فناوری اطلاعات

March 30, 2023
12:15 پنجشنبه، 10ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144202

با قوی‌ترین مدل‌های هوش‌ مصنوعی آشنا شوید

مدل زبانی GPT-4 شرکت OpenAI و چت‌بات‌های بارد گوگل، LLaMA متا و بینگ مایکروسافت شایسته عنوان قوی‌ترین هوش مصنوعی هستند.
 
 
در ماه‌های اخیر چندین مدل هوش مصنوعی از سوی شرکت‌های مطرح معرفی و عرضه شده‌اند که جزو قوی‌ ترین و البته کاربردی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی به حساب می‌آیند. از مدل هوش مصنوعی GPT-4 شرکت OpenAI گرفته تا بارد گوگل، همگی می‌خواهند رهبری بازار AI را در دست بگیرند.
 
در این مطلب می‌خواهیم چهار مدل هوش مصنوعی که توسط مطرح‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری توسعه یافته‌اند و هر کدام می‌توانند قوی ترین هوش مصنوعی دنیا باشند را به شما معرفی کنیم.
 
مدل هوش مصنوعی GPT-4
GPT-4 که در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) معرفی شد، جدیدترین چت بات هوش مصنوعی اوپن اِی.آی (OpenAI) است و درحقیقت نسل بعدی 5.GPT 3 محسوب می‌شود؛ مدلی که برای ساخت چت بات هوش مصنوعی Chat-GPT مورد استفاده قرار گرفته است.
 
ChatGPT می‌تواند برای مقاله‌نویسی و ایمن‌نویسی به شما کمک کند و حتی می‌تواند به برخی از سؤالات کاربران پاسخ دهد و به‌عنوان موتور جستجو نیز استفاده شود. متن‌هایی که این AI Chatbot ایجاد می‌کند، شبیه به متن‌هایی است که انسان می‌نویسد. این چت بات AI به‌قدری در نوشتن مقاله موفق عمل می‌کند که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تقلب در مقاله‌نویسی و تولید محتوای متنی شده است و برخی از کارشناسان معتقدند استفاده از این ابزار می‌تواند زمینه‌ساز دزدی ادبی شود.
 
حتی استفاده از آن در بسیاری از مدارس دانشگاه‌ها و مجلات علمی ممنوع شده است. این چت بات هوش مصنوعی توانایی بازیابی اطلاعات را نیز دارد و کاربران می‌توانند از آن به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به یک سری از اطلاعات استفاده کنند. در ضمن این سیستم AI می‌تواند به‌عنوان چت بات‌های متداول نیز استفاده شود و می‌توان آن را در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام برای پاسخ به سؤالات نیز به کار گرفت. ChatGPT حتی برای قضاوت نیز استفاده شده و یک قاضی برای صدور حکم از آن کمک گرفته است.
 
GPT-4 علاوه بر اینکه قادر به تجزیه‌وتحلیل متن است و تمام توانایی‌های GPT 3.5 را دارد، به دلیل بهره‌مندی از فناوری بینایی کامپیوتری می‌تواند برای آنالیز و فهم تصاویر نیز استفاده شود. این چت بات AI درحقیقت یک مدل چندوجهی بزرگ است که کاربران می‌توانند پس از واردکردن تصاویر یا نقاشی‌ها در آن، اطلاعاتی را از آنها به دست آورند.
 
به‌عنوان مثال در دموی معرفی GPT-4 شرکت Open AI برای آزمایش عملکرد این ابزار هوش مصنوعی خود، تصویری از تعداد زیادی بادکنک متصل‌شده به یک سندان در آن بارگذاری شده است و از چت بات پرسیده می‌شود اگر نخ بادکنک‌ها از سندان جدا شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. این ابزار هم در پاسخ می‌گوید، در صورت انجام این کار بادکنک‌ها به هوا خواهند رفت.
 
