سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 20, 2022
11:16 سه شنبه، 29ام آذرماه 1401
کد خبر: 141392

اپل پرداخت خسارت ۵۰ میلیون دلاری کیبورد پروانه‌ای را شروع کرد

اپل در ایمیلی خطاب به مشتریانش می‌گوید کسانی که از کیبورد پروانه‌ای مک بوک‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ متضرر شده‌اند، حداکثر ۳۹۵ دلار خسارت دریافت می‌کنند.
 
کیبوردهای مبتنی‌بر مکانیزم پروانه‌ای که در مک بوک‌های سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ استفاده می‌شدند، صدای بسیاری از کاربران را درآوردند. این کیبوردها مشکلاتی ساختاری داشتند که تا آخرین نسل حفظ شد؛ با‌این‌حال، اپل در‌نهایت به کیبوردهای جدیدی مهاجرت کرد تا طرفداران این برند مشکلات را به‌دست فراموشی بسپرند.
 
استفاده از کیبورد پروانه‌ای برای اپل‌ مشکل‌ساز شد. شکایت دسته‌جمعی از اپل چند ماه پیش به‌نتیجه رسید و تولیدکننده‌ی مک بوک موافقت کرد که ۵۰ میلیون دلار خسارت پرداخت کند. به‌نوشته‌ی تک‌اسپات، اپل هم‌اکنون در حال ارسال ایمیل به خسارت‌دیدگان است تا به آن‌ها اطلاع دهد که حداکثر ۳۹۵ دلار پول از این شرکت دریافت می‌کنند.
 
اپل نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ از کیبورد پروانه‌ای استفاده کرد و یک سال بعد شاهد ورود این کیبورد به مک بوک پرو بودیم. کاهش ضخامت کلیدها با این هدف انجام شد که واکنش‌گرابودن آن‌ها بیشتر شود، با‌این‌حال، در‌نهایت مکانیزم پروانه‌ای باعث شد با فشار‌دادن برخی از کلیدها، دو بار یک حرف نوشته شود. مشکلاتی دیگر مثل گیر‌کردن کلید نیز ظاهر شدند تا تجربه‌ی کار با کیبورد مک بوک آزاردهنده باشد.
 
همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، دارندگان مک بوک شکواییه‌ای گروهی علیه اپل تنظیم کردند. سال ۲۰۱۸، در شکواییه‌ای ادعا شده بود که اپل مدتی کوتاه پس از عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های ۲۰۱۵ از مشکل کیبورد پروانه‌ای مطلع شده؛ اما این موضوع را به مشتریان اعلام نکرده است.
 
اپل در ابتدا تلاش کرد زیر بار این شکایت نرود؛ اما در‌نهایت پذیرفت که ۵۰ میلیون دلار خسارت بدهد. این شرکت وب‌سایتی جدید راه‌اندازی کرده است تا جزئیات مبلغی را اعلام کند که خسارت‌دیدگان دریافت خواهند کرد. این افراد در بهترین حالت حداکثر ۳۹۵ دلار دریافت خواهند کرد.
 
سال ۲۰۱۹، اپل رسماً از افرادی عذرخواهی کرد که به‌‌دلیل استفاده از مک بوک‌های مجهز به کیبورد پروانه‌ای با مشکل مواجه شده بودند. درحال‌حاضر، این شرکت از کیبوردهایی با مکانیزم سوئیچ قیچی استفاده می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.