فناوری اطلاعات

May 29, 2023
12:18 دوشنبه، 8ام خردادماه 1402
کد خبر: 145774

علی‌بابا از لوگوی جدید خود رونمایی کرد

رویداد رونمایی از هویت جدید علی‌بابا برگزار شد و این شرکت در آخرین مرحله‌ی ری‌برندینگ، لوگوی جدید خود را به نمایش گذاشت.
 
 
 
 
به گفته‌ی مسئولان علی‌بابا پروسه‌ی دیزاین از شهریور سال گذشته شروع شد و ریبرندینگ در مجموع حدود چند میلیارد تومان هزینه داشت.
 
آرش خسرویان مدیر مارکتینگ علی بابا در ابتدای این رویداد با اشاره به مراحل مختلف رشد علی‌بابا و توسعه و گسترده شدن مخاطبان از شکل‌گیری شخصیت جدید علی‌بابا و تغییرات آن در دو سال گذشته گفت. به گفته‌ی او شعار «علی‌بابا؛ همسفر هر سفر» چند سال است که مطرح شده و این شرکت از عرضه‌ی بلیت آنلاین هواپیما به نگاه جدیدی رسید: «آن ویژن اولیه یعنی فروش آنلاین یک سری محصولات، دیگر برای ما قدرت سابق را نداشت. در نتیجه با توجه به شناختی که از نیازهای روز بازار شکل گرفته بود تغییری به وجود آمد و ویژن علی بابا تبدیل شد به توانمندسازی جامعه برای تجربه‌ی شایسته‌ی سفر؛ چیزی که هنوز هم داریم برایش تلاش می‌کنیم.»
 
به گفته‌ی او با توسعه‌ی مخاطبان علی‌بابا از بیزنس‌من‌ها به مخاطبانی که متخصص سفر نیستند، خدماتی چون مشاوره تلفنی، سرویس دریافت ویزا و بیمه مسافرتی اضافه شد و سبد محصولات علی‌بابا به سمت سگمنت‌ها و محصولات خاص‌تری رفت: «ما به درک جدیدی از سفر رسیدیم. سفر از زمانی که به آن فکر می‌کنید شروع می‌شود و تا زمانی که پس از سفر تجربه‌تان را به اشتراک می‌گذارید ادامه دارد. ما روی این موضوع تمرکز کردیم و محصولاتی چون علی‌بابا پلاس را توسعه دادیم و لانچ کردیم. در نتیجه‌ی این نگاه، زیرساخت متفاوتی برای برند نیاز داشتیم و تصمیم به تغییر برند گرفتیم ولی یک‌جا همه‌ی زیرساخت‌ها را عوض نکردیم.»
 
او توضیح داد که چطور شخصیت جادوگر برای علی‌بابا انتخاب شد: «اعتقاد داشتیم سفر یک اتفاق جادویی است پس برندی که می‌خواهد این سفر را بسازد باید جادوگر باشد و توانمندسازی برای تجربه شایسته سفر، نیازمند جادو است. همچنین صفاتی مثل جسارت، پویایی و پیش‌رو بودن برایش ساختیم. این تغییرات مرحله به مرحله و طی دو سال انجام شد و آخرین مرحله تغییر لوگو بود که امشب آن را رونمایی می‌کنیم.»
 
در ادامه رامین پهلوان مدیر استودیوی دیزاین علی‌بابا از لوگوی جدید علی‌بابا گفت. به گفته‌ی او اصلی‌ترین دغدغه‌ی علی‌بابا در این پروژه این بود که تصویری که مخاطب از لوگوی علی‌بابا دریافت می‌کند با ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در برند تعریف شده منطبق باشد و دو موضوع کاربردپذیری و سادگی، مسائلی جدی بودند: «گستره محصولات و خدماتمان آنقدر زیاد بود که اگر روی هر تصویری دست می‌گذاشتیم نمی‌توانست طیف وسیع آن را نشان دهد، همچنین خود سفر مفهوم انتزاعی به شمار می‌رود؛ در نتیجه ما مسیر انتزاعی را انتخاب کردیم. تداعی‌های برند ما هم در سال‌های گذشته شکل گرفته‌ است. برندها در شروع کار از تصاویر عینی‌تر استفاده می‌کنند ولی ما بعد از ۸-۹ سال به مرحله‌ای از ثبات رسیده‌ایم که مخاطب ما را می‌شناسد و نیاز نداشتیم که به‌صورت مستقیم در لوگو حوزه فعالیتمان را نشان دهیم.»
 
او ادامه داد: «در این مسیر انتزاعی روی اسم علی‌بابا تمرکز کردیم. از اسم علی بابا حرف A را برداشتیم که بازنماینده اسم علی‌بابا به حساب می‌آید و اسم علی‌بابا هم بازنماینده کل برند است.»
 
 
لوگوی جدید علی‌بابا
 
لوگوی جدید علی‌بابا یک لوگوی داینامیک است که بسته به هر موقعیت ارتباطی، طرح و فرم متفاوتی می‌گیرد: «سعی کردیم خیلی از لوگوی قبلی فاصله نگیریم تا مخاطب همچنان ما را به یاد بیاورد. لوگو ساده‌تر، خواناتر و به‌روزتر شد و از طرف دیگر به رنگ علی‌بابا همچنان وفادار ماندیم. فونت علی‌بابا هم دو سال پیش بر اساس همان ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در نظر داشتیم طراحی شد و نقطه شروع مسیر ریبرندینگ ما بود.»
 
دیزاین از شهریور سال گذشته شروع شد و از استراتژی تا اجرا در داخل مجموعه انجام شد. در این لوگوی جدید پسوند دات آی آر برداشته شده است. طراح این لوگو حسین میررضی است که در پنل این رویداد درباره لوگو صحبت کرد. او درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ورژن‌های مختلف و داینامیک لوگو گفت: «در موارد تبلیغاتی و رسمی ورژن ساده‌تر را استفاده می‌کنیم و زمانی که فرصت بیشتری برای جزئیات داشته باشیم از حالت‌های دیگر استفاده می‌کنیم.»
 
در این پنل خسرویان اشاره کرد که ریبرندینگ در همه‌ی برندها پس از مدتی اتفاق می‌افتد. به ویژه در مورد استارتاپ‌ها که با توجه به ذات پویایشان از روز اول مخاطبشان را نمی‌شناسند و پس از مدتی متناسب با فعالیت و مخاطب، برندشان را تغییر می‌دهند.
 
او همچنین در پاسخ به یکی از مخاطبان گفت: «برای اکثر سگمنت‌های بازار سفر، خدمات مهم‌تر از هزینه است و تلاش می‌کنیم به نیاز مخاطب توجه کنیم و به جای پایین آوردن هزینه، آن را استاندارد نگه داریم و در عوض، خدمات بیشتری بدهیم.»
 
همچنین یکی از حاضران درباره‌ی نزدیکی لوگوی جدید به نسل زد پرسید که خسرویان اشاره کرد: «ما محصولی را می‌سازیم که استفاده حداکثری داشته باشد. ولی نیاز داریم به همه مخاطبان توجه کنیم.جنریشن زی مصرف‌کننده یک سری از محصولات ما هستند و هم امروز و آینده رهبر فکری سگمنت‌های دیگر است. امروز فرزند خانواده در تصمیم‌گیری‌های سفر نقش دارد. ما سعی کردیم لوگو بچگانه نباشد اما با ذائقه‌ی همین نسل هم همخوانی داشته باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.