فناوری اطلاعات

June 11, 2023
11:18 یکشنبه، 21ام خردادماه 1402
کد خبر: 146179

پیشنهاد مرکز پژ‌وهش‌های مجلس: تبلیغات ایمیلی و پیامکی با رضایت مخاطب باشد

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی قوانین و مقررات داخلی به این نتیجه رسیده که در برخی حوزه‌های تبلیغات بازرگانی خلأ قانونی وجود دارد.
 
 
 
 
در گزارش این مرکز که با عنوان «منظومه بایسته‌های محتوایی تبلیغات بازرگانی در ایران» منتشر شده، به بحث تبلیغات در فضای مجازی پرداخته شده و مرکز پژوهش‌ها در این زمینه پیشنهادهایی را ارائه داده است.
 
یکی از ماده‌های پیشنهادی مرکز، در مورد تبلیغات حوزه گردشگری است. در این گزارش آمده است که ماهیت پویای فضای مجازی گستردگی انواع سفر را تشدید کرده و امکان کنترل و رصد فعالیت‌های تبلیغات در عرصه گردشگری را دشوار کرده است. یکی از پیامدهای این موضوع از نظر مرکز پژوهش‌ها تضییع حقوق مصرف‌کننده به دلیل سوءاستفاده عرضه‌کنندگان خدمات سفر در فضای مجازی است. در این زمینه مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده این ماده در مقررات این حوزه قرار گیرد: «هرگونه فعالیت در فضای مجازی و تبلیغات در حوزه گردشگری صرفاً در چارچوب مقررات این حوزه و با دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امکان‌پذیر است.»
 
بخش دیگری از این گزارش هم به تأییدکننده‌ها (یعنی کسانی که کالاها را در آگهی‌های بازرگانی تبلیغ می‌کنند) پرداخته است. مرکز پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده که با توجه به سهولت تبلیغ و در دسترس بودن رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص پلتفرم‌های اینترنتی و فضای مجازی تمایل تولیدکنندگان و بازاریابان به تبلیغ در این حوزه افزایش یافته است درحالی که در چارچوب نظام حقوقی کنونی قوانین و مقررات موجود در خصوص تبلیغات و تأییدهای صورت گرفته از سوی چهره‌ها در فضای سنتی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی چالش‌های موجود نیست و ضروری است مقرراتی گذاشته شود.
 
مرکز پژوهش‌ها همچنین بر آگهی‌هایی که در فضای مجازی برای مخاطبان ارسال می‌شود دست گذاشته و گفته است گستردگی فضای مجازی و دسترسی آسان به آن، مخاطب را در معرض انواع آگهی‌ها قرار داده و ارسال این آگهی‌ها به دلایلی چون نقض حریم خصوصی و لینک‌های همراه با بدافزار بدون اخذ رضایت افراد ممنوع است و باید در این خصوص قاعده‌گذاری انجام شود.
 
در زمینه‌ی تبلیغات ناخواسته مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد اضافه شدن این ماده را داده است: «ارسال هر گونه پیام تبلیغاتی از طریق هر قسم از رسانه و ابزار اعم از الکترونیکی نظیر آدرس الکترونیکی و مخابراتی نظیر پیامک برای مخاطب مشخص مستلزم اخذ رضایت مخاطب تبلیغ قبل از ارسال آن است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.