فناوری اطلاعات

May 1, 2023
14:12 دوشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145010

ChatGPT در مقایسه با پزشکان، عملکرد بهتری در ارائه مشاوره‌های درمانی دارد

پژوهشی تازه نشان داده است که هوش مصنوعی ChatGPT در مقایسه با پزشکان پاسخ‌های بهتر و همدلانه‌تری به بیماران می‌دهد.
 
 
 
 
هوش مصنوعی ChatGPT چند ماه پیش موفق شد در آزمون پزشکی آمریکا نمره قبولی دریافت کند. حالا محققان دوباره این چت‌بات را به آزمایش گذاشته و این‌بار متوجه شده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند عملکردی بهتر از پزشکان در مشاوره‌دادن به بیماران و ابراز همدردی با آن‌ها داشته باشد.
 
به گزارش National Post، گروهی از پژوهشگران از یک پزشک واقعی و ChatGPT خواستند تا به سناریوهای گوناگون واکنش نشان دهند. آن‌ها سپس این پاسخ‌ها را به تعدادی متخصص بهداشت عمومی ارائه کردند تا آن‌ها واکنش‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. درنهایت پژوهشگران دریافتند که متخصصان در 79 درصد از مواقع، پاسخ هوش مصنوعی به 200 سؤال را ترجیح می‌دادند. درواقع پاسخ ChatGPT چهار‌برابر بیشتر از پاسخ پزشکان نمره «خوب» یا «خیلی خوب» و 10 برابر بیشتر نمره «همدلانه» و «خیلی همدلانه» دریافت کرد.
 
نمونه‌ای از واکنش یک پزشک و ChatGPT به مشکل بیمار
برای مثال، در یکی از این سناریوها بیمار اعلام می‌کرد که ممکن است یک خلال دندان را بلعیده باشد. پاسخ پزشک به این گزاره چنین بود:
 
«اگرچه خیلی‌ها خلال دندان را بدون مشکل بلعیده‌اند، اما اگر دو تا شش ساعت گذشته باشد، احتمالاً خلال حالا به روده رسیده است؛ بنابراین درآوردن آن کار آسانی نیست. اگر دچار دل‌درد شدید، تعلل نکنید و به اورژانس بروید و حتماً بگویید که خلال دندان بلعیده‌اید.»
 
در‌آن‌سو، هوش مصنوعی پس از اندکی فکرکردن، پاسخ همدلانه‌تری را ارائه کرد. ChatGPT نوشت: «اگر یک شیء خارجی را بلعیده باشید، طبیعی است که نگران باشید.» این چت‌بات توضیح داد که خلال دندان می‌تواند در گلو گیر کند یا به مسیر گوارش آسیب بزند و موجب جراحت جدی شود، اما بعید است که چنین اتفاقی از بابت یک خلال دندان ساده که اندازه آن صرفاً دو سانتی‌متر است، رخ دهد.
 
ChatGPT همچنین گفت: «بااین‌حال، هر ناراحتی نظیر درد شکم، دشواری در بلعیدن یا تهوع نیازمند ارزیابی‌های پزشکی است. قابل درک است که احساس ترس داشته باشید، اما سعی کنید بیش‌ازحد نگران نشوید.»
 
محققان امیدوارند که این سیستم‌ها در آینده بتوانند برای کمک به کاهش حجم کارها به کمک پزشکان بیایند. نتایج پژوهش حاضر در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.