باندپهن

May 1, 2023
13:28 دوشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145004

بیشترین شکایات ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ مربوط به شرکت مخابرات بوده است

مردم در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد شکایات بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۰ در سامانه ۱۹۵ ثبت کردند.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات شکایات ثبت‌شده در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. در این سال بیشترین شکایات ثبت شده سامانه ۱۹۵ به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بوده و به طور کلی شکایات حدود ۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.
 
همچنان مانند سال ۱۴۰۰، بیشترین شکایات ثبت شده در سامانه مربوط به شرکت مخابرات ایران و خدمات تلفن ثابت و ارتباطات داده بوده و پس از آن ارائه‌ی خدمات تلفن همراه و ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت FCP بیشترین موارد شکایات را داشتند.
 
 
 
قطع ارتباط، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، عدم جمع‌آوری سرویس، قطعی سیم‌کارت و عدم تأمین کابل سرقت‌شده مصادیق پرتکرار شکایات ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ در سال ۱۴۰۱ بودند.
 
شکایت‌های سال گذشته از خدمات تلفن ثابت و ارتباطات داده شرکت مخابرات نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است. بیشترین شکایات از این شرکت به ترتیب در استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی ثبت شده و مردم بیشتر نسبت به قطع ارتباط، عدم تأمین کابل سرقت‌شده و عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه‌شده شکایت داشتند.
 
شکایت از اپراتورهای ارائه‌ی خدمات تلفن همراه
مجموع شکایات ثبت شده از اپراتورهای دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن همراه ۵ و نیم درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.
 
در این میان بیشترین شکایات از همراه اول به میزان ۳۲ هزار و ۸۲۹ بوده و پس از آن ۱۲ هزار و ۲۸۲ شکایت از ایرانسل ثبت شده است. شکایات ثبت شده از همراه اول نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد رشد داشته و در مقابل شکایات ثبت‌شده از ایرانسل حدود ۸ درصد کاهش داشته است. بیشترین شکایات در این بخش در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان ثبت شده است.
 
بیشترین موارد مورد شکایت از دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به ترتیب به دلیل قطعی سیم‌کارت، عدم آنتن‌دهی شبکه موبایل (مکالمه)، عدم امکان ارسال یا دریافت پیامک و سپس عدم آنتن‌دهی شبکه‌های 4G-3G یعنی دسترسی به اینترنت بوده است. در این میان تمام شکایات رشد داشته‌اند و فقط شکایت از عدم دسترسی به اینترنت نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.
 
 
 
بیشترین شکایات از همراه اول در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب به دلیل قطعی سیم‌کارت، عدم آنتن‌دهی شبکه موبایل(مکالمه) و عدم ارسال یا دریافت پیامک بوده است.
 
بیشترین شکایات از ایرانسل در استان‌های تهران، خراسان رضوی و البرز و با فاصله کمی خوزستان ثبت شده که به دلیل قطعی سیم‌کارت، عدم آنتن‌دهی شبکه موبایل(مکالمه) و سپس عدم دسترسی به اینترنت بوده است.
 
شرکت رایتل هم بیشترین شکایات را به ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان و البرز و با فاصله کمی خراسان رضوی و آذربایجان شرقی داشته است. شکایت از این اپراتور عمدتا به دلیل قطعی سیم‌کارت، عدم دسترسی به اینترنت و تخلیه‌ی سیم‌کارت صورت گرفته است.
 
در شرکت‌های دارنده پروانه MVNO بیشترین شکایات در تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان و اصفهان ثبت شده و عمدتا به دلایل قطعی سیم‌کارت، تخلیه سیم‌کارت و عدم دسترسی به اینترنت صورت گرفته است.
 
مجموع شکایات ثبت شده از شرکت‌های دارای پروانه FCP نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. بیشتر این شکایات به ترتیب در تهران، خراسان رضوی، فارس، مازندران و اصفهان ثبت شده که عمدتا به دلایل عدم جمع‌آوری سرویس، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده و تاخیر در نصب و راه‌اندازی صورت گرفته است.
 
در میان این شرکت‌ها، میزان شکایات ثبت شده از آسیاتک نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته در حالی که شرکت‌های مطرح دیگری چون شاتل، پیشگامان، پارس‌آنلاین، صبانت و های وب میزان شکایت کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتند.
 
در میان شرکت‌های دارای پروانه FWA بیشترین شکایات از عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، عدم آنتن‌دهی و پوشش نامطلوب و ارائه خدمات پشتیبانی نامطلوب ثبت شده است.
 
در میان شرکت‌های دارنده پروانه ارائه‌ی خدمات پستی، بیشترین شکایات ثبت‌شده در مورد خدمات پیشتاز، نارضایتی از رفتار پرسنل و پست عادی ثبت شده است.
 
شکایات از دفاتر پیشخوان خدمات دولت هم نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و البرز ثبت شده است. عمده شکایات از این دفاتر به دلیل دریافت هزینه بیش از تعرفه، فعال نبودن خدمات، عدم پاسخگویی و اطلاع‌رسانی مناسب، عدم توانایی و مهارت لازم و کافی و مدت زمان ارائه خدمات بوده است.
 
به طور کلی مدت زمان رسیدگی به شکایات نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ شکایات کاربران را در حوزه‌های تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان ثبت می‌کند که کاربران می‌توانند با مراجعه به این آدرس اینترنتی و یا شماره‌گیری ۱۹۵ شکایات خود را ثبت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.