باندپهن

January 29, 2023
16:32 یکشنبه، 9ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142731

چرا “ارتباطات و مخابرات” با بازدهی کم مواجه شد؟

گزارش‌های جهانی حاکی از رکود درآمدی بالا و هزینه‌های سنگین سرمایه‌ای برای اپراتورهای تلفن همراه است که همین مسئله، بازدهی آنها را در مقایسه با دیگر صنایع در پایین‌ترین سطح قرار داده است؛ اما راهکار مقابله با این شرایط چیست؟
 
صنعت تلکام و مخابرات یکی از صنایع بسیار هزینه‌بر در جهان است که طی سال‌های اخیر با چالش بازگشت سرمایه و کاهش بازدهی دست به گریبان بوده است کما اینکه مسئله‌ای جدید هم نیست و موسسه تامپسون رویترز در سپتامبر ۲۰۱۹ به بررسی بازده سهام صنایع مختلف پرداخت که در میان تمامی آنها، صنعت «مخابرات» کمترین بازدهی را داشته است.
 
براساس آن، وضعیت بازدهی سهام در این صنعت برای بازه‌های سه، پنج و ۱۰ ساله به ترتیب منفی ۱.۸ درصد، منفی ۲.۴ درصد و مثبت یک درصد بود در حالیکه «شاخص‌های وزنی ارزش بازار» در همین سه بازه زمانی به ترتیب رنج‌های مثبت ۱۰.۳ درصد، ۷.۲ درصد و ۹ درصد را به ثبت رساندند. در نمودار منتشر شده توسط آن موسسه بیشترین بازدهی سهام در اختیار گروه «سرویس‌های مالی» بود.
62501070.jpg
اما چه چیزی باعث شده تا صنعت «ارتباطات و مخابرات» با این میزان بازدهی کم مواجه شود؟ براساس آنچه بسیاری از تحلیل‌گران و پژوهشگران اقتصادی مطرح کرده‌اند و همانطور که ADL (یک ارائه‌دهنده پیشرو راه‌حل‌های فنی برای سازمان‌های تجاری و دولتی) گفته است، صنعت تلکام در طول سال‌های گذشته در مقایسه با سایر صنایع بزرگ، بازدهی کم تا متوسطی را برای سهامداران خود فراهم آورده که این مسئله ناشی از «رکود درآمدها»، «رشد مداوم حجم ترافیک» همراه با «هزینه‌های سنگین سرمایه‌ای» بوده است. به هر حال این مقایسه بازدهی صنایع، تصویری نگران‌کننده از این صنعت را پیش‌روی فعالان این عرصه قرار داده است.
 
اما در کنار نسخه‌های متفاوتی که برای حل این چالش نگاشته شده است، وحید شاه‌منصوری – رئیس مرکز تحقیق و توسعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم در نشست «اکوسیستم نوآوری، پیشران تحول دیجیتال» در بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر انجمن کامپیوتر ایران گفتهاست: برای پاسخ به این چالش در صنعت، یکی از اولین اقدامات اپراتورها تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمدی تحت عنوان ورود به Beyond core و ارائه انواع سرویس‌های دیجیتال در بخش‌های B۲B و B۲C بوده است.
 
وی در این باره به گزارش ۲۰۲۱ انجمن جهانی موبایل (GSMA) که رشد درآمد اپراتورهای تلفن همراه در Beyond core را نمایه‌گر است، اشاره کرد و گفت به زعم این انجمن، کرونا یا کووید ۱۹ دیجیتالی شدن را تحریک کرد.
62501079.jpg
با وجودی که اپراتورهای تلفن همراه کشور با آگاهی نسبت به این موضوع از دو سه سال گذشته برنامه‌های راهبردی طراحی و پیاده‌سازی کردند تا بتوانند به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند تبدیل شوند، با لایه‌های کسب‌وکاری Core (کسب‌وکار اصلی)، Near core (نزدیک به کسب‌وکار اصلی) و Beyond core (فراتر از لایه اصلی) آشنایی نسبی داریم.
 
خدماتی نظیر «پیامک»، «مکالمه» و «دیتای موبایل» در بخش Core دسته‌بندی می‌شوند و Beyond Core به «گیمینگ»، «خانه هوشمند»، «سرویس‌های مالی»، «سرویس‌ها و محتوای OTT»، «ورزش‌های الکترونیکی»، «پرداخت‌های دیجیتال و تجارت» و… اطلاق می‌شود. در واقع باید اینطور گفت که مطابق ترند جهانی سال‌های اخیر، صنعت اپراتوری برای بقای خود و خلق ارزش درآمدی بیشتر باید به سمت «فراتر از اتصال» (Beyond Connectivity) برود و وارد عرصه دیجیتال شود.
 
این رویه به «تحول دیجیتال» نیز مشهور است. لازمه تحقق کامل آن نیز منوط به این است که اپراتورها قبل از هر چیز خودشان باید در عملیات و مدل‌های کسب‌وکاری دچار تحول دیجیتال شوند و به کارآمدی دیجیتال دست پیدا کنند و بعد از آن به فکر نقش‌آفرینی در تحول دیجیتال و ارائه خدمات همسو و هماهنگ با دیگر بازیگران باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.