اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 7, 2023
11:45 یکشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145156

تغییر موتور جستجو گوگل با هوش مصنوعی و کلیپ‌های ویدیویی

چند ماهی است اخبار مختلفی درمورد تغییر موتور جستجو گوگل به گوش می‌رسد. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها این غول جستجو قرار است علاوه امکان مکالمه با هوش مصنوعی، نمایش ویدیو‌های کوتاه و پست‌های شبکه اجتماعی را در نتایج جستجو افزایش دهد. پس از تغییرات گوگل کاربران تجربه شخصی‌تری را با این موتور جستجو تجربه می‌کنند.
 
 
گوگل بدون شک نیازمند تغییر است و رقابت هوش مصنوعی هم غول جستجو را به سمتی کشانده که دیگر نه به دنبال پیشتازی بلکه به دنبال کاهش فاصله‌اش با مایکروسافت است. نیویورک‌تایمز هم چند پیش با اشاره به مستندات داخلی گوگل از پروژه‌ای به نام مگی (Magi) خبر داد که ۱۶۰ کارمند گوگل را برای استفاده بیشتر از هوش مصنوعی تمام وقت مشغول خود کرده است.
 
حالا وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی جداگانه می‌گوید تغییر موتور جستجو گوگل قرار است با تمرکز بر جوانان تجربه «دیداری‌، خوردنی، شخصی و انسانی»‌تری را در اختیار کاربران بگذارد. به این ترتیب غول جستجو که پیش از این از تولید کنندگان محتوای متنی و وبسایت‌ها حمایت می‌کرد،‌ اینفلوئنسر‌ها و تولید کنندگان محتوای شبکه اجتماعی را هم زیر چتر خود می‌گیرد.
 
طرح هوش مصنوعی احتمالا در کنفرانس I/O معرفی می‌شود
کنفرانس سالانه I/O که هرساله با تمرکز بر توسعه دهندگان برگزار می‌شود امسال احتمالا میزبان قابلیت‌های جدیدی است که از جمله آنها می‌توان به امکان مکالمه با هوش مصنوعی و دیگر قابلیت‌های AI اشاره کرد که  ماحصل پروژه بزرگ «مگی» است و قرار است به اهرمی برای رقابت در میدان هوش مصنوعی تبدیل شود.
 
تغییر موتور جستجو گوگل مساله مهمی است و الفابت، شرکت مادر گوگل، در سالیان دراز سلطنت بر صنعت جستجو تغییرات اندکی را در نما و حس آشنای این جستجوگر ایجاد کرده است.
 
موتور جستجویی که تقریبا هرروز از آن استفاده می‌کنید تنها در سال گذشته مبلغ سرسام آور ۱۶۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. اما پادشاه صنعت جستجو چت‌بات‌های هوش مصنوعی و اپلیکیشین‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک پس از سال‌ها تخت پادشاهی گوگل را به لرزه انداخته‌اند.
 
ذائقه نسل جوان دیگر مثل قبل نیست و رویکرد سنتی به کوچ کاربران منتهی می‌شود و از این رو گوگل خود را برای تحولی عظیم آماده می‌کند.
 
تغییر موتور جستجو گوگل و پاسخ به سوالات بی جواب
براساس مستندات داخلی گوگل و اشاراتی که به استراتژی این شرکت در سال آتی شده است، یکی از نکته‌های مهم برای گوگل پاسخ به سوالاتی است که نتایج سنتی وب توان پاسخگویی کامل به آنها را ندارند.
 
مخاطبان در بسیاری از موارد و بیشتر از گذشته پاسخ سوال خود را در اولین جستجو پیدا نمی‌کنند و نهایتا یا سوالات بیشتری پرسیده و یا به سراغ پلتفرم‌های ویدیویی مثل تیک‌تاک می‌روند.
 
گوگل تا همین امروز هم تغییراتی را در بخش جستجوی خود اعمال کرده است و شاهد پست‌های فریوم‌های آنلاین و ویدیو‌های کوتاه در نتایج گوگل هستیم اما مستندات داخلی و افراد مطلع گزارش می‌دهند که این غول جستجو قرار است بیش‌ از پیش بر چنین موضوعاتی متمرکز شود.
 
