فناوری اطلاعات

March 29, 2023
16:05 چهارشنبه، 9ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144182

جریمه ۱۶۰ میلیون دلاری گوگل در هند تایید شد

یک دادگاه تجدیدنظر هند، جریمه حدود ۱۶۰ میلیون دلاری که از سوی رگولاتور ضد انحصار طلبی این کشور علیه گوگل در بحبوحه تفحص فزاینده نسبت به بلندپروازی این شرکت برای گسترش نفوذ جهانی سیستم عامل اندروید خود تعیین شده بود را تایید کرد.
 
این دادگاه تجدیدنظر با این حال، بعضی از شرایط خاصی که کمیسیون رقابت هند برای گوگل تعیین کرده بود را کنار گذاشت و مایه آسودگی خاطر این شرکت شد. گوگل پس از این که اواخر سال گذشته این جریمه را دریافت کرد، با مراجعه به دادگاه، درخواست تجدیدنظر داد.
 
کمیسیون رقابت هند، اکتبر گذشته با صدور جریمه علیه گوگل، اعلام کرده بود این شرکت از موقعیت برتر خود در بازار مانند جست و جوی آنلاین و فروشگاه برنامه برای اندروید، سوءاستفاده کرده تا موقعیت اپلیکیشن‌هایی مانند کروم و یوتیوب را در مرورگرهای وب موبایل و میزبانی ویدئوی آنلاین حفظ کند. این رگولاتور، گوگل را از برخی از توافقهای اشتراک درآمد با سازندگان تلفن هوشمند منع کرد و متذکر شده بود چنین شیوه‌هایی به گوگل کمک کرده است انحصاری ماندن خدمات جست و جو و عقب راندن رقبایش را تضمین کند.
 
این کمیسیون چند روز بعد با اعلام این که گوگل از موقعیت برتر خود استفاده کرده تا طراحان اپلیکیشن را مجبور کند از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت استفاده کنند، گوگل را برای بکارگیری شیوه‌های ضدانحصارطلبی در هند، بیش از ۹ میلیارد روپیه معادل ۱۱۰ میلیون دلار جریمه کرد و دستور داد طراحان اپلیکیشن را از استفاده از سیستم پرداخت غیرگوگل در این کشور منع نکند.
 
گوگل اکنون ۳۰ روز فرصت دارد تا جریمه را پرداخت کند. همچنین این امکان را دارد که نسبت به حکم دادگاه در دادگاه عالی هند، درخواست تجدیدنظر کند.
 
این شرکت آمریکایی پیش از این گفته بود تصمیم کمیسیون رقابت هند، گوگل را ناچار خواهد کرد مدل کسب و کار خود را تغییر دهد و به ضرر مصرف کنندگان تمام خواهد شد. اقدامات پیشنهادی کمیسیون رقابت هند، تلاش‌ها برای آنلاین کردن بیشتر افراد را فلج می‌کند، مانع از حفظ حریم خصوصی کاربران می‌شود و اندروید که بیش از ۹۰ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند هند را در دست دارد را گران‌تر خواهد ساخت. این تغییرات همچنین به رشد گوگل در یکی از بزرگترین بازارهای خدمات وب جهان که در آن برای درآمد تبلیغاتی با رقبای خود از جمله متا رقابت می کند، ضربه خواهد زد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، دیده بان ضد انحصارطلبی هند می‌گوید گوگل قدرت زیادی در بازار موبایل دارد و مدعی است که این شرکت، رویکرد متفاوتی را در حوزه‌های قضایی دیگر اتخاذ کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.