اپلیکیشن همیاب ۲۴ در حوزه استعلام بیش از ۵۰۰ هزار نصب فعال دارد. این سامانه با بیش از ۲.۵ میلیون استعلام، بیشترین فعالیت را در حوزه استعلام دارد. استعلام گوشی بهصورت رایگان و برای گوشیهای مفقودی هم با هزینه مشخص انجام میشود. همیاب با ارتباط با ارگانهایی مثل کلانتری و قوه قضاییه احتمال پیدا شدن گوشی را افزایش میدهد.
بهروز فتحآبادی، مدیرعامل سامانه همیاب ۲۴ درباره عملکرد همیاب گفت: همیاب ۲۴ یک سامانه اعلام سرقت یا ردیابی موبایل و کالاهای دیجیتال مفقودی یا سرقتی در کشور است. محوریت آن بیشتر روی موبایل، تبلت و لپتاپ است. خدماتی که ارائه میدهد؛ استعلام رجیستری و سرقتی بودن گوشی، تبلت و لپتاپ است.
در گذشته هیچ سامانه یا پلتفرمی وجود نداشت که کاربر بتواند گوشی دست دومی که میخواهد بخرد را استعلام بگیرد و از این استعلام متوجه شود که آیا این کالا شبههدار است یا نه. بخش دیگر سامانه ثبت کالاهای مفقودی از سرقت است. کاربر کالای سرقتی یا مفقودی خودش را در سامانه ثبت میکند و ما خدمات ردیابی، جستجو در کالاهای پیدا شده سراسر کشور را برایشان انجام میدهیم که شانس پیدا شدن کالایشان افزایش پیدا کند.
فتحآبادی درباره پلتفرمها و سایر فعالیت های همیاب ۲۴ توضیح داد: سامانه همیاب پشتزمینههایی هم دارد مثلا وبسرویس و اپلیکیشن که برای کلانتریهای سراسر کشور ایجاد شده است. کلانتریها وقتی کالایی را کشف میکنند برای استعلام از کالا از این وبسرویس استفاده می کنند. تمام این کلانتریها بهصورت سیستماتیک بههم متصل هستند؛ مثلا اگر کالای شما در تهران به سرقت رفته باشد و پلیس در مرز زاهدان پیدا کند، از طریق این وبسرویس شماره کاربر در اختیار کلانتری قرار میگیرد و کالا برای فرد ارسال میشود.
او با تاکید برا این موضوع که همیاب ۲۴ تنها سامانه و اپلیکیشنی است که توانایی استعلام همزمان طرح رجیستری (قاچاق بودن یا نبودن) و سرقتی بودن گوشی را به افراد نشان میدهد ادامه داد: در یک سال اخیر مردم بیش از ۲.۵ میلیون استعلام بهصورت رایگان گرفته اند. تعداد آمار درخواست برای سرقت گوشی به دلیل اینکه یک آمار امنیتی است از گفتن عدد معذور هستم اما بیش از ۳۰ درصد از کالاهایی که از طریق ردیابی و اپراتورهای مخابراتی و کلانتریهای سراسر کشور اعلام شده را به مالباختگان برمیگردانیم.
همبنیانگذار همیاب ۲۴ درباره استعلام گوشیها و تمایلشان به همکاری با بعضی از پلتفرمها گفت: ما سعی کردیم روی موضوع استعلام کار کنیم و این خدمت باعث شد که یک خرید امن برای افراد اتفاق بیفتد. ما چندین بار با شیپور و دیوار نامهنگاری کردیم که اگر بشود استعلام برخط را قبل از اینکه یک شخص بخواهد کالایش را روی این اپلیکیشنهای آنلاین ثبت کند با کدIMEI در سامانه ما استعلام بگیرد، اگر شبهه نداشت مراحل ثبت کالا و خرید و فروش صورت بگیرد. الان بخش زیادی از استعلام کالاهایمان از طریق نامهنگاریهایی که از قوه قضایه با فروشگاههای خرید وفروش کالای دیجیتال دسته دوم اتفاق افتاده است پیش میرود. اگر سامانه بتواند با پلتفرمهای دیوارو شیپور همکاری داشته باشد خرید امن بر بستر آنلاین هم با امنیت اتفاق میافتد.
او گفت بیشترین اعلام سرقت و مفقودی در همیاب ۲۴ به دلیل دردسترس بودن برای گوشی است و بین گوشیها هم بیشترین برند برای مدلهای سامسونگ و هوآوی و بعد شیائومی و اپل است. اپلیکیشن همیاب ۲۴ در حوزه استعلام بیش از ۵۰۰ هزار نصب فعال دارد.
فتحآبادی روشهای پیدا کردن مفقودی گوشی را به ۲ دسته تقسیم می کند: مدل اول، شخصی که گوشی را پیدا میکند، اطلاعات گوشی را در سامانه ثبت میکند و همیاب ۲۴ مالک را معرفی میکند و گوشی به دست مالک خواهد رسید. مدل دیگر برای شرایطی است که فرد گوشی را پیدا میکند و در اختیار کلانتریها میگذارد و کلانتری هم از طریق وبسرویسی که ما دراختیارشان گذاشتیم اطلاعات مالباخته را در اختیار کاربر قرار میدهد، اما شاید شخصی پیدا کند و خودش استفاده کند در این شرایط از طریق ردیابی اوپراتورها مراحل قضایی انجام میشود.
فرد مالباخته در مرحله اول باید سیمکارت را بسوزاند زیرا سوءاستفاده از سیم کارت خطرات بیشتری را دارد تا گم شدن گوشی. بعد از آن اولین سیمکارتی که روی گوشی فرد قرار بگیرد که با سیمکارت شما مطابقت نداشته باشد، یک کد پیگیری برای شما ارسال میشود و شما از طریق مراجع قضایی میتوانید آن فرد را پیدا کنید و مراحل قضایی آن طی خواهد شد.
او از هزینهها و درآمدهای همیاب ۲۴ توضیح داد: از آنجایی که پیشگیری از وقوع جرم از مهمترین مسائل در کشور است ما خدمات استعلام از رجیستری گوشی را در سایت و اپلیکیشن رایگان دراختیار کاربران میگذاریم. اما در بخش سرقت گوشی، از آنجایی که هزینه نیرو انسانی و اپراتورها وظیفه ماست، پس یک هزینه اندکی از کاربر دریافت می کنیم. زیرا از طرفی اوپراتور بابت هر بار دریافت IMEI از ما هزینه دریافت میکند. دورههای ردیابی از ۶۰ تا ۱۵۰ روز است توسط کاربر انتخاب و پرداخت میشود. هزینهای که دریافت میشود بابت استعلام، ردیابی، جستجو درکالاهای پیدا شده و پیشگیری از فروش کالای کاربر اتفاق می افتد. ما ازهیچ ارگانی هزینه دریافت نمیکنیم و درآمدهایی که از سامانه داریم برای ما باقی خواهد ماند.
در آخر فتحآبادی گفت: ما گفتیم شاید مردم اطلاعات کافی راجع به این موضوع نداشته باشند و معمولا وقتی از فردی گوشی سرقت می شود اولین کاری که انجام میدهد به کلانتری یا دفاتر پیشخوان مراجعه میکند به همین دلیل ما دفاتر پیشخوان سراسر کشور را پوشش را دادیم. هرشخصی که برای سوزاندن سیمکارت به دفتر پیشخوان دولت مراجعه میکند، بخشی از این هزینه را به پیشخوان پرداخت میکند.