فناوری اطلاعات

December 30, 2022
13:41 جمعه، 9ام دیماه 1401
کد خبر: 141735

نگاهی به روند یک ساله سقوط ارزش سهام تسلا

شرکت تسلا با سرعت به سوی ثبت بدترین عملکرد سهام خود پیش می‌رود. مهم‌ترین دلایلی که از سوی سهامداران این شرکت بیان می‌شود، خرید توییتر توسط ایلان ماسک، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است.
 
ایلان ماسک سال گذشته در صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت و به اولین فرد تاریخ با ثروتی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تبدیل شد. اما نتوانست برای مدت طولاتی در این جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاضر هم مقام اول ثروتمندترین فرد جهان را از دست داده است و هم اینکه ثروتش به کمتر از ۱۸۰ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. مهم‌ترین دلیل این اتفاق را می‌توان در تصمیم غافلگیرکننده وی برای خرید توییتر به قیمت ۴۴ میلیارد دلار جست‌وجو کرد. البته که در همان زمانی که وی این تصمیم را گرفت، انتقادات جدی از سوی کارشناسان سوی وی نشانه رفت اما در نهایت وی این تصمیم را اجرایی کرد و برای تامین مالی این معامله وی مجبور به فروش بخش قابل توجهی از سهام تسلای خود شد. سقوط ثروت وی عوامل دیگری هم داشت که می‌توان به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و از دست رفتن سهم از بازار این شرکت اشاره کرد.
سهام شرکت تسلا به عنوان باارزش‌ترین خودروساز جهان با اصلاح شدیدی همراه شده است. این سازنده خودروهای برقی یکی از بزرگترین برندگان صنعت خودرو در اوایل دهه ۲۰۲۰ بود. این دهه دوره‌ای بود که تسلا با کمبود تراشه، مشکلات زنجیره تامین جهانی و تعطیلی‌های مرتبط با کووید-۱۹ مواجه بود.
 
این شرکت تقریباً ۷۰ درصد از ارزش خود را از زمانی که پیک قیمتی‌اش در نوامبر ۲۰۲۱ را دید، از دست داده است. عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصادی جهان در حال عمیق‌تر شدن است و در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجموعه متنوعی از دیگر وسایل نقلیه الکتریکی را برای انتخاب دارند؛ این موضوع باعث شده تا اهالی وال استریت نسبت به آینده تسلا خوشبین نباشند. حتی ممکن است تسلا نیاز به کاهش سطح سودآوری خود برای حفظ سرعت رشد خود و در اختیار داشتن سهم از بازار داشته باشد.
 
میزان کاهش قیمتی که سهام تسلا در این مدت به خود دید بیش از سایر رقبا و کلیت بازار بوده است. اگرچه که برخی از استارتاپ‌های خودروهای الکتریکی وضعیت بدتری داشته‌اند.
شرکت تسلا با گزارش‌ها و نتایج عملکردی بسیار مطلوب و بهتر از حد انتظاری دوران پساکرونا و سال ۲۰۲۲ را آغاز کرد. این شرکت بیش از ۱۲ فصل متوالی سودآور را تا اینجای کار گزارش کرده است و باید بدانید تسلا سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار سود انباشته داشت که نسبت به سایر رقبای سنتی‌اش بهتر بود.
در حال حاضر افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان اقتصادی جهانی این نگرانی را ایجاد کرده است که تقاضا برای خودروهای جدید ممکن است تضعیف شود. وال استریت و اهالی آن انتظارات خود را برای رشد سودآوری تسلا در سال جاری پس از تعطیلات طولانی کووید در بزرگترین کارخانه مونتاژ این شرکت واقع در شانگهای کاهش داد.
لازم به ذکر است که در اوایل سال جاری، مشتریان برای بسیاری از مدل‌های تسلا با ماه‌ها انتظار مواجه شدند. تسلا در پاییز امسال قیمت‌ها را در چین کاهش داد و مشوق‌های مختلفی را برای تعویض خودروها از بازار و مشتریان قبلی خود در سال جدید ارائه می‌کند. در ایالات متحده، تسلا به خریداران برخی از خودروهای برقی ۷۵۰۰ دلار اعتبار و ۱۰هزار مایل شارژ سریع رایگان در صورت موافقت با تحویل در این ماه ارائه می‌دهد.
تسلا انتظارات رشد کل سالیانه خود را در اکتبر کاهش داده است. به طوری که زک کرکورن، مدیر ارشد مالی تسلا، در این باره گفت که این شرکت انتظار دارد سال را به دور از هدف اولیه خود در سال ۲۰۲۲، یعنی افزایش ۵۰ درصدی خودروهای تحویلی به پایان برساند. این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۳۶هزار وسیله نقلیه به مشتریان تحویل داد و برای دستیابی به هدف اولیه خود باید بیش از ۱.۴ میلیون دستگاه را در سال جاری تحویل دهد.
 
ماسک در ماه جاری این اظهار نظر را داشته است که آب و هوای طوفانی در پیش است، اما پس از آن آفتاب باز خواهد گشت.
رانندگانی که قصد خرید یک وسیله نقلیه برقی را دارند، الان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند. اما تسلا همچنان بر بازار خودروهای ایالات متحده تسلط دارد، اما رقبایی مانند فورد و شرکت خودروسازی ریویان در حال افزایش هستند.
در بازار چین هم شرکت BYD به پشتوانه وارن بافت در حال برتری یافتن نسبت به تسلا در این بازار است.
ایلان ماسک بیش از ۳۹ میلیارد دلار از سهام تسلا خود را از زمان اوج گرفتن ارزش بازار این شرکت فروخته است. به گفته وی یکی از دلایل وی برای فروش این میزان از سهام خود، خرید شرکت توییتر بوده است. این میلیاردر در ماه اکتبر شرکت و پلتفرم رسانه اجتماعی توییتر را در قراردادی به ارزش ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. وی به این نکته تاکید داشته است که سهام بیشتری از تسلا را تا سال آینده نخواهد فروخت.
 
آقای ماسک در ماه اکتبر گفت که احتمال بازخرید معنی‌دار وجود دارد و ایده بازخرید ۵ الی ۱۰ میلیارد دلاری سهام در سال ۲۰۲۳ وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.