکاتلا در ماه جولای زمانی که شرکت تحقیقاتی NPD یک رکود ۸.۷ درصدی را برای بازار بازیهای ایالات متحده پیشبینی کرد گفت: «محرکهای اصلی این وضعیت، افزایش قیمت هزینههای روزمره از جمله غذا و سوخت، ابهام در عرضه سختافزار کنسول بازی ویدئویی و اکسسوریهایی همچون گیمپد، کاهش عرضه بازیها و کاهش سرمایهگذاری روی تجربههای جدید است.»
افزون بر این، بازار تبلیغات دیجیتالی که درآمد بسیاری از بازیهای موبایلی را تامین میکند نیز به دلیل تغییرات حریم خصوصی iOS دچار مشکل شده و ردیابی بازده تبلیغاتی در تعداد کاربران جدید و درآمد سازندگان اپلیکیشن سختتر شده است.
مخارج تبلیغات دیجیتالی در تمام بخشها کاهش یافته است. جان ریکیتیئلو، مدیرعامل شرکت بازیسازی Unity، در تماس درآمدی سال جاری گفت: «زمانبندی روشنی را شاهد هستیم: در حالی شاهد رکود هستیم که بانکهای جهانی نرخ بهره را افزایش دادهاند و در تمام اخبار احتمال رکود به چشم میخورد. وقتی با خریداران تبلیغات صحبت میکنیم، حس احتیاط و تعلل در مخارج به وضوح دیده میشود.»
در چند هفته اخیر، چندین شرکت بازیسازی مهم، از جمله Take-Two، چشمانداز خود را در بازار بازیهای موبایلی تغییر دادهاند.
نیوزو نیز در بیانیه خبری خود گفته است: «پس از دو سال رشد ناشی از قرنطینه، ۲۰۲۲ سال اصلاح است اما چشمانداز بلندمدت بازار بازیها همچنان مثبت است.» بر اساس پیشبینی این شرکت، حجم این بازار در سال ۲۰۲۵ به ۲۱۱ میلیارد دلار میرسد.
به گفته نیوزو: «با وجود عقبنشینی بازار بازی، باید گفت جمع درآمد سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تقریباً ۴۳ میلیارد دلار بالاتر از پیشبینیهای ما پیش از همهگیری است.»