فناوری اطلاعات

February 12, 2023
13:49 یکشنبه، 23ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143050

چرا کارمندان اپل به سرنوشت گوگلی‌ها دچار نشدند؟

دلیلی وجود دارد که اپل در مقایسه با غولهای فناوری دیگر نظیر گوگل، در فضای اقتصادی پرچالش فعلی، با فشار کمتری برای اخراج کارکنان روبروست.
 
در دوران پاندمی کووید ۱۹ که شرکت‌های فناوری در مواجهه با افزایش تقاضا، افراد زیادی را استخدام کردند، اپل نسبت به شرکت‌های فناوری بزرگ دیگر، کارمندان کمتری اضافه کرد. بعلاوه، بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد اپل درآمد بیشتری به ازای هر استخدام جدید در مقایسه با سایر همتایانش تولید کرد.
 
این رویکرد محتاطانه‌تر، اکنون به ثمر رسیده است. هر چند اپل، استخدام در بعضی از حوزه‌ها را متوقف کرده و میزان هزینه را به خصوص خارج از بخش پژوهش و توسعه، محدود نگه داشته اما هنوز به اخراجهای گسترده ای که در شرکت‌های آمازون، گوگل، متا پلتفرمز و غولهای فناوری دیگر در جریان است، متوسل نشده است.
 
پیتر گارنری از ساکسو بانک می‌گوید: این به منزله کیفیت بهتر مدیریت در اپل، در مقایسه با سایر شرکت‌های فناوری است که ظاهرا سیگنال‌ها را در دوران پاندمی به درستی نخواندند.
 
اپل هفته گذشته برنامه‌هایی را برای تقویت منابع انسانی از طریق استخدام نخستین مدیر ارشد کارکنان اعلام کرد. بخش منابع انسانی تا پیش از این تحت نظارت دیردر اوبرایان، مدیر ارشد بخش خرده فروشی بود.
 
بسیاری از شرکت‌های فناوری اذعان کرده اند که در دوران پاندمی با حسابی که روی تغییر سبک زندگی از جمله دورکاری، خرید آنلاین و عادتهای بازی ویدئویی باز کرده بودند، بیش از حد استخدام انجام دادند. اکنون این شرکتها فروکش این موج را مشاهده می‌کنند. شرکت "زوم تکنولوژی" که یکی از بزرگترین برنده‌های دوران قرنطینه کووید ۱۹ است، هفته گذشته اعلام کرد ۱۵ درصد از کارکنانش را تعدیل می‌کند.
 
در مقابل، اپل محتاطتر بود و شمار کارکنانش از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، تنها ۲۰ درصد افزایش یافت در حالی که این افزایش در آلفابت ۶۰ درصد و در آمازون نزدیک به دو برابر بود. این دو شرکت اکنون اخراج حدود ۳۰ هزار کارمند را اعلام کرده اند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل همچنین در سال‌های پاندمی کووید، برخلاف اکثر شرکت‌های فناوری، درآمد بیشتری به ازای هر کارمند جدید داشت. با این حال، تعداد کارکنان به تنهایی نمی‌تواند برتری اپل نسبت به رقبانش را به طور کامل توضیح دهد. این شرکت فروش بالایی دارد که نشان می‌دهد کارآمدی آن، فراتر از سیاستهای استخدام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.