معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است از نظر قانونی استفاده از گوشی موبایل در مدرسه برای دانش آموزان ممنوع است اما اجرای این ممنوعیت باید در آرامش و با تدبیر انجام شود.
بحث مدیریت فضای مجازی و ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ورود گوشیهای موبایل به مدارس از موضوعات داغی است که چند سال است در حوزه نظام آموزشی کشور مطرح میشود.
اهمیت این موضوع در سال تحصیلی جاری بیش از گذشته خود را نشان داد. در ابتدای سال تحصیلی و پس از حادثه تلخ مهسا امینی برخی از دانش آموزان دختر اقدام به کشف حجاب کرده و به دلیل اینکه گوشی موبایل به همراه داشتند از اقدام خود فیلم گرفتند.
بردن گوشی موبایل به مدرسه البته تنها به دانش آموزان دختر نیز محدود نشد و برخی از دانش آموزان پسر که عمدتاً در مقطع متوسطه دوم بودند؛ با بردن گوشی به درون مدرسه از خود فیلم و عکس میگرفتند.
معضل بردن گوشی موبایل به مدرسه در حالی که گمان میرفت به تدریج اهمیت خود را از دست دهد بار دیگر در امتحانات نهایی و ترمیم آسیب خود را نشان داد؛ در حالی که با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی از کنکور سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها تا ۶۰ درصد اثر گذار خواهد شد؛ شواهد حاکی از آن است که بسیاری از دانش آموزان به کمک گوشیهای موبایل توانستند در جلسات امتحان به پاسخ سوالات دسترسی داشته باشند.
از نظر قانونی استفاده از گوشی موبایل در مدرسه ممنوع است اما این ممنوعیت باید با تدبیر و روی خوش اجرا شود.
در یکی از کانالهای یکی از شبکههای اجتماعی که خبرنگار مهر هم یکی از سیصد و پنجاه هزار عضو آن است؛ سوالات درس ریاضی و جغرافیای رشته تجربی و در درس عربی در حالی که هنوز داوطلبان در جلسه امتحان حضور داشتند اعلام و پس از تنها چند دقیقه جواب سوالات به تدریج منتشر شد.
لذا بر آن شدیم تا در گفتوگوی تفصیلی با اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یکی از موضوعات اصلی خود را به بحث و بررسی در خصوص ورود گوشیهای موبایل به مدارس اختصاص دهیم و نظر وی را در این زمینه جویا شویم.
بحث مدیریت فضای مجازی و همراه داشتن گوشی موبایل توسط دانش آموزان یکی از موضوعات امروز نظام آموزشی کشور است. معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش چه تدبیری در این زمینه اندیشیده است که این موضوع مدیریت شود؟
از مواردی که به آن کم توجه کردهایم نظم است. واقعاً اگر نظم برقرار شود و به قوانین و مقررات هر محیطی توجه شود؛ بسیاری از این مسائل حاشیهای اصلاً زمینهای برای ظهور و بروز پیدا نمیکنند. بنابراین باید در ابتدا خودمان نظم را بشناسیم و رعایت کنیم و بعد دانش آموزان هم این را بپذیرند و رعایت کنند.
از نظر قانونی استفاده از گوشی موبایل در مدرسه برای دانش آموزان ممنوع است؛ این ممنوعیت نباید با خشم و خشونت و بگیر و ببند باشد. باید این فرهنگ رواج پیدا کند که نظم مدرسه این است که گوشی موبایل استفاده نشود؛ مثل اینکه ما به دانش آموزان یاد دادیم در سر کلاس درس غذا نخورند یا آرامش خود را حفظ کنند یا به حرف معلم گوش دهند؛ عمده دانش آموزان هم این موارد را رعایت میکنند. این فرهنگ سازی باید جا بیفتد که جای گوشی موبایل در مدرسه و کلاس درس نیست خیلی از مدارس با تدبیر خوب این موضوع را حل و مدیریت کردند.
گاهی میبینیم که مدارس صندوقچه ای را تعبیه کردند و دانش آموزان به هنگام ورود به سر کلاس گوشیهای موبایل خود را در صندوقها قرار میدهند یا اگر هم گوشی را در کیف خود گذاشتند به هیچ وجه حق استفاده از آن را نداشته باشند.
این موضوع در خیلی از مدارس به دانش آموزان گفته شده و آنان نیز پذیرفتهاند که اگر از گوشی موبایل در کلاس درس استفاده کردیم برخورد انضباطی میشود. یعنی رعایت نظم نتیجه بخش است در برخی مدارس این اتفاق نیفتاده است و متأسفانه دانش آموزان از گوشیهای موبایل استفاده کردند و برخی از اقدامات دانش آموزان در مدرسه فیلمبرداری شد.
وضعیت رعایت نظم در مدارس خیلی خوب شده است
خوشبختانه در حال حاضر وضعیت رعایت نظم در مدارس خیلی خوب شده است با تاکیداتی که مدیران مدارس انجام دادند و معلمان و خانوادهها همکاری کردند گزارشات در این زمینه خیلی به ندرت در این موارد صورت گرفته است.
