اپلیکیشن

تلفن همراه

December 18, 2022
15:41 یکشنبه، 27ام آذرماه 1401
کد خبر: 141354

آماری عجیب از تعداد کاربران رجیستر شده روبیکا

مراسم رونمایی از پایگاه ۱۶۴۹ در ساختمان سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد و پیام‌رسان‌های بومی به ارائه آمارهای جدید پلتفرمها پرداختند.
مراسم رونمایی از پایگاه و مرکز تماس ۱۶۴۹ در سازمان فناوری اطلاعات واقع در وزارت ارتباطات برگزار شد. در این مراسم نهادهای مختلف در مورد اقداماتی که در راستای آیین‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال انجام داده‌اند، صحبت کردند و مدیران پیام‌رسان‌های بومی نیز به ارائه آمارهایی درباره پلتفرم‌های خود پرداختند.
 
پایگاه ۱۶۴۹ در راستای پیگیری مفاد مطرح‌شده در آیین‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال راه‌اندازی شده است. بر‌اساس اطلاعاتی که در این مراسم اعلام شد، تا امروز بیش از ۲۴ پلتفرم درخواست بهره‌مندی از مفاد حمایتی این آیین‌نامه را داشته‌اند و از بین این آمار، در‌حال‌حاضر ۵ پلتفرم حائز شرایط از آب درآمدند. ایتا، سروش پلاس، روبیکا، شیپور و کسبینو، این ۵ سکو هستند که مدیران آن‌ها نیز در این مراسم به ارائه آمار و ارقام از پلتفرم‌های خود پرداختند.
 
آمارهای جدید اعلام شده توسط پیام‌رسان‌های بومی
«حسین قائمی»، روابط عمومی ایتا با ادعای اینکه ۱۵.۸ میلیون کاربر فعال ماهانه در این پلتفرم وجود دارد، تأکید کرد روزانه ۹.۲ میلیون کاربر در ایتا فعال هستند. او این آمار را یک نسبت شصت درصدی دانست و تأکید کرد که روزانه اندازه یک استادیوم آزادی به آمار این پلتفرم اضافه می‌شود: «روزانه ۸۵ میلیون گفت‌وگوی شخصی در ایتا انجام می‌شود. همچنین میانگین پیام‌های تبادل‌شده در یک روز در یک گروه عادی نیز ۱۱ میلیون پست و در کانال عمومی، ۹۷۰ هزار پست است.»
 
او تأکید کرد بیش از ۴ میلیون کانال و ۷ میلیون گروه در ایتا وجود دارد و ۸۲ هزار کانال به‌طور روزانه فعال هستند: «۴۵۰ هزار کانال خصوصی نیز در ایتا وجود دارد.» او همچنین ادعا کرد که میزان بازدید از کانال‌های عمومی در ایتا به بیش از ۱ میلیارد بازدید در روز می‌رسد و آن را برابر با جمعیت کشور هند دانست. قائمی همچنین تأکید کرد تا امروز ۶۰۰ هزار جلسه لایو در ایتا برگزار شده است.
 
بختیاری، نماینده روبیکا نیز با اعلام اینکه ۴۵۸ میلیون کانال و گروه در روبیکا وجود دارد، اعلام کرد که مجموع کاربران رجیستر‌شده در روبیکا تقریباً به‌اندازه جمعیت ایران بوده و در‌حال‌حاضر به حدود ۷۰ میلیون کاربر رسیده است! او همچنین اعلام کرد که سه گروه اصلی کسب‌و‌کارها را در روبیکا حمایت می‌کنیم: «تولیدکنندگان محتوای پرمیوم اولین قشر هستند که مورد حمایت ما قرار می‌گیرند و بیننده باید برای تماشای محتوا هزینه پرداخت کند. از این بستر فیلمسازان و تهیه‌کنندگان می‌توانند استفاده کنند.»
 
به گفته بختیاری، تولیدکنندگان محتوای آزاد نیز در روبیکا مورد حمایت قرار می‌گیرند و کسانی که در روبیکا کانال دارند، براساس یک منطق محاسباتی می‌توانند درآمدهای خود را در یک کارتابل ببینند. او تأکید کرد که تقریباً روزی ششصد میلیون تومان به تولیدکنندگان محتوای آزاد داده می‌شود. بختیاری همچنین به فروشگاه‌های برتر در روبیکا اشاره کرد و تصریح نمود که تبلیغات پربازدیدی برای این فروشگاه‌ها انجام می‌شود.
 