البته GPT-4 مانند DALL-E که یکی دیگر از سیستم‌های هوش مصنوعی AI Open است، توانایی ایجاد عکس را ندارد، اما توانایی‌های آن در زمینه بهره‌مندی از قابلیت‌های فناوری بینایی کامپیوتری و آنالیز تصاویر واقعاً شگفت‌انگیز است. در آزمایش دیگری یک تصویر در این ابزار AI بارگذاری و از آنان خواسته شد با استفاده از کدهای HTML و جاوا اسکریپت، یک صفحه وب براساس تصویر ایجاد کند. GPT-4 برای انجام این کار پس از اسکن‌کردن تصویر، محتوای آن را به دستورالعمل‌های متنی تبدیل و سپس دستورالعمل‌های متنی را به کدهای کامپیوتری تبدیل و درنهایت یک صفحه وب تعامل‌پذیری ایجاد کرد که حتی دکمه‌های آن نیز کار می‌کردند
 
GPT-4 می‌تواند در هنگام متن‌نویسی ۲۵۰۰۰ کلمه ایجاد کند که ۸ برابر توانایی Chat-GPT در این زمینه است. طبق گفته Open AI این سیستم AI می‌تواند در زمینه آهنگسازی، فیلم‌نامه‌نویسی یا یادگیری سبک نگارش یک فرد خاص نیز به انسان کمک کند. عملکرد این چت بات حتی در آزمون AP (آزمون ورودی دانشگاه‌های آمریکا)، آزمون GRE (آزمون ادامه تحصیل در آمریکا و کانادا) و آزمون وکالت نیز بررسی شده و نتایج قابل‌قبول بوده‌اند.
 
Open AI مدعی است عملکرد GPT-4 در سطح عملکرد انسان است؛ اما هنوز در بسیاری از موارد نمی‌تواند مانند انسان عمل کند. یکی از نگرانی‌های مرتبط با استفاده از چت بات‌های هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات به انسان، ارائه اطلاعات ممنوع به کاربران توسط این ابزار است؛ اما در صورت استفاده از GPT-4، میزان ارائه چنین اطلاعاتی احتمالاً تا ۸۲ درصد کاهش می‌یابد و عملکرد آن در مقایسه با GPT 3.5 برای ارائه پاسخ به کاربران، ۴۰ درصد بهبود یافته است. یکی دیگر از بهبودهای قابل توجه GPT-4 نسبت به GPT 3.5، قابل استفاده بودن آن با زبان‌های بیشتر است.
 
 GPT-4 برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روشی استفاده می‌کنند که با تقلید از سیستم شناختی انسان ایجاد شده و تنها اطلاعاتی را آنالیز می‌کند که در مقایسه با سایر اطلاعات به موضوع درخواست شده توسط کاربر مرتبط‌تر هستند. این ویژگی باعث شده دقت آن نسبت به GPT 3.5 افزایش و زمان مورد نیاز برای آموزش آن کاهش یابد. در ضمن GPT-4 نسبت به GPT 3.5 پاسخ‌های روان‌تری می‌دهد و به نظر می‌رسد کمک گرفتن از آن برای انجام برخی از وظایف راحت‌تر است.
 
Open AI از GPT-4 برای بهبود عملکرد Chat-GPT نیز استفاده کرده است. Chat-GPT به لطف برخورداری از GPT-4 در زمینه تفسیر متون عملکرد بهتری پیدا کرده و می‌تواند پاسخ‌های پیچیده‌تری ارائه دهد. بنابراین از این پس می‌تواند نثرهای پیچیده‌تری ایجاد کند؛ البته برای بهره‌مندی از قابلیت‌های جدیدترین چت بات هوش مصنوعی Open AI باید از نسخه پولی Chat-GPT یعنی ChatGPT Plus با اشتراک ماهیانه ۲۰ دلار استفاده کنید و در حال حاضر استفاده از آن به‌صورت رایگان امکان‌پذیر نیست.
 
