سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 31, 2023
10:22 چهارشنبه، 10ام خردادماه 1402
کد خبر: 145875

مدیاتک به‌دنبال تاریخ‌سازی؛ Dimensity 9300 با ۸ هسته پرقدرت، A17 اپل را شکست می‌دهد

افشاگری چینی می‌گوید پردازنده‌ی Dimensity 9300 مدیاتک به‌لطف ۸ هسته‌ی پرقدرت، A17 Bionic اپل را در رقابت مستقیم شکست می‌دهد.
 
 
 
 
روز گذشته، آرم Cortex-X4 را به‌عنوان قوی‌ترین هسته‌ی پردازشی‌اش به‌همراه Cortex-A720 و Cortex-A520 رونمایی کرد. زمان کوتاهی پس از رونمایی Cortex-X4، مدیاتک اعلام کرده است پردازنده‌ی پرچم‌دار بعدی سری دایمنسیتی از هسته‌های Cortex-X4 و Cortex-A720 به‌همراه تراشه‌ی گرافیکی Immortalis-G720 استفاده می‌کند.
 
مدیاتک به هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A520 اشاره‌ای نکرده است و اکنون افشاگری چینی می‌گوید تراشه‌ی بعدی این شرکت (Mediatek Dimensity 9300) صرفاً هسته‌ی پرقدرت دارد. این سیستم-روی-چیپ در واحد CPU به چهار هسته‌ی Cortex-X4 و چهار هسته‌ی Cortex-A720 مجهز خواهد بود.
 
 
 
بر‌اساس نوشته‌ی GSMArena، مدیاتک قصد دارد پردازنده‌ی دایمنسیتی ۹۳۰۰ را با لیتوگرافی N4P بسازد. N4P نسخه‌ی بهینه‌تر لیتوگرافی چهارنانومتری شرکت TSMC است و درمقایسه‌با N5 و N4 نه‌تنها قدرت بیشتری به پردازنده تزریق می‌کند؛ بلکه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
 
به‌ادعای افشاگر چینی، پردازنده‌ی Dimensity 9300 می‌تواند A17 Bionic را رقابت مستقیم شکست دهد. همچنین، گفته شده است که Dimensity 9300 درمقایسه‌با نسل قبل تا ۵۰ درصد کم‌مصرف‌تر خواهد بود. A17 Bionic پردازنده‌ای سه‌نانومتری است که در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس حضور خواهد داشت.
 
اشاره به چینش ۴ به‌علاوه ۴ در پردازنده‌ی Dimensity 9300 برایمان تعجب‌برانگیز است؛ چون تولیدکنندگان پردازنده‌ی موبایل مدت‌ها است که از سه کلاستر شامل هسته‌ی پرقدرت و هسته‌ی میانی و هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کنند.
 
اگر مدیاتک واقعاً به‌دنبال استفاده از چینش ۴ به‌علاوه ۴ باشد، شاهد تحولی شگرفی در صنعت پردازنده‌های موبایل خواهیم بود. آیا لیتوگرافی TSMC به حدی بهینه شده است که نیاز به هسته‌های کم‌مصرف از بین برود؟ با رونمایی Dimensity 9300 همه‌چیز مشخص خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.