«فرهاد مرادی»، مدیر سروش پلاس نیز با اعلام اینکه در طول سال‌ها فعالیت روی زیرساخت فنی کار کرده‌اند، اعلام کرد در آذرماه نسخه جدیدی از سروش پلاس عرضه شده است: «هسته اصلی فعالیت سروش پلاس حول محور پیام‌رسان‌ها است و تمام ویژگی‌ها در این زمینه را دارد. ما در کنار این امکانات ویژگی‌هایی نظیر بخش ویترین، دستیار صوتی، پخش زنده، فضای ابری نامحدود و پرداخت درون‌کانالی داریم.»
 
به گفته مرادی تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار کانال کسب درآمد داشته‌اند و بیش از ۲۴ هزار فروشگاه فعال نیز در سروش پلاس حضور دارند.
 
طرح حمایتی از کسب‌وکارهای دیجیتال
در این مراسم همچنین «حامد منکرسی»، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری وزارت ارتباطات با اعلام اینکه آیین‌نامه بسته‌های تبلیغاتی نهایی شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد، تأکید کرد که قرار است با همراهی سکوها، بسته‌های تبلیغاتی درون سکوها را نیز به کسب‌و‌کارها ارائه کنیم. به گفته منکرسی با شرکت ملی پست ایران هماهنگی‌هایی صورت گرفته و تخفیف‌هایی برای سکوها در نظر گرفته شده است: «به‌زودی با سایر اپراتورهای پستی نیز هماهنگی صورت می‌گیرد تا به کسب‌و‌کارها تخفیف بدهند.»
 
منکرسی همچنین اعلام کرد در بحث تسهیلات نیز مقرر شده است که وزارت اقتصاد پا پیش بگذارد و هزینه‌ها را تأمین کند و وزارت ارتباطات نیز آیین‌نامه روند اعطای تسهیلات را تدوین کرده است و پس از تأمین‌شدن تسهیلات، آن را اعلام می‌کند. منکرسی همچنین تأکید کرد سکوها نمادی به نام «نشان مورد تأیید» را به کسب‌و‌کارهای خانگی اعطا می‌کنند تا اعتبار آن‌ها افزوده شود. این موضوع احتمالاً شباهتی شبیه به تیک آبی در توییتر و اینستاگرام خواهد داشت.
 
نماینده وزارت صمت نیز در این مراسم اعلام کرد موضوع حساب‌های امانی و اقساطی را پیگیری کرده‌اند و پایلوت حساب‌های اقساطی تا یک ماه دیگر به جریان خواهد افتاد: «با همراهی بانک مرکزی، مسئله حساب‌های امانی نیز در‌حال پیشروی است و تا چند ماه آینده به‌طور کامل قابل بهره‌برداری خواهد بود.»
 
سازمان امور مالیاتی نیز با تأکید بر اینکه قوانین مالیاتی موجود در آیین‌نامه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، اعلام کرد اگر کسب‌و‌کاری حائز شرایط ذکر‌شده در آیین‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال باشد، احکام مالیاتی آن کسب‌و‌کار بر‌اساس آیین‌نامه پیش خواهد رفت. نماینده وزارت اقتصاد نیز با ذکر این نکته که ایراداتی در وظایف محول‌شده به این وزارتخانه وجود دارد، تأکید کرد به‌زودی جلسه مشترکی با وزارت ارتباطات گذاشته خواهد شد تا مصوبه تغییراتی پیدا کرده و وزارت اقتصاد نیز به وظایف خود در آیین‌نامه عمل کند.
 
نمایندگان دو صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید نیز اعلام کردند تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده‌اند و تاکنون ۵ سکوی مشمول‌شده در این طرح از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.
 
نکته جالب عدم حضور نماینده صدا‌و‌سیما در این جلسه بود که به ارائه اقداماتی که در راستای حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال انجام داده است، بپردازد.
 
«مسعود خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز با اشاره به تصمیمی که در مراجع ذی‌صلاح از اوایل مهر‌ماه برای بسته‌شدن سکوهای خارجی گرفته شد، گفت: «این تصمیم علی‌رغم مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرد، مسئولیت و تکلیف سنگین‌تری را برای وزارت ارتباطات و مجموعه دستگاه‌هایی که عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت هستند، به‌وجود آورد تا همکاری نزدیکی در انواع بخش‌ها شکل بگیرد.»
 
به گفته خوانساری دستگاه‌هایی که امکانات و ظرفیت‌هایی به‌وسیله قانون در اختیار دارند، باید هم‌دلی شکل دهند تا هرچه سریع‌تر مردم بتوانند کسب‌و‌کارهای از‌دست‌رفته خود را تا حد ممکن در فضای مجازی بازیابی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.