فناوری اطلاعات

December 9, 2022
11:08 جمعه، 18ام آذرماه 1401
کد خبر: 141097

مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

قانون عجیب فروش خطوط رند تلفن ثابت و پاسخ مخابرات، ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت به مخابرات و پیام هشدار زلزله، عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.
 
برخی از مشترکان می‌گویند هنگام فروش تلفن ثابت خود متوجه شده‌اند که شماره تلفن ثابت آنها پس از تعیین معیارهایی شامل شماره‌های رند و با ارزش محسوب می‌شود و در نتیجه امکان فروش آن را ندارند؛ مگر اینکه هزینه رند بودن را به مخابرات بپردازند. در همین رابطه، داوود زارعیان – معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این موضوع گفت: دو دسته شماره‌های رند داریم؛ یک دسته شماره‌هایی است که مشتریان به عنوان شماره رند از ابتدا از شرکت مخابرات خریداری کرده و دسته دیگر شماره‌های رندی است که مشترک خریداری نکرده بلکه به صورت تصادفی برای مشترک ثبت شده است.
 
وی افزود: براساس پروانه شرکت مخابرات ایران این دسته از شماره‌ها (دسته دوم) درواقع مالکیتی ندارد البته تا زمانی که خود فرد بخواهد از آن استفاده کند، می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد؛ درواقع مشترک برای این دسته از شماره‌های رند تلفن ثابت در ابتدا هزینه‌ای پرداخت نکرده است.
 
زارعیان تشریح کرد: بنابراین با توجه دسته دوم شماره‌های رند که طبق پروانه برای شرکت مخابرات است، در مرحله اول سه گونه تسهیلات برای آنها که به صورت تصادفی برای مشترک انتخاب شده توسط این شرکت در نظر گرفته شده است. یکی این شماره‌ها می‌تواند برای خود مالک جا به جا شود؛ دوم اگر خانه فروخته شده است، شماره به نام مالک می‌شود و سوم اگر این خط ورثه‌ای شد، باز هم نقل و انتقال انجام می‌شود. با این تسهیلات در نظر گرفته شده ۹۰ درصد محدودیت‌ها برداشته شده است.
 
کمبود تراشه جهان را با چه بحرانی روبه‌رو می‌کند؟
کمبود تراشه، زاده یک محاسبه اشتباه پس از شیوع پاندمی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بود. هنگامی که پاندمی کووید ۱۹ در سراسر جهان گسترش پیدا کرد، بسیاری از شرکتها انتظار داشتند مردم با دشوار شدن شرایط اقتصادی، میزان هزینه هایشان را کاهش دهند. اما مردمی که در خانه حبس شده بودند شروع به خرید کردند و رایانه‌های بهتر و نمایشگرهای بزرگتری خریدند تا بتوانند از خانه به کار ادامه دهند. برای کودکانشان لپ تاپ‌های جدیدی برای آموزش از راه دور خریداری کردند. تلویزیون‌های ۴k، کنسولهای بازی، دستگاه‌هایی مانند کف شیرساز، سرخ کن و مخلوط کنهای قوی خریداری کردند تا زندگی در قرنطینه را دلپذیرتر کنند.
 
اما خودروسازان هم غفلت کردند؛ این شرکتها کارخانه هایشان را تعطیل کردند زیرا تقاضا به دلیل عدم امکان مراجعه برای خرید سقوط کرده بود. کمبود تراشه در سال ۲۰۲۱ به شرکت های مختلف از تسلا گرفته تا اپل و مایکروسافت ضربه زده است. راینهارد پلوس، مدیرعامل شرکت اینفینئون در مصاحبه با نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گفت کمبود تراشه در حوزه هایی که ظرفیت توسعه آنها نسبت به تقاضای مصرف کننده آهسته است، ممکن است در سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا کند.
 
به گفته پلوس، نیازهای دورکاری کارمندان و تبعات کمبود تراشه در صنعت خودروسازی پس از تاخیرهای ناشی از پاندمی، به پیشران های اصلی برای صنعت تراشه تبدیل شده اند؛ رواج خودروهای برقی و تقاضای رو به رشد برای انرژی تجدیدپذیر از دیگر عوامل سهیم در کمبود تراشه بوده اند.
 
برقراری تماس صوتی بین پیام‌رسان های‌ داخلی و اپراتورها در چه مرحله ای است؟
تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد، می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد. پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های‌ خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می‌دهند.
 
طبق برخی تحلیل‌ها، امکانی چون پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.
 
در همین رابطه پیگیری ایسنا از اپراتور همراه اول درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به این نتیجه رسید که درحال حاضر اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از سوی پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد و اپراتورهای تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) درباره این موضوع به ایسنا اعلام کرد این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساختهای فنی در سمت اپلیکیشنها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است.  
 
چند روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند؟
طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.
 
در همین رابطه به تازگی عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: برنامه توسعه پوشش اینترنت روستایی توسط همکارانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان با سرعت دنبال می شود. از ۱۶ مهر تا ۱۴ آذر تعداد ۳۳۷ روستا در پهنای جغرافیایی ۲۷ استان کشور به شبکه ارتباطی متصل شده اند که در مجموع آنها ۲۹۷۵۸ خانوار با حدود ۱۰۳ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.
 
مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت به مخابرات ابلاغ شد
طبق این گزارش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره حداقل نگهداری تلفن ثابت را در راستای اجرای مصوبه این ستاد مبنی بر نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت و همچنین، اجرایی شدن مصوبه شماره ۴۶۶ شورای رقابت را در قالب مصوبه شماره ۳۳۸ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع فوق را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرد. طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، این الحاقیه در چارچوب مصوبه مورخه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار در قالب اعطاکننده پروانه (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) به دارنده پروانه (شرکت مخابرات ایران) ابلاغ شده و قابلیت اجرایی دارد.
 
پیام هشدار زلزله هک نبوده است
ظهر روز چهارشبه ۱۶ آذر، پیامی که به نظر می‌رسید از سوی گوگل و تحت سیستم عامل تلفن‌های همراه ارسال شده باشد، برای برخی از شهروندان ارسال شد. این پیام که با عنوان اخطار زلزله بر روی گوشی تلفن همراه برخی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید» اما پیگیری‌های ایسنا نشان داد که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی است.
 
در همین رابطه حامد حکاکان – مدیر کل ارتباطات همراه اول – در یک گفت‌وگوی تلویزیونی دراین باره گفت: عذرخواهی می‌کنم از مشترکینی که این پیام را  به اشتباه دریافت کرده‌اند.
 
وی افزود: این نوید را می دهم که هیچگونه هک و یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این موضوع متاسفانه به خاطر خطای تیم تحقیقاتی که داشتند روی قابلیت هشدار بلایای طبیعی سیل یا زلزله کار می کردند بود و قرار بود صرفا آن تیم تحقیقاتی پیام را دریافت کنند.
 
همراه اول نیز در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام کرد هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده است که تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است.
 
پس از این موضوع وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.