 GPT-4 نیز مانند GPT 3.5 محدودیت‌هایی دارد و هنوز نمی‌توان به‌طور کامل به آن اعتماد کرد؛ بنابراین می‌توان گفت Open AI هنوز نتوانسته یک چت بات AI بدون نقص ایجاد کند و با انتشار GPT-4 تنها توانسته عملکرد چت بات هوش مصنوعی خود را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. در کل GPT-4 شایسته عنوان قوی‌ ترین هوش مصنوعی است و می‌توان آن را یک موتور خلاقیت نامید. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند این چت بات AI را در اپلیکیشن‌های خود ادغام و آنها را هوشمندتر و کارآمدتر کنند.
 
هوش مصنوعی گوگل، بارد (Bard)
گوگل پس از انتشار Chat-GPT و افزایش باورنکردنی محبوبیت آن، برای رقابت با Open AI تصمیم گرفت AI chatbot خود به نام بارد را ایجاد تا شانس خود برای ایجاد قوی ترین هوش مصنوعی را امتحان کند. به هم دلیل غول فناوری آمریکایی بارد را کمتر از سه ماه پس از انتشار چت بات هوش مصنوعی Open AI در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۳ معرفی کرد و به‌تازگی عرضه عمومی آن را نیز آغاز کرده است.
 
بارد در حقیقت نسخه بهبود یافته چت بات AI Language Model for Dialogue یا به‌اختصار LaMDA (لامدا) و 2 LaMDA (لامدا ۲) است که گوگل آنها را به ترتیب در رویدادهای Google O/I 2021 و 2022 رونمایی کرد. بارد نیز مانند Chat-GPT برای ارائه اطلاعات دست‌اول و پاسخ‌های مناسب به کاربران طراحی شده است. البته بارد نیز مانند چت بات بی‌نقصی نیست و در دموی معرفی خود اطلاعات نادرستی در مورد تلسکوپ جیمز وب ناسا ارائه داد. در این دمو بارد در توییتی با متن زیر اطلاعات اشتباهی در مورد این تلسکوپ ارائه داد
 
تلسکوپ فضایی جیمز چه کشفیات جدیدی دارد که من بتوانم آنها را به کودک ۹ ساله‌ام توضیح دهند
 
کاربران بلافاصله پس از ارائه این اطلاعات، متوجه اشتباه بودن آنها شدند. متأسفانه بارد و سایر چت بات‌های AI توانایی ارائه اطلاعات کاملاً صحیح را ندارند و اصلاً نباید به اطلاعات ارائه‌شده توسط آنها کاملاً اطمینان کرد؛ زیرا تمام آنها برای ارائه اطلاعات به کاربران از اطلاعات موجود در فضای وب استفاده می‌کنند. مسلماً میزان زیادی از اطلاعات موجود در فضای وب نادرست هستند.
 
بارد در حقیقت نسخه سبک‌تر لامدا محسوب می‌شود که برای اجراشدن قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد و به همین دلیل کاربران بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند و درنتیجه بازخورد بیشتری در مورد آن دریافت می‌شود.
 
گوگل برای اینکه مطمئن شود این چت بات AI در زمینه ارائه پاسخ‌های مناسب و کارآمد امنیت و ارائه اطلاعات واقع‌گرایانه در زمینه‌های مختلف، عملکرد خوبی دارد، بازخوردهای کاربران در مورد آن را با نتایج آزمایش‌های داخلی خود ترکیب کرد.
 
این شرکت برای ارتقای سرعت و کیفیت ابزار AI خود همچنان تلاش می‌کند. بنابراین برای بهره‌مندی از قابلیت‌های بارد باید منتظر بمانیم تا گوگل مطمئن شود این ابزار از تمام استانداردهای AI مورد نظر شرکت برخوردار است؛ البته استفاده از بارد کاملاً رایگان است و برای استفاده از آن تنها کافی است کمی تنظیمات گوگل را تغییر دهید.
 
