بانک TBS انگلستان میگوید:« کاربران باید مراقب کلاهبرداریهای اینترنتی از طریق اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ باشند.» بررسیهای این بانک نشان میدهد که بیشتر کلاهبرداریهای اینترنتی از پلتفرمهای متا نشات گرفته و با سرعت بالایی در حال افزایش است.
طبق آماری که توسط این بانک منتشر شده است، کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی رواج یافته است و موقعیت کاربران به خطر افتاده است. بیبشترین میزان کلاهبردرای از طریق سه پلتفرم محبوب و شناخته شده فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام اتفاق میافتد.
آمار بالای کلاهبرداری از طریق پلتفرمهای مطرح
این بانک انگلیسی نتایج خود را پس از بررسی اطلاعات کلاهبرداری مشتریان خود در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ارائه کرده است. با دیجیتالی شدن امور مالی خطر کلاهبرداریهای اینترنتی، جعل و سرقت هویت بیش از پیش احساس میشود و عجیب نیست که متا به عنوان مالک بزرگترین پلتفرمهای شبکه اجتماعی جهان، میزبان بزرگترین باندهای کلاهبرداری جهان نیز باشد.
با این حال گزارشی از نکستوب نشان میدهد که کلاهبرداری اینترنتی از طریق اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک نه تنها بیشتر از دیگر پلتفرمهاست بلکه سهم حداکثری را داشته و بر اساس یافتههای بانک TSB انگلستان، حدود ۸۰ درصد از تمام کلاهبرداریهای مربوط به سه گروه: خرید، جعل هویت و سرمایهگذاری را به خود اختصاص داده است.
از بین سه پلتفرم محبوب متا، فیسبوک که بیش از ۲ میلیارد کاربر را در سراسر جهان میزبانی میکند در این دوره منزلگاه حدود ۶۰ درصد از پروندههای کلاهبرداری خرید بوده و نسبت به دوره پیشین آن افزایشی ۹۷ درصدی را نشان میدهد.
نظارت ناکافی و نبود پلتفرم پرداخت یکپارچه
به گفته این بانک انگلیسی، تعداد بالای کلاهبرداریهای فیسبوک از دو فاکتور اصلی نشات میگیرد: اول بررسی ناکافی خریداران و فروشندگان تبلیغات و دوم نبود یک پلتفرم یکپارچه برای پرداخت که از تراکنش امن پشتیبانی کند.
افزون بر این، کلاهبرداری از طریق جعل هویت (درخواست پول با جعل هویت دوستان یا خانواده شما) نیز در واتساپ در حال افزایش است. جعل هویت و کلاهبرداریهای اینچنینی در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳۰۰ درصدی در واتساپ به حدود ۶۵ درصد از تمام کلاهبرداریهای جعل هویتی رسیده است. جایگاه دوم نیز در اختیار فیسبوک، دیگر پلتفرم شرکت متا است که حدود ۱۳ درصد از موارد کلاهبرداری را به خود اختصاص داده است.
۸۷ درصد از تمام کلاهبرداریهای سرمایهگذاری مربوط به پلتفرمهای متاست
گزارش بانک TSB نشان میدهد که پلتفرمهای متا حدود ۸۷ درصد از تمام کلاهبرداریهای سرمایهگذاری کاربران این بانک را به خود اختصاص داده است. در این بین کلاهبرداری اینترنت از طریق اینستاگرام با ۶۷ درصد سهم عمده را دارد و پس از آن فیسبوک با ۲۲ درصد در جایگاه دوم و اسنپچت با ۹ درصد در مقام سوم قرار دارند.
بانک TSB هشدار داده است که سرمایهگذاران مراقب الگوهای ثروتاندوزی سریع در شبکههای اجتماعی باشند و تنها از پلتفرمهای شناخته شده برای سرمایهگذاری استفاده کنند.
یافتههای TSB یک هفته پس از انتشار استراتژی انگلستان پیرامون جلوگیری از کلاهبرداریهای وب و گوشی، منتشر شد.
اقدامات دولت انگلستان برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی
کلاهبرداری، امروزه به شایعترین جرم در انگلستان تبدیل شده و با حجم ۷ میلیارد پوند در سال یک نفر از هر ۱۵ شهروند انگلیسی را قربانی خود می کند.
دولت انگلستان برای کاهش کلاهبرداریهای اینترنتی، تماس برای محصولات امور مالی را ممنوع کرده است و از تکنولوژی جدید برای مبارزه با جعل شماره استفاده میکند و نظارت بر خدمات پیامک را افزایش داده است.
دولت این کشور همچنین از پلتفرمهای شبکه اجتماعی خواسته تا سیستمهایی برای گزارش تنها با یک کلیک و سپس «گزارش کلاهبرداری یا جعل» را در اختیار کاربران قرار دهند. اسنپچت و تیکتاک پیش از چنین گزینهای را در اختیار خریداران تبلیغات قرار داده بودند.
پاول دیویس، رئیس بخش جلوگیری از کلاهبرداری TSB میگوید: «شرکتهای شبکه اجتماعی باید فورا برای محافظت از مردم بیگناهی که هر روز از خدمات آنها استفاده میکنند پلتفرمهای خود را پاکسازی کنند. اما فعلا از مردم میخواهیم که مراقب محتوای کلاهبرداری باشند و برای محافظت بیشتر به دیگران نیز اطلاع دهند.»