دوربین

فناوری اطلاعات

June 14, 2023
14:31 چهارشنبه، 24ام خردادماه 1402
کد خبر: 146321

مزایا و معایب فیلم‌برداری با نرخ ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه

آیا با بهترین نرخ فریم، ویدئوی خود را ضبط می‌کنید؟ در این مطلب با رایج‌ترین نرخ‌های فریم برای فیلمبرداری آشنا می‌شوید.
 
 
 
 
زمانی که فیلم‌برداری می‌کنید، شاید این سؤال را از خودتان بپرسید که آیا با نرخ فریم مناسبی فیلم‌برداری می‌کنم یا نه؟ امروز مزایا و معایب سه نرخ فریم رایج ۲۴ فریم، ۳۰ فریم و ۶۰ فریم را مطرح می‌کنیم تا نرخ فریم مناسب برای پروژه‌ی فیلم‌برداری‌تان را انتخاب کنید.
 
۲۴ فریم بر ثانیه؛ سینمایی
نرخ استاندارد در ساخت فیلم‌های سینمایی، همیشه ۲۴ فریم بر ثانیه بوده و این نرخ فریم، حداقل نرخ فریم برای چشم انسان است تا بتواند درک بهتری از حرکات تصاویر داشته باشد. شاید نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه برای ویدئوهای آنلاین و محتوای ویدئویی تلویزیون‌ها مناسب نباشد؛ اما در اکثر فیلم‌ها استفاده می‌شود.
 
مزایای فیلم‌برداری با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه
فیلم‌برداری با نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه، حس‌و‌حال سینمایی را به ویدئو می‌دهد و دلیل آن هم عادت کردن چشم به فیلم‌های سینمایی است که با نرخ ۲۴ فریم تماشا می‌کنیم.
 
فریم‌های کمتر، باعث ذخیره‌سازی ویدئو با حجم کمتر و سهولت کار تدوین‌گر در ویرایش فیلم می‌شود.
 
فیلم‌هایی با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه در بسیاری از دوربین‌ها بدون نقص و ضریب برش ضبط می‌شوند؛ در حالی که دوربین‌هایی مثل سری آلفا ۷ مارک ۳ و آلفا ۶۱۰۰ سونی هنگام ضبط فیلم با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، دارای ضریب برش هستند.
 
معایب فیلم‌برداری با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه
نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه، حداقل نرخ فریم یک ویدئو است و نمی‌توان افکت حرکت آهسته را روی آن اعمال کرد؛ با اعمال حرکت آهسته (۵۰ درصد) روی یک ویدئوی ۲۴ فریم‌برثانیه، نرخ آن به ۱۲ فریم‌برثانیه می‌رسد و خروجی ایدئالی ارائه نمی‌دهد.
 
محتوای اکثر رسانه‌های دیجیتال ۳۰ یا ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه هستند و ویدئویی با نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه به خوبی با محتوای ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه مطابقت داده نمی‌شود.
 
اگر محتوای ویدئو طوری باشد که نیاز به تصویری با حرکت نرم دارد، فیلم‌برداری با نرخ ۲۴ فریم نمی‌تواند جوابگو باشد؛ چرا که نرخ ویدئوی ۲۴ فریم‌برثانیه به‌عنوان حرکت تار شناخته می‌شود و به همین دلیل احساس سینمایی منتقل می‌کند.
 
چه زمانی باید با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کرد؟
اگر قصد انتقال حس‌و‌حال سینمایی به بیننده را دارید، ویدئوهای خود را با نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کنید. توجه داشته باشید که برای فیلم‌برداری با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه، باید درک کافی از این نرخ فریم داشته باشید تا ویدئو تار نباشد.
 
۳۰ فریم بر ثانیه؛ استاندارد دیجیتال
نرخ فریم پیش‌فرض و رایج در اکثر دوربین‌ها، ۳۰ فریم بر ثانیه است که تنها ۲۵ درصد فریم بیشتری از نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه دارد.
 