گوگل مدت زیادی است که برای بهبود عملکرد موتور جستجوی خود که مهم‌ترین سرویس شرکت محسوب می‌شود و میلیاردها کاربر دارد، از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. غول حوزه جستجوی اطلاعات در سال ۲۰۱۸ نیز یک فریمورک یادگیری ماشینی متن‌باز به نام «برت» (BERT) برای پردازش زبان طبیعی ایجاد کرد. برت با هدف کمک به کامپیوترها برای فهمیدن معنا و مفهوم متون مبهم و پیچیده با استفاده از متون قبل و بعد از آن طراحی شده بود.
 
گوگل دو سال بعد در رویداد Google O/I علاوه بر لامدا، یک مدل زبانی یکپارچه مولتی تسک (Multitask Unified Model) را نیز با نام اختصاری MUM معرفی کرد. این مدل با هدف بهبود عملکرد سیستم‌های رده‌بندی گوگل در زمینه فهم زبان طراحی شده بود. MUM هزار برابر قوی‌تر از BERT بود و در زمینه فهم اطلاعات در زبان‌های مختلف در سطح بسیار بالاتری قرار داشت. به همین دلیل می‌توانست بخش‌های مهم ویدیوها را تشخیص و اطلاعات بسیار مهم مثل اطلاعات مرتبط با پشتیبانی بحران را به زبان‌های بیشتری ارائه دهد.
 
در ضمن بارد نسبت به Chat-GPT که اکنون یکی از قوی‌ ترین سیستم‌های AI محسوب می‌شود، برتری‌هایی دارد. به‌عنوان مثال پاسخ‌هایی که بارد ارائه می‌دهد، بر اساس اطلاعات کاملاً به‌روز است؛ اما پاسخ‌های ارائه‌شده توسط Chat-GPT بر مبنای اطلاعات ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ است. اما در مقابل Chat-GPT الگوریتم تشخیص سرقت ادبی را دارد که بارد از آن محروم است.
 
لامدا بر اساس Transformer، معماری شبکه عصبی گوگل، ایجاد شده است. این معماری در سال ۲۰۱۷ ایجاد و متن‌باز شد. گوگل ادعا می‌کند GPT 3.5 که Chat-GPT بر اساس آن طراحی شده، نیز بر پایه Transformer ایجاد شده است!
 
مهم‌ترین ویژگی‌های بارد به شرح زیر است:
 
تلاش برای ترکیب قدرت محاسباتی، هوش مصنوعی و خلاقیت
توانایی جمع‌آوری اطلاعات از پاسخ‌های کاربران در فضای وب و سایر اطلاعات موجود در این فضا
توانایی جمع‌آوری بازخوردها و بررسی آنها برای ارتقای عملکرد خود در آینده
مهم‌ترین کاربردهای بارد به شرح زیر است:
 
قابلیت پاسخ مناسب به سؤالات کاربران با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیچیده خود
قابلیت یافتن اطلاعات با استفاده از موتور جستجوی گوگل
انجام برخی از وظایف به‌صورت خودکار با پلتفرم هوش مصنوعی Google AI
قابل استفاده به‌عنوان دستیار شخصی AI مخصوصاً برای کمک به انجام وظایفی مثل مدیریت زمان و زمان‌بندی
قابل استفاده به‌عنوان یک هاب اجتماعی و تسهیل گفت‌وگوی کاربران در تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی
سایر سیستم‌های هوش مصنوعی شاخص گوگل به شرح زیر هستند:
 
MusicLM با قابلیت ساخت موسیقی با کیفیت ۲۴ کیلوهرتز بر اساس متن
PaLM با قابلیت ایجاد متن، تصویر، کد و سایر موارد (یک سیستم هوش مصنوعی مشابه Chat-GPT)
Imagen با قابلیت ایجاد تصویر بر اساس متن
 
LLaMA هوش مصنوعی متا
متا هم فوریه سال میلادی جاری چت بات AI خود به نام Large Language Model Meta AI را با نام اختصاری LLaMA معرفی کرد تا در رقابت با غول‌های فناوری برای انتشارت چت بات‌های هوش مصنوعی عقب نماند. البته این شرکت سال‌ها است که برای بهره‌مندی از توانایی‌های هوش مصنوعی مولد تلاش می‌کند و LLaMA نتیجه این تلاش‌ها است. چت بات هوش مصنوعی متا نیز یک چت بات AI مشابه بارد و Chat GPT است؛ اما برای ارائه پاسخ به عموم کاربران طراحی نشده است و کاربران نمی‌توانند با آن گفت‌وگو کنند.
 
