گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان میدهد بیشترین شکایات مردم از اینترنت سیار و ثابت سال ۱۴۰۱ در فصل تابستان ثبت شده است.
در گزارش فصل زمستان ۱۴۰۱ که سازمان تنظیم مقررات به تازگی منتشر کرده، آخرین آمار ضریب نفوذ تلفن و اینترنت ثابت و سیار و نوع تکنولوژی مورد استفاده در اینترنت آمده است. این گزارش همچنین آماری از شکایات مردمی در هر بخش منتشر کرده است.
در زمستان ۱۴۰۱ تعداد مشترکان تلفن همراه نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۸۴ درصد و مشترکان اینترنت سیار ۹.۷۱ درصد بیشتر شدهاند اما مشترکان تلفن ثابت نسبت به زمستان ۱۴۰۰ حدود ۰.۳۵ درصد کاهش داشته است. در مشترکان اینترنت ثابت هم رشد اندک ۰.۰۴ درصدی اتفاق افتاده است.
ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۵۵.۹۹ در زمستان ۱۳۹۹ به ۱۷۵.۰۲ در زمستان ۱۴۰۱ رسیده است. در بازار مشترکان فعال تلفن همراه، همراه اول ۵۳ درصد، ایرانسل ۴۳ درصد و رایتل ۴ درصد سهم بازار داشتند.
در این مدت هر کاربر به طور متوسط ماهانه ۱۸۴ دقیقه مکالمه در اپراتورهای سیار انجام داده است. همراه اول با ۶۷ درصد بیشترین سهم را در بازار مکالمه اپراتورها داشته و پس از آن ایرانسل سهم ۳۲ درصدی و رایتل سهم یک درصدی دارد.
همچنین بهطور متوسط هر کاربر ماهانه ۲۴۶ پیامک رد و بدل کرده که سهم همراه اول از کل پیامکها ۸۰ درصد، ایرانسل ۱۷ درصد و رایتل ۳ درصد بوده است.
سهم ۷۷ درصدی XDSL از اینترنت ثابت
وضعیت توسعه ارتباطات پهنباند ثابت و سیار تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که همچنان بین استفاده از اینترنت ثابت و سیار فاصلهی زیادی وجود دارد و بیشتر مشترکان از اینترنت سیار استفاده میکنند. ضریب نفوذ پهنباند ثابت نسبت به زمستان ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده و از ۱۲.۶۱ به ۱۳.۰۵ درصد رسیده؛ همچنین ضریب نفوذ پهنباند اینترنت سیار ۱۲۴.۱۸ درصد گزارش شده است.
در میان مشترکان پهنباند ثابت بیشترین سهم بازار به میزان ۷۷ درصد از آن XDSL بوده و TD-LTE سهم ۱۸ درصد، WIFI سهم ۳ درصدی و FTTH سهم ۲ درصدی از این بازار داشتند.
بخش اعظم مشترکان اینترنت همراه یعنی ۹۱.۲۸ درصد از 4G و باقی ۸.۷۲ درصد از 3G استفاده میکنند.
این گزارش همچنین نشان میدهد که سرعت انتقال داده مشترکان نسل چهارم در همراه اول ۱۵.۵۲، در ایرانسل ۱۶.۳۸ و در رایتل ۱۹.۲۲ MBPS است.
شکایات ثبت شده از وضعیت اینترنت نسبت به تابستان کاهش پیدا کرد
اختلالات اینترنت در تابستان ۱۴۰۱ در بخش شکایتهای مشترکان در این گزارش مشخص است. مشترکان در سال ۱۴۰۱ بیشترین شکایتها از وضعیت اینترنت ثابت و سیار را در تابستان ثبت کردهاند.
در تابستان ۱۵ هزار و ۱۳۷ شکایت از سوی مشترکان اینترنت ثابت ثبت شده، این میزان در زمستان به ۱۲ هزار و ۴۱۳ شکایت کاهش پیدا کرده است.
مشترکان اینترنت همراه هم بیشترین شکایات ۱۴۰۱ را در تابستان گزارش کردهاند و به مرور میزان شکایات کمتر شده و از ۳ هزار و ۴۶۶ در تابستان به یک هزار و ۹۱۲ در زمستان کاهش پیدا کرده است.
به طور کلی ۷۵ درصد شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در این مدت، مربوط به حوزهی ثابت و ۲۵ درصد مربوط به حوزه سیار بوده است.
مشترکان تلفن ثابت در این مدت شکایات بیشتری نسبت به زمستان ۱۴۰۰ ثبت کردهاند. در زمستان ۱۴۰۱ تعداد ۲۴ هزار و ۹۷۵ شکایت در زمینهی تلفن ثابت ثبت شده، در حالی که در زمستان ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزار و ۵۷۷ شکایت ثبت شده بود.
همچنین میزان شکایتهای تلفن همراه نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ بیشتر شده است. در زمستان ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۴۶۷ شکایت ثبت شده، در حالی که در زمستان ۱۴۰۰ تعداد ۹ هزار و ۴۰۷ شکایت ثبت شده بود. پایینترین میزان شکایات ثبت شده تلفن همراه در سال ۱۴۰۱ در بهار اتفاق افتاده و شکایات تابستان، پاییز و زمستان در این حوزه تفاوت چندانی ندارد.
در زمینهی خدمات پستی بیشترین ترافیک مرسولات مربوط به پست پیشتاز و پس از آن ترافیک فروش گزارش شده و پست عادی کمترین سهم را در مرسولات داشته؛ همچنین سرانهی مرسولات ۲.۸۹ و سرانه مرسولات تجارت الکترونیک ۰.۱۱ گزارش شده است.