تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 14, 2023
12:21 جمعه، 25ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144608

از سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال چه می‌دانید؟

سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌ منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذیربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است و ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و سکوهای مشمول و پیگیری آن‌ها دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز دنبال می‌شود.
 
مهر ماه سال گذشته بود که محدودیت هایی برای برخی از سکوهای خارجی بنا بر تصمیمات مراجع ذیصلاح ایجاد شد و به دنبال این اقدام مشکلاتی برای مردم و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به وجود آمد.
 
به دنبال کاهش این مشکلات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد دیجتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه تلاش کرد تا در این شرایط با همکاری نزدیک با سکوها و پلتفرم ها و دستگاه های اجرایی که ظرفت هایی بر پایه قانون دارند نوعی همدلی شکل بگیرد و مردم بتوانند کسب و کارهای آسیب دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.
 
بنابراین از مهرماه سال ۱۴۰۱ تلاش بسیاری در دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان عضو این کارگروه شکل گرفت که منجر به تهیه آیین‌نامه‌ای با ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت شد و این آیین‌نامه با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری با سرعتی زیاد و خارج از بروکراسی‌ها، مراحل اداری خود را طی و این آیین نامه پس از تایید رئیس جمهوری نیمه آبان توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.
 
به دنبال این مسئله اواخر پاییز از سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجتال رونمایی شد. این سامانه قرار است که از یک‌سو بیانگر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکوها و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.
 
سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر اینکه به عنوان پایگاه الکترونیکی «آئین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» مصوب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازد، در قالب یک مرکز تماس با همین شماره، آمادگی ارائه خدمات و پیگیری درخواست سکوها و کسب و کارها را نیز دارد. اما با ورود به این سامانه در ابتدا سکوهایی که تا به الان مورد تأیید قرار گرفته است مشاهده می شوند؛ در بخش دیگر این سایت دو عنوان حمایت از دستگاه ها و سکوها دیده می شود. بخش حمایت سکوها، حمایت هایی است که سکوها باید از کسب و کارهای اینترنتی انجام دهند و می توان به مواردی مانند بازار الکترونیکی خرید و فروش، ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت و تبلیغات و اطلاع رسانی اشاره کرد.
 
در بخش بازار الکترونیکی گفته شده سکوها علاوه بر فراهم آوردن امکانات بازار الکترونیکی خرید و فروش و در معرض مشاهده قرار دادن کالا و خدمات و سایر امکانات بازارگاهی در رقابت با یکدیگر موظف هستند برای کسب و کارها نیز امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی فراهم کنند تا وقتی که تعداد دنبال کنندگانشان به نصف زمانی که در سکوهای خارجی بودند؛ برسد.
 
همچنین در بخش ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت اعلام شده است سکوها موظف هستند خدمات پرداخت آنلاین مشتمل بر حساب امانی، خرید اعتباری، پس پرداخت و پرداخت مدت دار به کسب و کارها ارائه کنند. در بخش سوم یعنی تبلیغات و اطلاع رسانی سکوها موظف شده اند برای کسب و کارها امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی رایگان تا زمان رسیدن به نصف تعداد دنبال کننده در شرایط مشابه حضور در سکوهای خارجی فراهم کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.