این ابزار AI در حقیقت برای کمک به متخصصان و پژوهشگران حوزه طراحی و ایجاد مدل‌های زبانی هوش مصنوعی برای رفع مشکلات این مدل‌ها طراحی شده است. هدف متا از انتشار LLaMA از بین بردن تعصبات چت بات‌های AI در هنگام ارائه پاسخ‌ها به کاربران است.
 
AI chatbot متا نیست مانند بارد و Chat GPT با استفاده از اطلاعات موجود در وب آموزش داده شده است. برای ایجاد این سیستم از اطلاعات موجود در کتاب‌ها، ویکی‌پدیا، مقالات آموزشی از مراجع معتبر و سایر اطلاعات استفاده شده است. LLaMA کم‌هزینه‌تر از رقبای خود است، به همین دلیل استفاده از آن برای کاربران دردسر و هزینه کمتری دارد. متا وعده‌های زیادی در مورد چت بات AI خود داده که شامل ایجاد توانایی ایجاد متن، متن مکالمه با کاربران، خلاصه‌سازی متون، حل قضایای ریاضی، پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها و سایر قابلیت‌های پیچیده‌تر می‌شود. در ضمن مارک زاکربرگ متعهد شده این ابزار را به‌صورت کامل در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
 
مارک زاکربرگ اعلام کرده متا برنامه‌های زیادی برای این AI chatbot دارد و قصد دارد از آن برای انجام وظایفی مثل ارسال خودکار پیام، ایجاد فیلترهای ویدیویی با سبکی شبیه به فیلترهای ویدیویی تیک‌تاک و سایر فیلترهای ویدیویی و حتی ساخت آواتارهای تصویری واقعیت مجازی با شباهت بسیار زیاد به‌ عکس افراد، استفاده کند. LLaMA می‌تواند برای ایجاد فیلترهای جنجال‌برانگیز مثل فیلترهای کاهش سن نیز استفاده شود.
 
LLaMA هنوز به‌صورت رسمی منتشر نشده است؛ اما یکی از کاربران انجمن بدنام سایت 4Chan، فایل تورنت این ابزار را ارسال کرده است. البته ظاهراً متا قصد ندارد این سیستم AI خود را به‌صورت تجاری برای عموم کاربران عرضه کند و تنها می‌خواهد از آن برای کمک به افراد فعال در حوزه طراحی و ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کند.
 
البته قطعاً متا برای بهتر کردن دو شبکه اجتماعی محبوب خود یعنی اینستاگرام و فیسبوک از LLaMA استفاده خواهد کرد. این چت بات می‌تواند راه را برای طراحی چت‌بات‌های فیسبوک و اینستاگرام هموار کند. در ضمن ممکن است از این ابزار برای ایجاد تبلیغات جدید در این شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده شود.
 
متا علاوه بر LLaMA دو چت بات AI دیگر به نام‌های گالاکتیکا (Galactica) و بلندربات ۳ (BlenderBot 3) را نیز معرفی کرد که اصلاً موفق نشدند و عمر بسیار کوتاهی داشتند. گالاکتیکا با هدف ارائه اطلاعات علمی ایجاد شده و با اطلاعات موجود در ۴۸ میلیون مقاله، وب‌سایت، کتاب، سخنرانی و دایره المعارف علمی آموزش داده شده است.
 
