به گفته افراد مطلع رگولاتوریهای ضد انحصار اتحادیه اروپا در یک شکایت جدید ضد انحصار تجزیه کسبوکار تبلیغاتی گوگل را بررسی میکنند. مقامات قاره سبز به دنبال کاهش سلطه این غول آمریکایی بر تبلیغات دیجیتال هستند.
به گزارش والاستریت ژورنال، کمیسیون اروپا، رگولاتوری ارشد اتحادیه اروپا، قرار است در روز چهارشنبه یک شکایت رسمی را علیه گوگل مطرح کند که در آن به سو استفاده این شرکت از نقشش به عنوان یکی از بزرگترین کارگزاریها، عرضه کننده و مراکز مناقصه تبلیغات دیجیتال برای وبسایتها و اپلیکیشنهای شخص ثالث اشاره شده است.
پیش از این هم بلومبرگ در گزارشی به احتمال شکایت اتحادیه اروپا از گوگل اشاره کرده بود.
به گفته افراد مطلع، در حالی که این کمیسیون در صورت اثبات اتهامات میتواند دستور پرداخت غرامت بدهد اما رگولاتورها باور دارند که هیچ تغییر رفتاری نمیتواند نگرانیهای فعلی را رفع کند. دستور به واگذاری در پروندههای ضد انحصار هم اقدام غیرمنتظرهای است و چنین پروندههایی معمولا با جریمه و دستور به تغییر رفتار به پایان میرسند.
بررسیهای بزرگ ضد انحصار معمولا بیش از یک سال پس از شکایت رسمی به طول میانجامند و گاهی اوقات بدون اثبات اشتباه به پایان میرسند. به گفته افراد مطلع کمیسیون اروپا پیش از پایان بررسی درمورد پیگیری تجزیه کسبوکار تبلیغاتی یا دریافت غرامت تصمیمگیری نخواهد کرد.
جزئیات مطرح شده در متن پرونده اتحادیه اروپا نشان میدهد که این شکایت احتمالا موضوعاتی شبیه به شکایت وزارت دادگستری امریکا از گوگل را پوشش میدهد که در ماه ژانویه این شرکت را به سو استفاده از قدرت انحصاری در صنعت تکنولوژی تبلیغات و آسیب به ناشران و تبلیغ کنندگان اینترنتی متهم کرد. این پرونده از دادگاه فدرال آمریکا خواست تا اکتسابهای گوگل در حوزه تکنولوژی تبلیغات را باطل کند.
پروندههای مطرح شده در اتحادیه اروپا و ایالات متحده دنباله جدالی طولانی هر دو سوی اقیانوس برسر صنعت تبلیغات دیجیتال هستند. اداره رقابت و بازارهای انگلستان نیز در حال بررسی کسبوکار تبلیغاتی گوگل است. کسبوکار تکنولوژی تبلغیات گوگل حدود ۱۴ درصد از درآمد ۵۴.۵ میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه اول را به خود اختصاص میدهد.
با اینکه ابزارهای تکنولوژی تبلیغات گوگل برای بیشتر کاربران اینترنت ناشناخته هستند اما بخش عمده خرید و فروش تبلیغات را برای فعالان آنلاین برعهده میگیرند. کسبوکار تکنولوژی تبلیغات این شرکت شامل ابزاری است که از طریق آن ناشران میتوانند فضایی را برای ارائه تبلیغ مشخص و خریداران تبلیغات هم فضا آن فضا را خریداری کنند و یک بازارگاه به صروت خودکار دو طرف معامله را به یکدیگر متصل میکند.
مدیران رسانهای، وکلا و رگولاتورها مدتها است معتقدند که گوگل با توجه به حضور پررنگ در فرایند خرید و فروش تبلیغات، برتری غیرمنصفانهای نسبت به دیگر رقبای تکنولوژی دارد و درآمد ناشران آنلاین را کاهش میدهد.
گوگل چنین ادعاهایی را رد کرده و مدعی است که ناشران و خریداران تبلیغات به دلیل بازدهی و عملکرد خوب از ابزارهای این شرکت استفاده میکنند. گوگل میگوید هیچ برنامهای برای فروش کسبوکار تکنولوژی تبلیغات یا خروج از این صنعت ندارد و هدفش پشتیبانی از مدل تجاری وبسایتها است تا سایتهای بیشتری برای موتور جستجو و کسبوکار اصلی این شرکت ایجاد شود.
شکایت مطرح شده در اروپا ریشه در تفحصی دارد که رگولاتورهای قاره سبز در سال ۲۰۲۱ روی این بخش از کسبوکار گوگل کلید زدند. اتحادیه اروپا در بخشی از این تفحص به مشکلات مربوطه از جمله رفتار گوگل با رقبا و امکان معامله تبلیغات یوتیوبی توسط رقبا میپردازد.
گوگل مدتها است که با ادعاهای مختلف درمورد کسبوکار تبلیغات خود دست و پنجه نرم میکند. این شرکت سال گذشته سعی داشت تا شکایتی در آمریکا را با پیشنهاد تجزیه کسبوکار تبلیغاتی به عنوان واحده جداگانهای در الفابت (شرکت مادر گوگل) به پایان برساند، پیشنهادی که با آنچه مقامات مبنی بر تجزیه کامل و جدایی کامل از این شرکت به دنبالش بودند فاصله زیادی داشت.
این شرکت همچنین در سال ۲۰۲۱ نیز پرونده مشابه دیگری را در فرانسه به توافقی ختم کرد و براساس آن دسترسی شرکتهای تکنولوژی تبلیغات را به دادهها تسهیل کرد و متعهد شد که از دادههای خود برای فروش تبلیغات به شکلی ضد رقابتی استفاده نکند. این شرکت همچنین با پرداخت جریمهای ۲۲۰ میلیون یورویی (۲۳۷ میلیون دلاری) موافقت کرد.
غولهای تکنولوژی با سرمایه هنگفت و جیب پرپول با جدیت برای جلوگیری از تصویب قوانین و یا صدور حکم در زمینههای ضد رقابتی تلاش میکنند. بررسیهای والاستریت ژورنال در سال ۲۰۲۲ نشان داد که آمازون، اپل و گوگل میلیونها دلار برای جلوگیری از تصویب یک لایه ضد رقابتی در آمریکا هزینه کردهاند.