فناوری اطلاعات

April 9, 2023
10:02 یکشنبه، 20ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144481

گوگل چت‌بات هوش مصنوعی شبیه ChatGPT را به موتور جستجوی خود اضافه می‌کند

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل از اضافه شدن چت‌بات هوش مصنوعی به موتور جستجوی شرکتش خبر داده است؛ اقدامی که می‌تواند آینده‌ی این صنعت را تغییر دهد.
 
 
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در مصاحبه‌ی اخیر خود با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد شرکت متبوعش قصد دارد هوش مصنوعی مکالمه‌محور را به محصول اصلی خود یعنی موتور جستجو، اضافه کند. در این مصاحبه از پیچای سوال شد: «آیا مردم می‌توانند از گوگل سؤال بپرسند و در بخش جستجو از مدل زبانی بزرگ (LLM) آن استفاده کنند؟» مدیرعامل گوگل به این سؤال پاسخ مثبت داد و گفت: «گوگل از قبل اعلام کرده بود مدل زبانی بزرگ را به موتور جستجو اضافه خواهد کرد اما این اولین‌بار است که ما برنامه‌های خود را برای ادغام ویژگی چت‌بات هوش مصنوعی اعلام می‌کنیم.»
 
اقدام گوگل برای افزودن چت‌بات هوش مصنوعی به موتور جستجوی این شرکت چندان غیرمنتظره نیست زیرا مایکروسافت از مدتی قبل نسخه‌ی جدید بینگ را منتشر کرده است که از هوش مصنوعی ChatGPT شرکت OpenAI برای ارائه‌ی پاسخ‌های کامل با لحنی شبیه انسان بهره می‌برد. به‌هر حال گوگل اکنون ۹۳٫۴ درصد از سهم بازار موتورهای جستجوگر را دراختیار دارد و قطعاً اضافه شدن چت‌بات به این سرویس می‌تواند تأثیر بسیار بزرگ‌تری بر آینده‌ی صنعت جستجو داشته باشد. پیچای همچنین چت‌بات هوش مصنوعی را راهکاری برای گسترش کسب‌وکارهای گوگل توصیف کرد و آن را تهدید نمی‌داند.
 
گوگل هوش مصنوعی مکالمه‌محور خود موسوم‌به Bard را به‌عنوان محصولی جداگانه معرفی کرده است. انگجت می‌نویسد، این شرکت به‌وضوح از ChatGPT عقب مانده بود و پاسخ‌های نادرست چت‌بات غول جستجوی اینترنت سروصدای زیادی در فضای رسانه‌های فناوری ایجاد کرد. پیچای اخیراُ اعلام کرده است شرکتش به‌زودی مدل زبانی قدرتمندتری را ارائه خواهد کرد تا از فاصله‌ی خود با ChatGPT بکاهد.
 
درحالی‌که گوگل تلاش می‌کند به هدف پیچای برای افزایش ۲۰ درصدی بهره‌وری دست یابد، برخی از کارکنان خود را اخراج کرده است و اکنون با تمرکز بیشتر روی محصولات جدید هوش مصنوعی کار می‌کند. این شرکت برای افزایش کارآمدی خود تصمیم دارد امکان همکاری بیشتر بین واحدهای مختلف ازجمله Google Brain و DeepMind را فراهم سازد. پیچای می‌گوید: «انتظار همکاری بسیار گسترده‌تری را میان واحدهای هوش مصنوعی گوگل داشته باشید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.