فناوری اطلاعات

January 25, 2023
13:11 چهارشنبه، 5ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142633

وال استریت ژورنال: این استراتژی‌ها مانع از تعدیل نیروی گسترده در اپل شده‌اند

غول‌های فناوری همچون آمازون، گوگل و متا برنامه تعدیل نیروی گسترده خود را آغاز کرده‌اند، ولی ظاهراً اپل مسیر دیگری را طی می‌کند.
غول‌های فناوری همچون آمازون، گوگل و متا برنامه تعدیل نیروی گسترده خود را آغاز کرده‌اند، ولی ظاهراً اپل مسیر دیگری را طی می‌کند. چرا اپل همچون سایر شرکت‌های بزرگ فناوری مجبور نیست نیروی انسانی خود را به‌صورت گسترده اخراج کند؟
 
وال استریت ژورنال در گزارشی به این موضوع می‌پردازد و می‌گوید که به‌نظر می‌رسد به سه دلیل اپل وضعیت متفاوتی نسبت به سایر غول‌های فناوری دارد.
 
وضعیت متفاوت اپل نسبت به سایر شرکت‌های فناوری از نظر تعدیل نیرو
ظاهراً اپل وضعیت متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌های فناوری از نظر برنامه تعدیل نیرو دارد. سه دلیل پشت این قضیه وجود دارد که وال استریت ژورنال در گزارشی به آن‌ها پرداخته است.
 
اول، اپل نسبت به سایر شرکت‌های فناوری محتاط‌‌تر بوده و به گزارش وال استریت ژورنال، درحالی‌که سایر غول‌های فناوری تعداد کارمندان خود را بین ۵۷ تا ۱۰۰ درصد افزایش داد‌ه بودند، اپل این مسیر را طی نکرده و استخدام‌ها را محدودتر کرده بود. حالا نیز با نیروی مازاد روبه‌رو نیست. از این زاویه عملکرد محتاط‌تری داشته است و به همین دلیل نیز جایگاه بهتری نسبت به رقبای خود در بازار دارد. این شرکت در زمان همه‌گیری کرونا، تعداد کارمندان خود را با سرعت کمتری نسبت به سایر شرکت‌های فناوری اضافه کرد.
 
از پایان سال مالی این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۲، نیروی کار این شرکت تنها حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۶۴ هزار کارمند تمام‌وقت رسیده است. این درحالی است که در همان بازه زمانی، تعداد کارمندان آمازون دوبرابر شد. تعداد کارمندان مایکروسافت نیز ۵۳ درصد، شرکت مادر گوگل، آلفابت ۵۷ درصد و متا ۹۴ درصد افزایش داشت.
 
دوم، اپل اشتباهات متا و گوگل را تکرار نکرد. این شرکت‌ها برای برخی پروژه‌هایی که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها سودآور باشند، تعداد زیادی نیرو استخدام کردند. سرمایه‌گذاری هنگفت متا در متاورس بارزترین مثال این قضیه است. این درحالی است که کوپرتینویی‌ها چنین رویه‌ای را برای برخی پروژه‌ها در پیش نگرفتند.
 
سوم، به گزارش وال استریت ژورنال اپل نسبت به سایر شرکت‌ها مزایای کمتری برای کارمندان خود قائل می‌شود. برای مثال کارمندان اپل پارک نه‌تنها مانند کارمندان شرکت‌های گوگل، به‌صورت رایگان نمی‌توانند از ناهارخوری استفاده کنند، بلکه مجبور هستند هزینه ناهار خود را نیز پرداخت کنند.
 
با این همه نمی‌توان موضوع اخراج‌شدن نیروها را در اپل به‌صورت کامل رد کرد و باید دید در ادامه سال ۲۰۲۳ این شرکت چه مسیری را طی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.