تعداد وبسایت‌های فعال در سال‌های اخیر افزایشی نداشته و به گفته مدیران گوگل  کاربران اینترنت بیش از پیش برای جستجوی اطلاعات خود، از پیدا کردن رستوران گرفته تا سوالات خلاق، از اپلیکیشین‌های دیگر استفاده می‌کنند.
 
اما غول جستجو به دنبال رویکردی متفاوت است. مدیران گوگل می‌گویند: «ما فراتر از پاسخ به سوالات در جایی که هیچ پاسخ درستی وجود ندارد به شما کمک می‌کنیم.»
 
گوگل رویکرد بلند‌مدتی نسبت به تغییر خدمات و استفاده از هوش صمنوعی و ویژگی‌های بصری دارد. یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید: «جستجو همیشه پویایی بالایی داشته و بخشی است که به سرعت تکامل می‌یابد. در روند تکامل جستجو، تمرکز اصلی ما معطوف ارائه اطلاعات با کیفیت و حمایت از یک وب باز و سلامت است.»
 
سلطنت گوگل در گروی تغییر است
جان بتل، مولف کتاب «The Search»، که در سال ۲۰۰۵ به عنوان تاریخچه‌ای از گوگل منتشر شد معتقد است که گوگل می‌تواند رفتار مصرف کننده در جستجوی اینترنت را تغییر دهد اما اگر دیر بجنبد مردم به سراغ خدمات دیگر می‌روند.
 
او می‌گوید: «لحظه بسیار مهمی برای این شرکت است و به نظرم آنها هم از این موضوع مطلع هستند.»
 
سال‌ها است که گوگل بیش از ۹۰ درصد صنعت جستجو را زیر چتر خود دارد و بازار جستجو تحت سلطه کامل این شرکت است. از همین رو وزارت دادگستری در یکی از بزرگترین پرونده‌های تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ از این شرکت به دلیل انحصار بر بازار جستجو شکایت کرد. این شکایت که بزرگترین پرونده ضد انحصار پس از شکایت دولت از انحصار مایکروسافت بر بازار نرم‌افزار در دهه ۱۹۹۰ محسوب می‌شود قرار است همین امسال به دادگاه برود.
 
پس از شکایت وزارت دادگستری حالا پدیده جدیدی به هوش مصنوعی و اپلیکیشین‌هایش به شهرت بالایی رسیده‌اند و زنگ خطر در گوگل به صدا درآمده است.
 
شرکت مایکروسافت با حمایت تمام قد از اوپن‌ای‌آی، سازنده ChaTGPT که در حال حاضر یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی است، تکنولوژی AI را به محصولات مختلفی از جمله موتور جستجوی بینگ اضافه کرده است و کاربران می‌توانند با استفاده از بینگ جدید با هوش مصنوعی مکالمه کنند.
 
موتور‌های جستجوی کوچک در استفاده از هوش مصنوعی از گوگل پیشی گرفته‌اند و این شرکت باید در کنار رویکرد محافظه‌کارانه برای تضمین آینده خود عجله کند.
 
ارجاع به منابع برای جلوگیری از توهم هوش مصنوع
با اینکه پیشتازی مایکروسافت در استفاده از هوش مصنوعی خبرساز شده و گوگل هم تهدید جدی را حس می‌کند اما این شرکت با سهم ۳ درصدی از بازار جستجو دست بازتری برای ریسک دارد.
 
هوش مصنوعی بینگ که از همان تکنولوژی ChatGPT استفاده می‌کند اوایلی امسال اشتباهاتی را مرتکب شد و پاسخ‌های نادرستی را به کاربران ارائه کرد اما مایکروسافت می‌گوید این محصول هنوز کامل نیست و در دست توسعه است.
 
چنین اشتباهی برای گوگلی که بیش از ۹۰ درصد جستجوهای اینترنتی را تبعات جدی دارد. به همین دلیل است که تغییر موتور جستجو گوگل زمان بیشتری را می‌طلبد و گوگل می‌گوید هوش مصنوعی این شرکت برای جلوگیری از اشتباه لینکی از منبع پاسخ خود را در اختیار کاربر می‌گذارد.
 
سوندار پیچای، در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال، گفت که یکی از قابلیت‌های احتمالی گوگل امکان پرسش‌های دنباله دار است. او گفت: ‌« ما در تلاشیم تا از عملکرد مناسب آن برای کاربران اطمینان حاصل کنیم-کاربران انتظار بالایی دارند و می‌خواهیم این انتظار را برآورده کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.