رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

June 4, 2023
10:22 یکشنبه، 14ام خردادماه 1402
کد خبر: 145959

جنجال جدید تیک تاک؛ روایت قتل فجیع کودکان با استفاده از هوش مصنوعی

ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی که در آن‌ها روایت قتل فجیع کودکان با جزئیات بالا شرح داده می‌شود، تیک تاک را درنوردیده‌اند.
 
 
تیک تاک که در ایالات متحده محبوبیت عجیب‌و‌غریبی دارد، همواره میزبان ویدیوهایی جنجالی بوده است. در جدیدترین نمونه، جنبش جدیدی در این شبکه‌ی اجتماعی راه‌اندازی شده که از هوش مصنوعی برای احیای قربانیان جرایم فجیع و نحوه‌ی قتل کودکان استفاده می‌کند. کارشناسان نسبت‌ به تماشای این ویدیوها هشدار جدی داده‌اند.
 
بر اساس گزارش فیوچریزم، اکثر حساب‌هایی که ویدیوها را منتشر می‌کنند تصویر و گاهی‌اوقات نام قربانیان را پس از احیا توسط هوش مصنوعی، تغییر داده‌اند. این احتمالاً راهکاری برای دور زدن یکی از قوانین جدید تیک تاک است؛ قانونی که انتشار ویدیوهای دیپ‌فیک افراد جوان را ممنوع و اعلام می‌کند تمامی ویدیوهای مبتنی‌بر این فناوری باید برچسب‌گذاری شوند.
 
بااین‌حال، تعداد زیادی از ویدیوهایی خلق‌شده با هوش مصنوعی که در آن‌ها روایت قتل فجیع کودکان گفته می‌شود، در تیک تاک منتشر شده‌ است. در این ویدیوها معمولاً جزئیات اصلی تا حدی اصلاح می‌شود. بدین ترتیب با ویدیوهایی طرف هستیم که ترکیبی از واقعیت و داستان‌پردازی هستند و بیننده نمی‌تواند بخش‌های واقعی را تشخیص دهد.
 
پاول بلیک‌لی، استادیار عدالت کیفری در دانشگاه نیوهِیوِن آمریکا، می‌گوید: «این ویدیوها واقعاً عجیب و ترسناک‌اند. ظاهراً ویدیوها با این هدف طراحی شده‌اند که واکنش‌های احساسی شدیدی را برانگیخته کنند، چون این کار مطمئن‌ترین راه برای دریافت کلیک و لایک است. تماشای این ویدیوها حس بدی به شما منتقل می‌کند و به‌نظرم نکته‌ی اصلی همین است.»
 
شماری از حساب‌هایی که ویدیوها را منتشر کرده‌اند می‌گویند از روی احترام به فوت‌شدگان، از اسم و تصویر واقعی آن‌ها استفاده نمی‌کنند؛ اما این موضوع روی حس بدی که بیننده می‌گیرد، تأثیر نمی‌گذارد. این ویدیوها بسیار ناراحت‌کننده‌اند و احتمالاً بدون کسب اجازه از خانواده‌ی قربانیان تولید شده‌اند.
 
بلیک‌لی می‌گوید: «تصور کنید والدین یا خویشاوند یکی از این کودکان هستید. آنلاین می‌شوید و تصویری از کودک فوت‌شده‌ی خود می‌بینید که با جزئیات بسیار زیاد اتفاقی را که برایش رخ داده است توضیح می‌دهد.»
 
ظاهراً تیم مدیریت محتوای تیک تاک دست‌به‌کار شده است؛ چون فیوچریزم می‌گوید شماری از حساب‌هایی که چنین ویدیوهایی را منتشر کرده‌اند از دسترس خارج شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.