سلطانی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه افق برنامه فرامتن با اشاره به اینکه موضوع نفع و ضرر مردم همواره مورد توجه شرکت مخابرات بوده و رضایت مندی مشترکان در اولویت فعالیت های این شرکت قرار دارد گفت: شرکت مخابرات برای توسعه شبکه مخابراتی با مشکلات بسیاری مواجه شد و دریافت هزینه برای نگهداری از خطوط ضرروی است تا بتواند برای مردم توسعه داشته و خدمات با کیفیت تری ارایه دهد،برنده اصلی دراین فرآیند تعرفه گذاری منطقی مردم هستند.
به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران مهندس سلطانی مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه اگر شرکت مخابرات در زمینه فیبرنوری توسعه نداشته باشد مشترکان زیان بیشتری خواهند دید و خدمات مطلوبی را نمی توان ارایه داد گفت: برای اینکه مشترکان زیان نبینند بسته ای تعریف شده که با دریافت هزینه حداقل نگهداری بتوانند تا سقف معین از مکالمه رایگان استفاده کنند . این موجب کاهش هزینه مکالمه در سبد خانوار در تعرفه گذاری جدید است.
وی با اشاره به مشکلات و مسایل حوزه تلفن ثابت از گذشته تا کنون بر سر عدم تعرفه گذاری صحیح در شرکت مخابرات ایران بوده است واگر بر اساس تورم حساب کنیم افزایش ها باید ۱۴ برابر باشد، گفت: هر اپراتورمخابراتی هزینه ها و متناسب با آن درآمدهایی دارد، آمار و ارقام نشان می دهد، این شرکت با این تورم هزینه ۳۰ برابری ( ارزی – ریالی )در بخش تجهیزات توسعه ای وعدم تعرفه گذاری منطقی در حوزه شبکه ثابت هزینه ها به شدت بالا رفته اما درآمدها همچنان ثابت ماند. قضاوت در زمینه به عهده مردم است.
تعیین عدد در فرمول تعرفه گذاری مخابرات
سلطانی در تشریح چگونگی تعیین عدد در فرمول تعرفه گذاری گفت: مطابق صورت های مالی سال ۱۳۹۹ که به سازمان تنظیم مقررات ارایه شد و جلسات کارشناسی متعددو اثبات دلایل مصوبه باید در دو بخش اجرا می شد. بخش اول دریافت اصل فرمول تعرفه بود که براساس مصوبه ۴۶۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ فرمول تعرفه توسط شورای رقابت تصویب و به وزارت ارتباطات ابلاغ واعمال تعرفه حال حاضر نیز بر اساس همان فرمول است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه با تاکید بر اینکه شورای رقابت عدد ثابت تعیین شده در این فرمول که حداقل هزینه نگهداری بود را الزام آور دانست اظهار داشت: در فرمول مصوب دو بخش ثابت و متغییر وجود دارد که عددگذاری در هریک از این دو بخش به عهده کمیسیون تنظیم مقررات زیرنظرو وزارت ارتباطات است که در آذر ۱۴۰۰عدد بخش ثابت تعیین شد ولی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشد زیرا ستاد تنظیم بازار باید مصوبه این کمیسیون را تایید می کرد که نهایتا اوایل شهریور ۱۴۰۱ از سوی ستاد تنظیم بازار تایید و به تمامی نهادهای ذی ربط ( سازمان تنظیم مقررات ووزارت ارتباطات ) ابلاغ شد.
وی با تاکید بر اینکه مرجع عدد گذاری تعرفه ها ی شرکت مخابرات در بخش صوت و دیتا سازمان تنظیم مقررات است گفت: بعداز تعیین عدد با توجه به مصوبه معاون اول رییس جمهوری قیمت ها درستاد تنظیم بازار تصویب شد. اما فاصله زمانی یکساله (۱۴۰۰ -۱۴۰۱) بین تصویب فرمول عددگذاری و ابلاغ نهایی موجب شد تا بهای تمام شده در سال ۱۴۰۱نیزمحاسبه و به تایید سازمان حسابرسی برسد و به شورای رقابت ارسال شود. فرآیند قانونی برای تعیین عددگذاری تعرفه های شرکت مخابرات طی شده است.
وی افزود: شرکت مخابرات یک شرکت بورسی است و ذی نفعان بسیاری دارد، غیر از مردم و خدمات گیرندگان بازار سرمایه نیز نقش دارد و هر شش ماه صورت های مالی آن توسط سازمان حسابرسی بررسی می شود.