نویسندگان هالیوود دست به اعتصاب زدهاند تا ضمن دستیابی به حقوق بیشتر، تکلیف آینده خود را در مواجهه با هوش مصنوعی مشخص کنند.
در قرن نوزدهم، زمانی که کارخانههای نساجی به بهانه صنعتیشدن دستمزد کارگران را کاهش دادند و شرایط سختتری را بر آنها تحمیل کردند، کارگران علیه قدرتهای بزرگ بهپا خاستند. حالا اتحادیه نویسندگان آمریکا با تهدید مشابهی از سوی فناوریهای جدید ازجمله هوش مصنوعی روبهرو است و وارد اعتصاب شده تا به حقوق مدنظر خود دست یابد. البته این مسئله تنها یکی از دلایل اعتصاب گسترده نویسندگان هالیوود محسوب میشود.
اعضای اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA) در تاریخ 16 اسفندماه 1401 با نسبت 5553 رأی مثبت به 90 رأی منفی طرحی موسوم به «الگوی درخواستهای 2023» را تصویب کردند. از سهشنبه هفته گذشته، بیش از 11 هزار عضو این اتحادیه برای اولینبار از سال 2007 دست از کار کشیدند تا هالیوود را به تعطیلی نسبی بکشانند.
نویسندگان هالیوود برای چه اعتصاب کردهاند؟
شاخههای شرقی و غربی اتحادیه نویسندگان آمریکا هر سه سال یک بار برای قراردادهای جدید خود با استودیوهای بزرگ هالیوودی مذاکره میکنند؛ ولی مذاکرات اخیر به تنش و شکست منجر شده است.
تولیدات تلویزیونی بهخاطر سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری استودیوها در سرویسهای استریم افزایش چشمگیری در سالهای اخیر داشته، اما نویسندگان میگویند دستمزد آنها تغییر چندانی پیدا نکرده است. رهبران این اتحادیه همچنین باور دارند که سیستم فعلی معیوب بوده و بقای شغل نویسندگی در این مذاکرات در معرض تهدید قرار گرفته است.
خواستههای اتحادیه نویسندگان چیست؟
نویسندگان آمریکایی درخواستهای متعددی دارند که ازجمله مهمترین آنها میتوان به افزایش حقوق، کسب درآمد از سود پروژهها، لحاظکردن پیشنیازهای مطلوب در استخدام نویسندگان، محدودسازی قراردادهای انحصارگرایانه و رفع نگرانی درباره هوش مصنوعی اشاره کرد.
به عبارت دیگر، نویسندگان میخواهند دستمزد بالاتری داشته باشند. آنها میگویند با احتساب نرخ تورم، دستمزدشان در پنج سال اخیر 14 درصد کاهش یافته است. همچنین در گذشته بخش عمده درآمد نویسندگی از سهم سود پروژهها حاصل میشد. این اتفاق بهخصوص با اکران فیلمها و سریالها در کشورهای خارجی برای نویسندگان درآمد بیشتری بههمراه داشت، اما حالا با رواج سرویسهای استریم دیگر پول بیشتری به دست نویسندگان نمیرسد.
از طرف دیگر، بسیاری از پروژهها بهخصوص از دوره همهگیری کرونا بهبعد، تیمهای کوچکی را بهعنوان تیم نویسندگان تشکیل میدهند و زمانی از آنها دعوت به همکاری میکنند که ساخت پروژه هنوز قطعی نشده است. درنتیجه نویسندگان میتوانند روی پروژهای کار کنند که ممکن است هرگز ساخته نشود. کار در این شرایط باعث شده است نویسندگان تضمینهای شغلی کمتری داشته باشند و احتمالاً تحت شرایط سختتری مجبور به کار شوند.
بهعلاوه، امروزه سریالها بهطور میانگین تعداد قسمتهای کمتری دارند، اما قراردادها همچنان بهصورت انحصاری با نویسندگان بسته میشود و آنها از کار روی سایر پروژهها منع میشوند. درنتیجه افراد بهجای کار روی 22 تا 25 قسمت، روی 8 تا 10 قسمت کار میکنند که تولید آنها تقریباً بهاندازه قبل زمان میبرد، اما دستمزد کمتری را برای نویسندگان فراهم میکند.
هوش مصنوعی آینده نویسندگان را در ابهام قرار داده است
نویسندگان در چند وقت اخیر نگرانی فزایندهای نسبت به آینده شغلی خود پیدا کردهاند. آنها میترسند که پروژههای سینمایی و تلویزیونی از ابزارهای هوش مصنوعی زایا مثل ChatGPT برای نوشتن فیلمنامهها استفاده کنند. درواقع WGA اجازه نخواهد داد که استودیوها با کمک هوش مصنوعی از کلام خود نویسندهها علیه خودشان استفاده کنند و بعد شغل آنها را از بین ببرند (چرا که این مدلهای هوش مصنوعی با فیلمنامههای قبلی آموزش داده شدهاند).
«رابرت کارگیل»، نویسنده آثاری نظیر Sinister و Doctor Strange که از اعضای WGA است، میگوید: «مشکل خود این ابزارها نیست؛ ما اعتراضی به این ابزارها نداریم؛ آنچه از استودیوها خواستهایم، این است که شرکتها خودشان بدون کمک نویسندگان هیچ محتوایی را با این روش تولید نکنند.»
از طرف دیگر، مسئله این است که استودیوهای هالیوودی بابت اصلاح و بازنویسی فیلمنامهها حقوق کمتری به نویسندگان میپردازند. درنتیجه شرکتها میتوانند محتوای بیکیفیتی را با هوش مصنوعی تولید کنند و بعد زحمت اصلی ویرایش و بازنویسی را به نویسندگان بسپارند و درنهایت دستمزد کمتری به آنها بدهند.
اعتصاب نویسندگان هالیوود چه اثری خواهد داشت؟
احتمالاً مدتی طول میکشد تا اثر این اعتصاب بر دنیای سینما و سریالهای تلویزیونی مشخص شود، چون استودیوها معمولاً پروژههای خود را از ماهها قبلتر آماده اکران و پخش میکنند. اما اگر این اعتصاب ادامهدار شود، بهزودی شاهد کاهش فیلم و سریالهای جدید خواهیم بود. پروژههای در دست تولید هم که به بازنویسی فیلمنامه نیاز داشته باشند، فعلاً با توقف تولید روبهرو میشوند.
از سوی دیگر، برنامههای زنده و هفتگی مثل تاکشوهای آمریکایی احتمالاً تا اطلاع ثانوی قسمت جدیدی نخواهند داشت. درنتیجه شبکهها مجبور به پخش مجدد قسمتهای قبلی میشوند.