سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 21, 2023
14:05 شنبه، 1ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142507

استفاده از قابلیت بازیابی سیستم در نسخه 22H2 ویندوز ۱۱، برخی برنامه‌ها را از کار می‌اندازد

در نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱، برخی از برنامه‌های مایکروسافت پس‌از انجام بازیابی سیستم (System Restore) اجرا نمی‌شوند.
 
ظاهراً کاربران نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ با مشکل جدیدی مواجه شده‌اند. اگرچه مایکروسافت طبق برنامه‌های خود دو به‌روزرسانی بزرگ در هرسال برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ منتشر می‌کند، اما این دو سیستم‌عامل همچنان باگ‌هایی دارند که باعث می‌شود برخی کاربران هنگام استفاده از آن‌ها، با مشکلاتی مواجه شوند. اکنون مشکل جدیدی در به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ با شناسه‌ی KB5023152 مشاهده شده است که باعث می‌شود برخی برنامه‌ها پس‌از استفاده از قابلیت بازیابی سیستم (System Restore)، اجرا نشوند.
 
طبق اعلام مایکروسافت، کاربرانی که از نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند، بعد از راه‌اندازی بازیابی سیستم احتمالاً با مشکلات زیر مواجه خواهند شد:
 
به‌جای شروع برنامه، پیام خطای «این برنامه نمی‌تواند باز شود» را دریافت خواهند کرد.
شاید برنامه در منوی استارت چند ورودی داشته باشد.
وقتی قصد دارید برنامه‌ای را راه‌اندازی کنید شاید برخی از آن‌ها اجرا نشوند.
امکان دارد با خطای ورودی/خروجی مواجه شوید و سپس برنامه به‌درستی کار نکند.
اگر سعی کنید برنامه‌ها را دوباره راه‌اندازی کنید شاید مشکل آن‌ها رفع شود.
اگرچه فهرست بالا خیلی کامل نیست اما مایکروسافت می‌گوید برنامه‌هایی مثل Paint، نوت‌پد، کورتانا، آفیس و ابزار خط‌فرمان همگی تحت‌تأثیر مشکل اخیر نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ قرار گرفته‌اند. وجه تشابه این برنامه‌ها استفاده از قالب بسته‌ی MSIX است. غول فناوری اهل ردموند در یکی از اسناد پشتیبانی خود درسال ۲۰۲۱ اعلام کرده است که نرخ نصب‌های موفق MSIX به ۹۹٫۹۶ درصد می‌رسد. این قالب با جلوگیری از تکرار برخی فایل‌ها، باعث می‌شود برنامه‌ها حافظه‌ی ذخیره‌سازی کم‌تری روی دستگاه اشغال کنند و علاوه‌براین مصرف پهنای‌باند شبکه را کاهش می‌دهد.
 
به گزارش TomsHardware، مایکروسافت به کاربران خود توصیه می‌کند برنامه‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند را دوباره راه‌اندازی یا نصب کنند. علاوه‌براین به‌روزرسانی ویندوز به نسخه‌ی جدیدتر نیز یکی دیگر از راهکارهای این شرکت برای رفع مشکل است.
 
کاربران معمولاً وقتی از قابلیت System Restre استفاده می‌کنند که ویندوز آن‌ها با مشکلات نرم‌افزاری مواجه شده باشد. هدف از ارائه‌ی ویژگی مذکور این است که روشی نسبتاً بی‌دردسر برای رفع مشکلات نرم‌افزاری و بازیابی دستگاه به زمان قبل‌از بروز مشکل ارائه دهد. درواقع استفاده از این راهکار، نسبت به نصب مجدد ویندوز بسیار سریع‌تر است.
 
اکنون با نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱، اگر بخواهید از قابلیت بازیابی برای رفع مشکلات نرم‌افزاری استفاده کنید، این‌ اقدام خود باعث بروز مشکلی جدید خواهد شد و قطعاً چنین وضعیتی برای مایکروسافت اصلاً خوب نیست. امیدواریم این شرکت سریعاً راهکاری برای رفع مشکل مورداشاره ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.