فناوری اطلاعات

November 19, 2022
14:26 شنبه، 28ام آبانماه 1401
کد خبر: 140565

تصویبب آیین‌نامه‌ تسهیل تامین مالی دانش‌بنیان‌ها در هیئت وزیران

مشاور وزیر اقتصاد در حوزه دانش بنیان‌ها، توسعه دانش‌بنیان را نیازمند تامین مالی عنوان کرد و گفت: از این رو در این وزارتخانه آیین‌نامه‌ای را به تصویب هیئت وزیران رساندیم تا مسیر تامین مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها تسهیل شود.
روح‌الله ابوجعفری امروز در همایش ملی رونمایی از گزارش سالیانه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان، گذر از اقتصاد نفتی به دلیل چالش‌های آن در حوزه فروش به دلیل اعمال تحریم‌ها را از الزامات کشور دانست و اظهار کرد: در آینده پارادایم نفت جا‌به‌جا شده و دیگر این منبع به عنوان تامین انرژی مطرح نیست.
 
وی اظهار کرد: از سوی دیگر در دنیای امروز رقابتی، چالش‌های جدی در فرایند تولید ایجاد شده که این امر مشکلاتی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده به گونه‌ای که هر روز شاهد افزایش نوآوری در فرایند تولید کالاها و محصولات هستیم.
 
مشاور وزیر اقتصاد در حوزه دانش بنیان‌ها، توسعه دانش‌بنیان را نیازمند تامین مالی عنوان کرد و یادآور شد: از این رو در این وزارتخانه آیین‌نامه‌ای را به تصویب هیئت وزیران رساندیم تا مسیر تامین مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها تسهیل شود. تامین مالی این شرکت‌ها تنها منوط به نظام بانکی نمی‌شود بلکه شامل نهادهایی چون بازار سرمایه و سازمان‌های سرمایه گذاری خارجی نیز می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در ایران از 15 سال قبل در زمینه تنوع‌بخشی به منابع تامین مالی اقدام شد و راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان و جایگزین شدن با نظام بانکی بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد.
 
ابوجفعری، تاسیس صندوق‌های جسورانه و بورسی را از دیگر اقدامات برای تامین مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بیمه دانش‌بنیان‌ها از دیگر چالش‌های اقتصاد دانش‌بنیان است که در این زمینه برنامه‌هایی یرای توسعه بیمه این حوزه در حال تدوین است.
 
وی ارائه خدمات تخصصی برای حوزه دانش‌بنیان را از دیگر چالش‌ها نام برد و گفت: برای این منظور شرکتی برای اعتبارسنجی راه‌اندازی شد و ارائه خدمات تخصصی اعتبارسنجی نهادهای مالی از ماموریت‌های آن است.
 
وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از توسعه کشور را به دوش بگیرند، اظهار کرد: به منظور ترسیم درستی از وضعیت این شرکت‌ها،  گزارش‌های واقع‌بینانه از وضعیت این شر‌‌کت‌ها در این شرکت اعتبارسنجی تهیه کردیم.
 
به گفته وی، این گزارش مبتنی بر داده‌های همه شرکت‌های دانش‌بنیان،  صندوق‌های پژوهش و فناوری،  بانک‌ها و کلیه نهادهای مالی در یک سال گذشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.