فناوری اطلاعات

January 28, 2023
14:15 شنبه، 8ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142693

گوگل با تبعیت از دستور اروپا، فعالیت‌هایش را با رویکردی شفاف‌تر ادامه می‌دهد

گوگل در راستای رعایت قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، هنگام ارائه‌ی خدمات به مشتریان اروپایی باید جزئیات کامل‌تری دراختیار آن‌ها قرار دهد.
غول‌های بزرگ فناوری مثل گوگل، اپل و آمازون اغلب از سوی قانون‌گذاران سرتاسر جهان و به‌خصوص اروپا (EU) با اتهامات مختلفی مواجه می‌شوند. اکنون این اتحادیه موفق شده است گوگل را به انجام کاری که به‌دنبال آن بود، یعنی شفافیت بیشتر وادار کند. طبق گزارش‌های اخیر، غول جستجوی اینترنت موافقت کرده است در سرویس‌هایی مثل Google Hotels، فروشگاه پلی‌استور و Google Flights اطلاعات شفاف‌تری به کاربران اروپایی ارائه دهد.
 
گوگل اطلاعات شفاف‌تری به کاربران اروپایی خود ارائه می‌دهد.
این خبر براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا منتشر شده است. گوگل همچنین باید نشان دهد آیا به‌عنوان شرکت واسطه کار می‌کند یا محصولات را به‌طور مستقیم می‌فروشد. این شرکت همچنین باید اطلاعات کامل‌تری درمورد تحویل محصولات، شیوه‌های بازگردانی کالا و خدمات، تعمیرات و موارد دیگر ارائه دهد.
 
اتحادیه‌ی اروپا اقدامات درخواستی از گوگل را به‌نحوی تنظیم کرده است تا بتواند فعالیت‌هایش را با مقررات این نهاد مطابقت دهد. این قوانین از سال ۲۰۲۱ و پس‌از گفت‌وگو با شبکه‌ی همکاری حمایت از مصرف‌کننده (CPC) ارائه شده‌اند.
 
دیدیه ریندرز، کمیسر عدالت اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید مشتریان گوگل در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا حق دارند اطلاعات واضح و کاملی دریافت کنند و تعهدات غول جستجوی اینترنت برای رعایت تغییرات جدید اعمال‌شده در قوانین، گامی در مسیر درست توصیف می‌شود.
 
Google Flights و Google Hotels باید به مشتریان اعلام کنند آیا فروشنده‌ی مستقیم محصولات و خدمات هستند یا به‌عنوان واسطه برای سایر شرکت‌ها کار می‌کنند. البته این همه‌ی ماجرا نیست و گوگل باید در دو سرویس مورداشاره، قیمت مرجع را هنگام ارائه‌ی تخفیف‌ها به مشتریان نشان دهد. علاوه‌براین باید به کاربران اروپایی اطلاع داده شود که نظرات ثبت‌شده درمورد هتل‌ها ازطرف یک مرجع رسمی تأیید نشده‌اند.
 
درمجموع Google Hotels و Google Flights باید از قوانین شفافیت ارائه‌ی اطلاعات یکسان پیروی کنند. پلتفرم‌های مشابه دیگری مثل Expedia.com که درواقع یک آژانس مسافرتی است نیز همین روند را درپیش گرفته‌اند.
 
همان‌طور که اشاره شد، دو سرویس دیگر گوگل تحت‌تأثیر تغییرات قوانین اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته‌اند. فروشگاه این شرکت باید اطلاعات واضحی درمورد قیمت‌، حق انصراف و گزینه‌های تعمیر و جایگزینی ارائه دهد و این موارد همگی باید در سند پیش‌قرارداد قید شوند.
 
ازطرف دیگر گوگل باید دسترسی به اطلاعات مربوط به فروشندگان مثل نام و آدرس معتبر را برای کاربران اروپایی آسان‌تر کند و علاوه‌براین روش‌های راحت‌تری برای برقراری ارتباط با آن‌ها دراختیار مشتریان قرار دهد.
 
به‌نوشته‌ی فون‌آرنا، گوگل باید درمورد توسعه‌دهندگان فروشگاه برنامه‌ی خود نیز شفاف‌سازی کند. این شرکت طبق مقررات مسدودسازی جغرافیایی، متعهد شده است برنامه‌های خود را در همه‌ی کشورهای EU دردسترس کاربران قرار دهد. اساساً برنامه‌های اعلام شده باید در همه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا ارائه شوند و روش‌های پرداخت همه‌ی این کشورها باید ازطرف گوگل پذیرفته شود.
 
همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، تغییرات جدید در قوانین اتحادیه‌ی اروپا با این هدف ایجاد شده است تا همه‌ی کاربران از حقوق یکسانی برخوردار شوند و بتوانند از هر نقطه‌ی اروپا به محتوای یکسانی دسترسی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.