فناوری اطلاعات

May 28, 2023
12:20 یکشنبه، 7ام خردادماه 1402
کد خبر: 145719

درخواست عجیب کپچای هوش مصنوعی: اشیایی را پیدا کنید که وجود خارجی ندارند!

گزارش‌ها نشان می‌دهند که کپچای hCaptcha با هوش مصنوعی اشیای عجیبی می‌سازد و از کاربران می‌خواهد آن‌ها را پیدا کنند.
 
 
کپچاها گذرگاه‌هایی هستند که با هدف جلوگیری از ورود بات‌ها به سرویس‌ها و سایت‌های مختلف ساخته می‌شوند. حالا یک نمونه از این سیستم‌ها به نام hCaptcha که با هوش مصنوعی کار می‌کند، تصویر یک شیء عجیب‌وغریب را به‌وجود آورده است که در دنیای واقعی وجود ندارد و از کاربر خواسته است تا این شیء را پیدا کند.
 
به گزارش وب‌سایت Vice، نسخه‌ای از کپچای hCaptcha از کاربران خواسته است یک شیء غیرواقعی ساخته‌شده با هوش مصنوعی را بیابند. به گفته یکی از کاربران که تصویر تجربه خود را در توییتر به اشتراک گذاشته است، این سیستم از او خواسته تا در بین تصاویر به‌دنبال Yoko بگردد. ولی Yoko یک شیء واقعی نیست و به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی تصویر آن را از ترکیب یویو با قطب‌نما و یک چشم سایبورگی خلق کرده است.
 
نمونه‌های عجیب چالش‌های کپچای hCaptcha
 
 
این مثال نمونه‌ای عجیب از عملکرد هوش مصنوعی مولد را نشان می‌دهد. اکانت رسمی hCaptcha در پاسخ به این توییت اعلام کرده است که اگر کاربران همچنان شاهد مشکلی هستند، جزئیات آن را برای این شرکت ارسال کنند. درنتیجه، به‌نظر می‌رسد که این ایراد برطرف شده باشد.
 
بااین‌حال، این اتفاق ظاهراً روی پلتفرم دیسکورد بسیار بیشتر دیده شده است. hCaptcha در یک نمونه دیگر از کاربر خواسته تا مکعب‌های روبیک را پیدا کند، ولی معیار این کپچا شکلی بوده است که حالت طبیعی مکعب روبیک نیست و پیداکردن نمونه‌های آن در تصاویر ارائه‌شده تقریباً غیرممکن است.
 
 
در یک نمونه عجیب‌تر، کپچا از کاربر درخواست کرده بود که تصویر ربات‌ها را پیدا کند، اما نمونه‌ای که خودش به‌عنوان ربات مرجع ارائه کرده بود، مؤلفه‌هایی دارد که بسیار غیرعادی است و کاربران نمی‌توانستند شباهت آن را با تصاویر ارائه‌شده پیدا کنند.
 
hCaptcha مدعی است که از دید آن‌ها، هوش مصنوعی‌شان مشکل خاصی ندارد و این موارد صرفاً چند نمونه محدود بوده‌اند. سخنگوی این شرکت توضیح می‌دهد: «اگرچه اکثر تعاملات hCaptcha به چالش‌های بصری منتهی نمی‌شوند، نمونه‌های گوناگون این چالش‌ها در موقعیت‌های مختلف به‌کار می‌روند. این سؤال خاص آزمایش کوتاهی بوده که توسط گروه کوچکی از افراد دیده شده است، اما شمار بالای کاربران hCaptcha (وجود صدها میلیون کاربر) باعث می‌شود که حتی وقتی چند نفر با یک چالش غافل‌گیر می‌شوند، شاهد انتشار توییت‌هایی در این زمینه باشیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.