سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 22, 2023
12:32 شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144805

بازار ایربادها در انتظار تحول؛ اولین بلندگوی حالت جامد دنیا از راه رسید

شرکت xMEMS Labs محصول جدیدی را روانه بازار کرده است که ادعا می‌کند اولین بلندگوی حالت جامد دنیا به‌حساب می‌آید.
 
 
فناوری‌های حالت جامد حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوترها و تولید میکروفن‌ها را متحول کرده است. حالا شرکتی به نام xMEMS Labs مدعی ساخت اولین بلندگوی حالت جامد جهان شده که دیگر از سیم‌پیچ و آهنربا استفاده نمی‌کند و می‌تواند این بازار را به‌طور کلی متحول سازد.
 
از زمان اختراع بلندگوها، تقریباً همه این محصولات از سیم‌پیچ‌ها و آهنرباها استفاده می‌کردند، اما حالا فناوری حالت جامد می‌تواند شرایط را تغییر دهد. بلندگوی جدید xMEMS از فناوری پیزوالکتریک استفاده می‌کند (که به زبان ساده تکانه‌های الکتریکی را به جریان‌های مکانیکی بدل می‌سازد). این فناوری سال‌ها پیش صنعت چاپ جوهرافشان را تغییر داد و کنترل بیشتر روی پاشش ریزقطرات جوهر از هد چاپگرها را ممکن کرد.
 
حالا تقریباً از همین روش برای پاشیدن صدا به گوش شما استفاده می‌شود. xMEMS می‌گوید بلندگوی آن‌ها کوچک‌ترین ریزبلندگوی حالت جامد در دنیاست. این شرکت به‌جای سیم‌پیچ و آهنربا از لایه پیزو به‌عنوان عملگر بلندگو استفاده کرده و به‌جای صفحات کاغذی یا پلاستیکی، از سیلیکون بهره گرفته است.
 
ویفر حاوی صدها بلندگوی سیلیکونی xMEMS
 
بلندگوی حالت جامد چه برتری‌هایی دارد؟
این بلندگوها حالا می‌توانند درایوری 40 درصد کوچک‌تر از درایورهای معمولی (90 درصد سبک‌تر)، بدون قطعات متحرک و نیز بسیار بادوام‌تر داشته باشند. معاون بازاریابی xMEMS می‌گوید فناوری حالت جامد بازار را تغییر خواهد داد.
 
این بلندگوهای جدید از صدای باکیفیت (Hi-Res) پشتیبانی می‌کنند و مشخصات جذابی را در اختیار طرفداران موسیقی قرار می‌دهند. از آن مهم‌تر، این محصولات می‌توانند عمق و دامنه صدایی را به گوش کاربر برسانند که در عصر استریم موسیقی تقریباً فراموش شده است.
 
با تمام این تفاصیل، بلندگوهای حالت جامد قرار نیست به همین زودی به بازار مصرفی بیایند. شرکت xMEMS می‌گوید آن‌ها درحال‌حاضر مشغول خرید قطعات لازم برای تولید این محصولات هستند. البته پیش‌بینی می‌شود که اولین محصولاتی که از این فناوری استفاده می‌کنند، تا پایان سال 2023 با قیمتی کمتر از 200 دلار عرضه شوند. این قیمت یکی از دلایلی است که بازار را تکان خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.