این چت بات هوش مصنوعی از قابلیت خلاصه‌سازی مقالات علمی، ایجاد مقالات ویکی‌پدیا، نوشتن کدهای علمی، حل مسائل ریاضی و تشریح ساختار پروتئین‌ها و مولکول‌ها نیز برخوردار بود. گالاکتیکا پس از آغاز به کار به دلیل عدم قابلیت تشخیص اطلاعات درست از اطلاعات غلط، مورد انتقاد شدید جامعه علمی قرار گرفت و تنها دو روز پس از آغاز به کار، از دسترس خارج شد.
 
BlenderBot 3 ابزاری شبیه به یک موتور جستجوی قوی است که می‌تواند تقریباً در مورد هر موضوعی در اینترنت جستجو کند؛ البته این سیستم AI قابلیت پردازش زبان طبیعی و مکالمه با کاربران را نیز دارد. در ضمن قادر به کسب اطلاعات از بازخوردهای کاربران نیز است و می‌تواند در هنگام تعامل با کاربران نیز اطلاعاتی را فرا گیرد. این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند با بهره‌مندی از تکنیک‌های یادگیری ماشینی، اطلاعات درست و غلط را بر اساس بازخورد انسان تشخیص و مرتبط‌ترین و روان‌ترین پاسخ‌ها را به کاربران ارائه دهد.
 
 
 
بلندربات ۳ می‌تواند با به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری بازخوردهای مفید و مخرب را از یکدیگر تشخیص دهد. متا وعده داده است تاندربولت ۳ با گذشت زمان در برقراری ارتباط با انسان هوشمندانه‌تر و محتاطانه‌تر عمل کند. با این تفاسیر تاندربولت ۳ برای کسب عنوان قوی‌ ترین هوش مصنوعی حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
متا نخستین نسخه این AI chatbot یعنی بلندربات را در سال ۲۰۱۹ با هدف ایجاد ویژگی‌های شاخصی مثل حس همدردی در سیستم‌های هوش مصنوعی یا دانش و شخصیت برای آنها معرفی و رونمایی کرد. یک سال بعد نسخه بعدی این سیستم AI یعنی بلندربات ۲ (BlenderBot 2) با برخورداری از قابلیت حافظه بلندمدت برای ایجاد مکالمه پیچیده‌تر و جذاب‌تر در مورد تمام موضوعات با کاربر، معرفی شد. این سیستم نتوانست تمام اهداف متا را محقق کند؛ زیرا این شرکت به دنبال یک سیستم AI هوش مصنوعی واقع‌گرایانه‌تر بود که بتواند با انسان هوشمندانه‌تر، مفیدتر و ایمن‌تر تعامل برقرار کند و بتواند نیازهای همیشه در حال تغییر حوزه چت بات AI را برطرف کند. به همین دلیل تاندربولت ۳ را بر پایه مدل زبانی OPT-175B ایجاد کرد.
 
تاندربولت ۳ نسخه ارتقا یافته بلندربات ۲ است و در انجام وظایف مکالمه محور نسبت به نسخه قبلی خود، ۳۱ درصد بهتر عمل می‌کند. این چت بات مانند گالاکتیکا هنوز شکست نخورده و همچنان در حال فعالیت است؛ البته در حال حاضر تنها کاربران آمریکایی می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
متا برای ایجاد پرسونای هوش مصنوعی نیز برنامه دارد. پرسونای هوش مصنوعی به معنای شخصیت بخشی به هوش مصنوعی یا به بیان ارائه هوش مصنوعی در قالب انسان است. در صورت استفاده از این فناوری هوش مصنوعی به شکل انسانی مجازی در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و با آنها تعامل برقرار می‌کند
 
مایکروسافت بینگ جدید (New Bing)
طبیعتاً زمانی که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و متا برای ارائه قوی‌ ترین هوش مصنوعی با یکدیگر وارد رقابت می‌شوند، غول دیگری مثل مایکروسافت هم تلاش می‌کند وارد رقابت شود. بینگ جدید یا نیوبینگ (New Bing)، چت بات هوش مصنوعی مایکروسافت است که ردموندی‌ها آن را فوریه ۲۰۲۳ معرفی و منتشر کردند.
 
