تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 3, 2023
16:23 دوشنبه، 14ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144293

سومین گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شد: آیفون 13 محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی است

دیجی‌پی در یک سال گذشته بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار خرد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL پرداخت کرده است.
 
 
 
 
دیجی‌پی در یک سال گذشته بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار خرد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL اختصاص داده است. همچنین در سال 1401 بیش از 10.6 میلیون تراکنش به ارزش 1.5 هزار میلیارد تومان بر بستر دیجی‌پی انجام شده است. آنطور که این شرکت گزارش کرده است آیفون 13 محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی بوده است که نشان می‌دهد با وجود رشد بالای قیمت این گوشی، باز هم افرادی ترجیح داده‌اند هر طور شده و به صورت قسطی آن را خریداری کنند.
 
سومین گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شده و عملکرد این شرکت را در سال 1401 توصیف می‌کند. دیجی‌پی در تابستان سال 1397 با سرمایه‌گذاری کامل دیجی‌کالا، فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه در این سال‌ها خدمات مالی متنوعی از قبیل درگاه پرداخت هوشمند، سرویس بازگشت وجه، امکان خرید اقساطی و… را به کاربران خود عرضه کرده است.
 
این مجموعه در سال 1401 با دو بانک ملت و تجارت وارد همکاری شد. علاوه بر توسعه دامنه همکاری‌ها، دیجی‌پی از سرویس‌های BNPL، بیمه، مدیریت ثروت و تأمین مالی زنجیره تأمین هم رونمایی کرد.
 
بنابر اعلام دیجی‌پی، ماهانه به طور متوسط یک میلیون و 300 هزار تراکنش در سوپراپ دیجی‌پی پردازش شده‌اند و این رقم برای درگاه یکپارچه پرداخت، 4 میلیون و 300 هزار تراکنش بوده است.
 
این پلتفرم در یک سال گذشته بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار خرد (این اعتبارها در قالب تسهیلات BNPL و تسهیلات 12 تا 24 ماهه و کارت‌های اعتباری بوده است) و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL اختصاص داده است.
 
 
 
سوپر اپ دیجی‌پی در پایان سال 1401 به دو میلیون نصب فعال رسیده است و جمع بازدید از سایت و اپ آن حدود 60 میلیون بازدید گزارش شده است.
 
خرید اقساطی و BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن) از سرویس‌های اعتباری دیجی‌پی هستند که در این گزارش به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
 
خرید گوشی، محبوب‌ترین کالای سرویس اقساطی
سرویس‌های اقساطی متنوعی بر بستر دیجی‌پی در دسترس کاربران بوده است که سرویس 25 تا 30 میلیون تومان بیشترین تقاضا را در میان سایرین داشته است و تقاضا برای خرید قسطی زیر 10 میلیون تومان نزدیک به صفر بوده است. با توجه به پایه حقوق سال 1401 به نظر می‌رسد خرید قسطی کالای کمتر از 10 میلیون تومان، جذابیتی برای مردم ندارد.
 
طی سال 1401 بیش از 2 میلیون درخواست ثبت شده برای خدمات اعتباری گزارش شده که مبلغ درخواست‌ها بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است. مبلغ اعتبارهای خرد اختصاص یافته به کاربران نیز 1.2 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
طبقه‌بندی جنسیتی کاربران خرید اقساطی نشان می‌دهد مردان با سهم 83 درصدی، استقبال بیشتری از این سرویس داشته‌اند. عمده کاربران این سرویس نیز بین 25 تا 45 سال داشته‌اند.
 
محبوب‌ترین کالاها در سبدهای اقساطی به موبایل و تجهیزات جانبی اختصاص داشته است. زیورآلات و کنسول بازی از این حیث در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. این در حالی است که کمترین تمایل برای خرید قسطی مواد شوینده و بهداشتی به ثبت رسیده است.
 
 
 
آنطور که دیجی‌پی اعلام کرده است، آیفون 13 پارت چین با ظرفیت 128 گیگابایت، محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی بوده است. با توجه به رشد نرخ دلار در کشور، آیفون به کالایی لوکس تبدیل و خرید آن سخت‌تر از قبل شده است. با این حال، بسیاری از کاربران دیجی‌پی با سرویس اقساطی تلاش کرده‌اند تا این گوشی را خریداری کنند.
 
