فناوری اطلاعات

May 1, 2023
15:58 دوشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145015

کاهش فراوانی تخلفات با اصلاح فرآیندها/ نقش تعیین کننده شناسایی عوامل بروز تخلفات و فساد اداری در پیشگیری از تخلفات اداری

نخستین جلسه هماهنگی و هم اندیشی اعضای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری در سال جاری با حضور معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات و برخی از مدیران سازمان ها و شرکت های تابعه برگزار شد.
 
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هادی اصلان زاده معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات در جلسه هماهنگی و هم اندیشی اعضای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری با مدیران ارشد دستگاه های تابعه، با اشاره به اهمیت و حساسیت کار در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، تاکید کرد: آرای این هیات ها باید بر اساس قوانین و مقررات و ناظر به عدالت باشد چرا که با دنیا و آخرت صادرکننده رای و فرد دریافت کننده رای مرتبط است.
 
وی آموزش در دستگاه های اداری را یکی دیگر از موضوعات مهم این حوزه عنوان کرد و افزود: بر اساس نگاه پیشگیرانه در دستگاه های اداری باید برای مدیران و کارکنان دوره های مستمر آموزشی تعریف شود تا این افراد با تکالیف و ماموریت های سازمانی خود آگاه شوند.
 
اصلان زاده به تکلیف قانون بودجه سال جاری برای الکترونیکی کردن خدمات نیز اشاره ای کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری تمام دستگاه ها باید صد در صد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی شده را به صورت هوشمند ارائه کنند و همین موضوع باعث کاهش نقطه تماس ارباب رجوع با کارکنان می شود.
 
وی افزود: آمار افزایشی ورودی پرونده های هیات های رسیدگی به تخلفات اداری افتخار نیست و باید تلاش کنیم که این آمار کاهشی باشد و در این بخش نقش حراست و بازرسی نیز بسیار مهم است.
معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات به بررسی فراوانی تخلفات تاکید کرد و گفت: منشا و علت فراوانی تخلفات باید بررسی شود و اگر نیاز به اصلاح فرآینده ها برای کاهش این تخلفات وجود دارد به سرعت فرآیند ها اصلاح شود.
 
وی با تاکید به بازدارندگی رسیدگی به تخلفات و اهمیت آن، افزود: باید در این حوزه تخلفات دسته بندی شود و تخلفاتی که دارای اهمیت بیشتری هستند مانند جریان و شبکه ای از فساد، باید به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی و رای آن صادر شود تا بتواند اثرگذار باشد.
اصلان زاده به عدم تبعیض در رسیدگی، پاکدستی، اقدام عملی و دوری از شعار اشاره کرد و گفت: در حوزه مبارزه با فساد مقام معظم رهبری در بیانات مختلف تاکیداتی داشتند که باید مورد توجه مدیران و هیات های رسیدگی به تخلفات اداری قرار گیرد.
وی موضوع عفاف و حجاب را یکی دیگر از موضوعات مهمی عنوان کرد که باید در دستگاه ها و سازمان های مختلف پیگیری شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین آقایی نماینده وزیر و مسئول هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری نیز در این جلسه با بیان اینکه شناسایی عوامل بروز تخلفات و فساد اداری نقش تعیین کننده ای در پیشگیری از تخلفات اداری دارد، گفت: باید از مرحله برخورد به مرحله پیشگیری در نظام اداری حرکت کنیم.
وی ضمن ارائه گزارشی از نحوه رسیدگی هیات ها، از هیات های رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان ایستگاه آخر در مقابله با فساد یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه این هیات ها به عنوان متولی برخورد با تخلفات اداری شناخته می شوند باید در رسیدگی به پرونده ها اصل عدالت و انصاف و کرامت انسانی متهمین و حفظ محرمانگی اسناد و مدارک پرونده ها را رعایت کرده و با تسریع در رسیدگی به پرونده ها مانع از اطاله رسیدگی شوند.
 
آقایی تصریح کرد: این هیات ها باید در مورد پرونده های موضوع گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و آماده به خدمتی موضوع ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری و همچنین پرونده های ارجاعی از سوی مقام عالی وزارت خارج از نوبت رسیدگی و رأی متناسب و بازدارنده صادر کنند.
 
وی افزود: که یکی از علل نقض آرای هیأت ها در دیوان عدالت اداری و همچنین هیأت عالی نظارت عدم استفاده از نظر گروه تحقیق و کارشناس در پرونده های مالی و فنی بوده و بر این اساس به سازمان ها و شرکت های تابعه اعلام شده که افراد متعهد و متخصص و خبره در امور مالی، اداری، فناوری اطلاعات و سایر امور تخصصی دستگاه مربوطه را برای تشکیل بانک اطلاعات گروه تحقیق معرفی کنند تا هیات ها در صورت لزوم بتوانند از خدمات آنها به منظور جمع آوری دلایل و مدارک در رسیدگی به پرونده ها استفاده کنند.
 
مسئول هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات تاکید کرد: توسعه سامانه الکترونیکی تخلفات اداری و آسیب شناسی علل بروز تخلفات و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از تخلفات اداری و احصاء تخلفات پر تکرار پنج سال گذشته و ارائه آن به سازمان ها و شرکت های تابعه به منظور پیشگیری از تخلفات اداری و همچنین پیشنهاد اصلاح و بازنگری قانون رسیدگی به تخلفات اداری به دبیرخانه هیات عالی نظارت از برنامه های پیش روی دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری است.
 
وی در این نشست نکاتی را نیز درخصوص تعامل مدیران و مسئولان ارشد سازمان ها و شرکت های تابعه مطرح و از آنها خواست که در حوزه پیشگیری از تخلفات اداری همکاری بیشتری با هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری داشته باشند و ضمن شناسایی علت هایی که زمینه بروز تخلفات اداری را فراهم می کند نسبت به فرآیندسازی فعالیت ها و آگاهی بخشی به کارکنان در رعایت قوانین و مقررات موضوعه و شرح وظیفه شغلی اقدام و آموزش های لازم در این خصوص به ویژه آشنایی با نظام رسیدگی به تخلفات اداری و همچنین رعایت انضباط اداری داده شود.
 
آقایی با اشاره به اینکه یکی از راه های پیشگیری از تخلفات اداری نظارت همگانی بر عملکرد دستگاه ها است، گفت: بر این اساس برای ایجاد تعامل دو سویه با ارباب رجوع و سنجش میزان رضایتمندی آنان از نحوه برخورد و ارائه خدمات و همچنین مشاهده هر گونه مفاسد اداری حسب ماده 49 دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری هیأت عالی نظارت به کلیه دستگاه ها تکلیف شده است که نسبت به نصب صندوق اعلام تخلف در ساختمان های محل تردد ارباب رجوع اقدام کنید.
 
وی یادآور شد که روزهای دوشنبه هر هفته ملاقات عمومی با همکاران وارباب رجوع درمحل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، در این جلسه اعضای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری نکاتی را درباره رسیدگی به پرونده ها مطرح و پیشنهاداتی را در این باره ارائه کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.