برای استفاده از گوشی موبایل در کلاس درس یا در فضای مدرسه معلمان هم همینگونه هستند. برخی از معلمان با نشان دادن برخی از اتفاقات درون مدرسه کل نظام آموزشی را زیر سوال میبردند؛ در حالی که اینطور نبود. در ۹۹ درصد مدارس از اتفاقات ناشایستی که از آن معلمان فیلم گرفتند خبری نبود؛ امروز هم به حمدالله وضعیت از این نظر بسیار بهتر شده است.
از هیستوری چه خبر؟ سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه همکاران شما در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پویش هیستوری را راه اندازی کردید؛ روند انتخاب کتابهای این مسابقه جذاب به چه صورت بوده است و تاکنون چه تعداد از دانش آموزان در این پویش شرکت کردهاند؟
برای تشویق به مباحث تربیتی به ابزارهای غیر مستقیم توصیه میشود؛ یکی از این ابزارها هم تشویق دانش آموزان به کتاب خواندن است؛ یکی از کارهایی که واجب است ما در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش آن را پیگیری کنیم همین کتاب خواندن است.
برای علاقه مند کردن دانش آموزان به کتاب خواندن باید خودمان به کتابخوانی علاقه پیدا کنیم همه ما باید به کتاب خواندن علاقه داشته باشیم و کتاب بخوانیم؛ خواهش میکنم رسانهها کتابخوانی را در بین جامعه ترویج کنند.
مجموعه ۱۵ جلدی هیستوری مجموعهای است به قلم آقای میر کیایی، ایشان محقق تاریخ هستند و ۱۵ جلد کتاب را در یک دوره کتاب تاریخی به نگارش درآوردند؛ این کتابها تا جلد دهم به سرگذشت استعمار در جهان اشاره میکند و از جلد دهم به بعد سرگذشت استعمار در ایران را روایت میکند. اینکه انگلیسیها و آمریکاییها و پرتغالیها در کشور چه استعماری داشتند.
پنج میلیارد تومان برای مسابقات کل ۱۵ جلد تعبیه شده است. پیشبینی میکنیم ۱.۵ میلیون دانش آموز دوره متوسطه در این پویش شرکت کنند
در مورد ویژگیهای این ۱۵ جلد کتاب باید گفت اولاً این کتابها به زبان داستان بسیار شیرین روایت شده است؛ دوماً به صورت خلاصه به نگارش در آمده است؛ هر یک از این جلدها صد صفحه دارد و با خط خوبی به چاپ رسیده است.
سومین ویژگی آن این است که داستانهایی که در آن نوشته شده به صورت فصل بندی شده به نگارش در آمده است و مخاطب لازم نیست همه کتاب را بخواند تا متوجه سیر داستان شود؛ هرجایی از این کتاب و هر فصل از این کتاب را بخواند یک قصه تاریخی را متوجه خواهد شد.
هیستوری ماحصل همکاری موفق سازمان تبلیغات اسلامی با آموزش و پرورش است
همکاری خیلی خوبی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه داشتیم؛ کانالی هم برای این موضوع تهیه شده که در شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است در شبکههای اجتماعی دیگر ایتا، بله، سروش و روبیکا هم هیستوری تبلیغ و منتشر شده است. هیستوری ماحصل همکاری موفق سازمان تبلیغات اسلامی با آموزش و پرورش است.
داستان بسیار زیبایی از قصههای این کتاب و دوران استعمار به همراه فیلمهای تاریخی و مستندات موجود تهیه شده و از همه مهمتر یک پلتفرم و سکوی ویژه برای این موضوع قرار دادیم تا در آن کتابها با تخفیف خریداری شود. دانش آموزان بخوانند و یک کنش پس از آن داشته باشند که این کنش میتواند تصویر یا گرافیک یا نقاشی داشته باشد؛ برای این موضوع جوایزی هم در نظر گرفته شده است.
پنج میلیارد تومان برای مسابقات کل ۱۵ جلد تعبیه تهیه شده است در نظر گرفتیم و پیشبینی میکنیم یک میلیون و پانصد هزار دانش آموز دوره متوسطه از بین حدود ۴ میلیون نفر دانش آموز این مقطع تحصیلی در این پویش شرکت کنند.
۴۱ هزار نفر تاکنون در هیستوری شرکت کردند
علاوه بر سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری این سازمان نهادهای دیگری مانند شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستند تا این پویش بیشتر دیده شود.
آخرین آمار شرکت کنندگان در پویش هیستوری ۴۱ هزار نفربوده است. ما تبلیغات مان را هم باید بیشتر کنیم؛ من به دوستان گفتم که مقداری زمان را هم کم گذاشتید در نظر داشتند نقطه اوج این مسابقات و معرفی نفرات برگزیدهها در ۲۲ بهمن داشته باشند اما من پیشبینی میکنم استقبال ادامه پیدا کند و ما این مسابقات را تمدید کنیم تا افراد بیشتری در آن شرکت کنند.