گلکسی A32، گلکسی A73، گلکسی S21 FE و گلکسی A53 چهار کالای محبوب بعدی برای خرید اقساطی بوده‌اند.
 
مردم استان‌های قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز به ترتیب خوش‌حساب‌ترین کاربران دیجی‌پی در سرویس اقساطی بوده‌اند.
 
استفاده از سرویس خرید اعتباری برای هندزفری بلوتوثی
دیجی پی در سه ماهه پایانی سال 1400 با هدف تکمیل سبد محصولات اعتباری و برای پاسخ به نیازهای کاربران برای استفاده از وام‌های کوتاه مدت و ارزان قیمت از سرویس خرید اعتباری BNPL یا الان بخر، بعداً پرداخت کن رونمایی کرد. در سال 1401 این سرویس مراحل بلوغ خود را پشت سر گذاشت و علاوه بر ارائه سرویس به کاربران نهایی، ارائه به کاربران سازمانی هم در دستور کار دیجی پی قرار گرفت.
 
محبوب‌ترین کالای خریداری شده با اعتبار BNPL نیز به یک محصول دیجیتالی یعنی «هندزفری بلوتوثی» اختصاص داشته است.
 
لوازم جانبی موبایل، مواد غذایی سوپرمارکتی و لوازم تحریر محبوبترین کالاهای برای خریداران BNPL بوده‌اند. ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز کمترین محبوبیت را داشته است.
 
جالب است بدانید یک کاربر دیجی‌پی، تاکنون 94 سبد خرید اعتباری به ارزش 106 میلیون تومان را از طریق سرویس BNPL داشته است.
 
الگوی رفتار کاربران دیجی‌پی در پرداخت اقساط نیز نشان می‌دهد آنها عموماً خوش حساب هستند و اکثرا تا 15 روز زودتر از موعد، تسویه می‌کنند.
 
 
 
رفتار کاربران سوپر اپ دیجی‌پی
براساس گزارش سالانه دیجی‌پی، 6.2 هزار میلیارد تومان تراکنش در سوپر اپ دیجی‌پی پردازش شده است. کارت به کارت بیشترین سهم را از این تراکنش‌ها داشته و کاربران دیجی‌پی در سال 1401 بیش از 4100 میلیارد تومان کارت به کارت کرده‌اند.
 
 
 
202 میلیارد تومان برای پرداخت قبض و 35 میلیارد تومان برای خرید اینترنت بر بستر این پلتفرم تراکنش صورت گرفته است.
 
بد نیست بدانید یک کاربر در سال گذشته با 4792 تراکنش، در این زمینه رکورد دار است.
 
بیش از دو سوم کاربران این پلتفرم را افراد 18 تا 34 سال تشکیل می‌دهند که نشان از استقبال بالای جوان‌ترها به حوزه پرداخت الکترونیک و فین‌تک دارد. همچنین 24 درصد کاربران دیجی‌پی را زنان تشکیل می‌دهند.
 
نتایج بررسی میزان رضایت کاربران دیجی‌پی از خدمات و سرویس‌ها نشان می‌دهد «خیریه/کرایه تاکسی/ بیمه» بیشترین و «خرید اقساطی» کمترین موفقیت را در جلب رضایت افراد داشته‌اند.
 
 
 
کیفیت پایین پشتیبانی، مشکلات استفاده از اعتبار در موارد مرجوعی یا کنسلی و کیفیت پایین راهنمای تکمیل مدارک یا چک از جمله مهم‌ترین دلایل نارضایتی کاربران از خرید اقساطی بوده است.
 
تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) یکی دیگر از خدمات دیجی‌پی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط تأمین‌کننده کالا می‌توانند از اعتبار استفاده کرده و زودتر به سرمایه در گردش خود دست پیدا کنند. بنابر گزارش سالانه این شرکت، در سال گذشته بیش از سه هزار تأمین‌کننده کالا از سرویس یاد شده استفاده کرده‌اند و 110 میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنها قرار گرفته است.
 
اعتبارسنجی نیز یکی دیگر از سرویس‌های دیجی‌پی است که بنابر اعلام این مجموعه، بیش از 115 هزار اعتبارسنجی موفق در سال گذشته انجام شده است. در همین راستا بیش از 90 هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات خرید اقساطی و بیش از 25 هزار کاربر در فرآیند تسهیلات BNPL احراز هویت و اعتبارسنجی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.