فناوری اطلاعات

February 24, 2023
13:06 جمعه، 5ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143376

گوگل محتوای خبری را برای برخی کاربران کانادایی مسدود می کند

گوگل مشغول آزمایش هایی است تا دسترس به محتوای خبری را برای برخی کاربران کانادایی مسدود کند.  این تست در واکنش به لایحه اخبار آنلاین دولت این کشور انجام می شود.
 
به گزارش رویترز، «قانون اخبار آنلاین» یا لایحه C-۱۸ مجلس عوام کانادا در آوریل ۲۰۲۲ میلادی از سوی دولت جاستین ترودو نخست وزیر این کشور ارائه شد و قوانینی را برای ملزم کردن پلتفرم هایی مانند فیس بوک و گوگل برای مذاکره تجاری و پرداخت حق الزحمه به ناشران اخبار ارائه کرد.
 
سخنگوی گوگل در بیانیه ای ایمیلی به رویترز گفت: ما برای مدتی کوتاه واکنش به لایحه C-۱۸ را آزمایش می کنیم که درصد اندکی از کاربران کانادایی را در بر می گیرد. ما سالانه هزاران تست انجام می دهیم تا هرگونه تغییرات احتمالی در جستجو را ارزیابی کنیم.
 
این شرکت تایید کرد تست هایی که در مدت زمانی محدود اجرا می شوند به طور تصادفی گروهی نمونه را دربر می گیرند که کمتر از ۴ درصد کاربران کانادایی را تشکیل می دهند. دسترسی این افراد به اخبار کانادا و بین المللی در درجات مختلفی محدود می شود.
 
سخنگوی پابلو رودریگز وزیر میراث کانادا در بیانیه ای گفت: مردم کانادا از اقدام گوگل نمی ترسند و اینکه گوگل از رفتار متا تلقید کرده تاسف بار است.
 
او در ادامه افزود: مردم کانادا نیازمند دسترسی به اخبار با کیفیت و مبتنی بر واقعیت در سطح محلی و ملی هستند و به همین دلیل ما قانون اخبار آنلاین را ارائه کردیم. شرکت های بزرگ فناوری باید با شفافیت بیشتری عمل کنند و نسبت به مردم کانادا مسئولیت پذیر باشند.
 
سال گذشته فیس بوک هشدار داد احتمالا اشتراک گذاری محتوای خبری در پلتفرم خود در کانادا را مسدود کند. دلیل این امر نگرانی ها درباره قانونی بود که پلتفرم های دیجیتال را وادار به پرداخت حق الزحمه به ناشران اخبار می کرد.
 
در مارس ۲۰۲۱ قانونی مشابه در استرالیا اجرایی شد. پیش از اجرایی شدن قانون، مذاکرات با شرکت های بزرگ فناوری به قطعی موقت انتشار اخبار در فیس بوک در این کشور منجر شد.
 
صنعت رسانه های خبری کانادا به فیس بوک فشار آورده و از دولت این کشور خواسته بود قوانین بیشتری برای مقابله با شرکت های فناوری وضع کند تا به این ترتیب خسارت های مالی را جبران کند که طی سالیان در نتیجه گسترش سهم گوگل و فیس بوک از سهم بازار تبلیغات متحمل شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.