نیو بینگ در واقع همان موتور جستجوی معروف بینگ مایکروسافت است که به هوش مصنوعی مجهز شده و حالا می‌تواند به کاربرانی که موضوعات مختلف را جستجو می‌کنند، اطلاعات را به شکل بهتری ارائه دهد. این چت بات AI در حقیقت با هدف بهینه‌سازی نمایش نتایج جستجو و ارائه پاسخ‌های کامل‌تر به کاربران ایجاد شده است.
 
موتور جستجوی بینگ با کمک این ابزار AI می‌تواند در هنگام جستجوی موضوعات توسط کاربران، اطلاعات سراسر وب را جستجو و پاسخ مورد نظر شما را خلاصه کند. درکل موتور جستجوی مایکروسافت می‌تواند با کمک نیو بینگ پاسخی واضح‌تر و با جزئیات بیشتر به کاربران ارائه دهد. بینگ با ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت در برخی از موارد شما را شگفت‌زده می‌کند.
 
مثلاً اگر درست زمانی که می‌خواهید کیک بپزید، فهمیدید تخم‌مرغ ندارید، می‌توانید بدون اینکه نیاز باشد زیاد جستجو کنید، فوراً بفهمید به‌جای تخم‌مرغ چه ماده‌ای دیگری می‌توانید استفاده کنید یا زمانی که برای موضوعی به بیش از یک پاسخ نیاز دارید یا می‌خواهید ایده بگیرید، می‌توانید روی کمک بینگ مایکروسافت حساب کنید و این موتور جستجو محتوای لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد.
 
ادغام نیو بینگ در موتور جستجوی مایکروسافت باعث شده این موتور جستجو در هنگام ارائه نتایج جستجو، مرتبط‌ترین منابع برای موضوع جستجو شده و لینک‌های آنها را نیز به کاربران ارائه دهد.
 
نمونه‌هایی از قابلیت‌های جالب و کاربردی نیوبینگ به شرح زیر هستند:
 
کمک برای نوشتن ایمیل
ایجاد برنامه سفر کامل و ارائه لینک رزرو اقامتگاه‌های مناسب
کمک به آماده شدن برای مصاحبه شغلی
ایجاد کوییز
ابزار AI مایکروسافت به مرورگر اج نیز راه یافته و مایکروسافت آن را در مرورگر خود در قالب یک دستیار هوش مصنوعی با نام اج کوپایلت (Edge Copilot) ارائه کرده که برای استفاده از آن باید روی لوگوی آبی‌رنگ Bing در سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید. از اج کوپایلت می‌توانید به دو شیوه استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شود:
 
chat: در این روش می‌توانید از نیو بینگ سؤال بپرسید و جواب خود را در قالب متنی کوتاه همراه با مرتب‌ترین منابع با سؤال دریافت کنید. در این بخش امکان پرسیدن سؤالات پیچیده نیز فراهم شده است.
compose: در این روش می‌توانید موضوعی را برای نوشتن متن مشخص کنید. انتخاب نوع متن نیز امکان‌پذیر است؛ مثلاً می‌توانید مشخص کنید که متن حرفه‌ای و آگاهی‌دهنده باشد یا تنها یک متن محاوره‌ای سرگرم‌کننده به شما تحویل داده شود. شما می‌توانید قالب متن را نیز مشخص کنید که شامل پاراگراف، ایمیل، پست وبلاگ و متن ایده دهنده می‌شود. امکان انتخاب طول متن از بین سه گزینه کوتاه، متوسط و بلند نیز فراهم شده است.
همچنین می‌توانید از Edge Copilot برای انجام وظایفی مثل خلاصه‌سازی گزارش‌های طولانی و مقایسه کشورها در زمینه‌های مختلف نیز استفاده کنید.
 
 
دستیار مجازی Edge Copilot
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.