اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 9, 2023
17:02 سه شنبه، 19ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145233

تب‌های باز مرورگر می‌تواند موجب استرس شود

مشخص نیست که چه تعدادی از تب‌های باز موجب افزایش استرس می‌شود؛ زیرا این مقدار برای هر فرد متفاوت است.
 
 
 
 
یک پژوهش جدید نشان داده است که تعداد تب‌های باز در مرورگر می‌تواند با سطح استرس در کاربران ارتباط داشته باشد. البته ممکن است استرس در هنگام استفاده از ابزارهای آنلاین، دلایل مختلفی داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد که باز بودن تعداد زیادی از صفحات در مرورگر قادر است سهم عمده‌ای را به خود اختصاص دهد.
 
ارتباط تب‌های باز مرورگر با استرس چیست؟
تحقیق صورت‌گرفته توسط محققان دانشگاه آلتو در فنلاند، نشان داده است که تب‌های باز با استرس افراد در ارتباط هستند. آن‌ها برای اثبات این موضوع، از ۴۰۰ پرسشنامه آنلاین و ۱۶ مصاحبه حضوری بهره گرفتند. هدف آن‌ها یافتن تعداد تب‌هایی بوده است که موجب افزایش استرس می‌شود و همچنین روی موضوعات دیگری نیز مثل تأثیر تبلیغات، نوتیفیکیشن‌های پاپ‌آپ و داده‌های دسته‌بندی‌نشده تمرکز داشته‌اند.
 
اگرچه نتایج این پژوهش نتوانسته است رقم خاصی را برای تعداد تب‌های باز در مرورگر که موجب افزایش سطح استرس می‌شود، پیدا کند، ولی نشان داده است که حدود ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان انباشته‌شده صفحات باز در مرورگر را یک مشکل جدی تلقی می‌کنند. همچنین ۵۷ درصد از افراد این موضوع را یک پدیده آزاردهنده اما نه‌چندان نگران‌کننده می‌دانسته‌اند و درنهایت ۱۸ درصد از آن‌ها نیز هیچ مشکلی با باز بودن انبوهی از صفحات نداشته‌اند.
 
 
نمایی از قابلیت گروه‌بندی تب‌ها در مرورگر گوگل کروم.
 
به‌نظر می‌رسد که مرز تب‌های دردسرساز برای هر فرد مقدار متغیری است. طبق میانگین به‌دست‌آمده، افراد معمولاً عادت دارند بین ۱ الی ۳ پنجره مرورگر و ۵ الی ۱۰ تب را به‌شکل هم‌زمان در دسترس داشته باشند. بااین‌حال در میان شرکت‌کنندگان، اشخاصی نیز وجود داشته‌اند که حدود ۴۰۰ تب را به‌صورت یکجا باز نگه داشته‌اند. در سوی دیگر، برخی افراد با عبور از ۳ تب دچار افزایش سطح استرس می‌شوند.
 
شایان ذکر است که برای کاهش سطح استرس حتماً نیازی به بستن تب‌های باز وجود ندارد؛ بلکه می‌توان از امکانات داخلی مرورگرهایی مثل گوگل کروم و مایکروسافت اج به‌منظور گروه‌بندی تب‌ها استفاده نمود. این قابلیت می‌تواند تب‌های مرتبط با یکدیگر را در یک گروه قرار داده و اغتشاش بصری را کاهش دهد. همچنین مرورگر اج به ویژگی دیگری تحت عنوان Collections مجهز است که بین گروه‌بندی تب‌ها و بوک‌مارک کردن صفحات قرار می‌گیرد. برای فرار از المان‌های تبلیغاتی در صفحات وب که موجب حواس‌پرتی می‌شوند نیز می‌توان از حالت مخصوص مطالعه (Reader Mode) یا افزونه‌های مسدودکننده تبلیغات کمک گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.