فناوری اطلاعات

February 15, 2023
13:33 چهارشنبه، 26ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143142

پرواز بدون خلبان یک هواپیما با کمک هوش مصنوعی

یک سیستم هوش مصنوعی هواپیمای آزمایشی لاکهید مارتین به نام VISTA X-62A را به مدت ۱۷ ساعت حین پرواز راهبری کرد.
به گزارش انگجت، هواپیمای ویستا می تواند با استفاده از نرم افزار ویژگی های عملکردی هواپیماهای دیگر را شبیه سازی کند و در این آزمایش فعالیت های یک خلبان انسانی را تقلید کرد.
 
این پرواز طی دوره آزمایش در دسامبر۲۰۲۲ میلادی انجام شد و نخستین باری بود که از هوش مصنوعی به این شیوه در یک هواپیما استفاده می شد. هدف آزمایش استفاده از پلتفرم مذکور برای طراحی هواپیماهایی بود که بتوانند به طور خودکار پرواز کنند.
 
کریستوفر کوتینگ مدیر تحقیقات دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده (USAF TPS) در بیانیه ای در این باره می گوید: ویستا به ما کمک می کند تا توسعه و آزمایش تکنیک های نوین هوش مصنوعی را با طراحی هواپیماهای بی سرنشین جدید شبیه سازی کنیم.
 
استفاده از این روش و تمرکز بر تست سیستم های جدید در حال تولید، قابلیت خودرانی برای پلتفرم های بی سرنشین را گسترده تر و به ما کمک می کند قابلیت های مشابهی را برای هواپیماهای جنگی ارائه کنیم.
 
برنامه ویستا برای انجام فعالیت مختلف توسعه از جمله نمایشگرهای بالاسری واقعیت مجازی و سیستم دستور صوتی برای هواپیماهایF-35 LighteningII استفاده می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.