سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 28, 2023
13:34 یکشنبه، 7ام خردادماه 1402
کد خبر: 145731

تأیید جریمه 50 میلیون دلاری اپل برای کیبورد پروانه‌ای

طبق حکم دادگاه، اپل در آینده‌ای نزدیک، بازپرداخت‌هایی بین 50 تا 395 دلار به کاربران مک‌بوک را آغاز خواهد کرد.
 
 
 
 
جریمه 50 میلیون دلاری اپل بر سر شکایت دسته‌جمعی گروهی از کاربران درباره کیبورد پروانه‌ای شکست‌خورده مک‌بوک‌ها، اکنون مجوز نهایی خود را دریافت کرده است. شاکیان این پرونده مدعی بودند که کوپرتینویی‌ها آگاهانه این حقیقت را مخفی کرده بودند که کیبورد پروانه‌ای مک‌بوک‌ها مستعد خراب‌شدن است. اکنون شرکت سازنده آیفون در آینده‌ای نزدیک، بازپرداخت‌هایی بین 50 تا 395 دلار به کاربران مک‌بوک را آغاز خواهد کرد.
 
رویترز در گزارشی جدید توضیح می‌دهد که یک قاضی آمریکایی با «عادلانه، کافی و معقول» خواندن جریمه 50 میلیون دلاری، آن را تأیید کرده است. طبق این حکم، کاربران مک‌بوک بین 50 تا 395 دلار به‌عنوان تسویه‌حساب دریافت خواهند کرد.
 
 
همچنین برخی از شاکیان پرونده سطح میانی این حکم را ناکافی می‌دانند که براساس آن، به کاربرانی که تنها یک صفحه‌کلید جایگزین از اپل دریافت کرده‌اند، 125 دلار پرداخت خواهد شد. اما «ادوارد داویلا»، قاضی منطقه‌ای ایالات‌متحده، این ادعاها را رد کرده است. علاوه‌براین، برخی از کاربران استدلال کرده‌اند که این بازپرداخت باید به صاحبان مک‌بوک‌هایی پرداخت شود که کیبورد پروانه‌ای خود را تعمیر نکرده‌اند که این ادعا نیز توسط داویلا رد شده است.
 
داستان کیبورد پروانه‌ای اپل
 
 
کیبورد پروانه‌ای اولین‌بار در سال 2015 با مک‌بوک 12 اینچی وارد بازار شد. در ادامه، اپل با وجود نگرانی‌هایی که در مورد دوام و قابلیت اطمینان به آن وجود داشت، از این طراحی در مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو نیز استفاده کرد.
 
وجود همین دسته از مشکلات باعث شد تا کاربران مک‌بوک مشکلاتی مانند گیرکردن یا شکستن کلیدهای کیبورد پروانه‌ای و موارد دیگری را گزارش کنند. از سال 2015 تا 2019، اپل چندین‌بار طراحی این کیبورد را تغییر داد، اما هیچ‌کدام از این تلاش‌ها نتوانست به‌طور کامل مشکلات کاربران مک‌بوک را برطرف کند.
 
پس از آن، اپل با چندین پرونده قضایی در سراسر ایالات‌متحده مواجه شد. غول فناوری با وجود این شکایت، یک سرویس تعویض کیبورد رایگان را به کاربرانش ارائه کرد که البته از نظر آن‌ها یک راه‌حل ایده‌آل نبود؛ چرا که صفحه‌کلیدهای شکسته را با صفحه کلید دیگری جایگزین می‌کرد که احتمال خرابی آن‌ها به همان روش همچنان وجود داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.