مزایای فیلم‌برداری با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
نرخ ۲۴ فریم و ۳۰ فریم بر ثانیه تفاوت چندانی ندارند و مزایای یکسانی هم دارند. حجم ویدئوی ضبط‌شده با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، مشابه حجم ویدئوی ضبط‌شده با ۲۴ فریم است؛ اما با این تفاوت که نرخ ۳۰ فریم رایج‌تر است.
 
به دلیل ۶ فریم اضافه در نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، تاری تصویر موقع حرکت نسبت به نرخ ۲۴ فریم کمتر است. در استریم و پخش زنده، اگر محتوای بازی ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه باشد، نرخ تصویر دوربین ۳۰ فریم‌برثانیه نسبت به ۲۴ فریم منطقی‌تر است.
 
معایب فیلم‌برداری با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
برخی از دوربین‌ها امکان فیلم‌برداری بدون نقص و برش در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه را ندارند و زمانی که نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ویدئو ضبط می‌شود، ضریب برش در ویدئو ایجاد می‌شود.
 
برخی از افراد، نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را حد وسطی می‌دانند که نه مثل ۲۴ فریم سینمایی است و نه مثل ۶۰ فریم، روان.
 
چه زمانی باید با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کرد؟
ویدئویی با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، استاندارد است و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را به عنوان نرخ پیش‌فرض برای ضبط هر ویدئویی می‌توان انتخاب کرد.
 
۶۰ فریم بر ثانیه؛ نرم و روان
ویدئویی که با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌شود، به‌لطف تعداد فریم‌های بیشتر در هر ثانیه، روان‌تر است و به عنوان استاندارد طلایی فیلم شناخته می‌شود.
 
مزایای فیلم‌برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
ویدئوهای ۶۰ فریم بر ثانیه به لطف روان‌ بودن، چشم نوازتر هستند و ویدئو حس پویاتری را به بیننده منتقل می‌کند.
 
اگر قصد آهسته کردن صحنه‌هایی از ویدئو را دارید، انتخاب نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌تواند ایدئال باشد؛ چرا که با نصف کردن سرعت ویدئو، نرخ تصویر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌شود و تصویر تار نمی‌شود.
 
معایب فیلم‌برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
همان‌طور که ویدئوهایی با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه روان و پویا هستند، ممکن است برای بسیاری از بیننده‌ها آزاردهنده باشند. نرخ فریم بالا زمان ضبط ویدئو، نیازمند نوردهی بیشتر با ایزو، گشودگی دریچه‌ی دیافراگم یا سرعت شاتر است.
 
برای خروجی ایدئال در ویدئو، سرعت شاتر باید نزدیک به دو برابر نرخ فریم باشد تا از تار بودن بیش از حد تصویر جلوگیری شود. اگر نرخ تصویر روی ۶۰ فریم بر ثانیه تنظیم شده باشد، سرعت شاتر باید حداقل ۱٫۱۲۵ باشد تا تصویر تار نشود. برای جبران تاریکی هم باید عدد ایزو را بیشتر کرد که این امر هم باعث ایجاد نویز در تصویر می‌شود.
 
هزینه‌ای که برای خرید دوربین با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه باید کرد، تقریباً دو برابر بیشتر از هزینه‌ای است که برای خرید یک دوربین با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه باید صرف کرد؛ پس اگر قصد خرید دوربینی برای فیلم‌برداری 4K را دارید، خرید یک دوربین با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بصرفه‌تر خواهد بود.
 
حجم ویدئوهایی که با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط می‌شوند، زیاد است و باعث اشغال فضای بیشتر می‌شود. تدوین این ویدئوها هم به سیستمی با مشخصات قدرتمند نیاز دارد.
 
چه زمانی باید با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کرد؟
فیلم‌برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه می‌تواند برای پروژه‌های سنگین مناسب باشد؛ اما اگر قصد ضبط یک ویدئوی ساده را دارید، پیشنهاد می‌شود از نرخ فریم پایین‌تری استفاده کنید تا در هزینه‌های مالی هم صرفه‌جویی شود.
 
استفاده از نرخ ۶۰ فریم برای فیلم‌برداری از یک رویداد ورزشی می‌تواند مناسب باشد؛ چرا که وقتی ورزشکار با سرعت زیادی حرکت می‌کند، در نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، وضوح بیش‌تری برای دیدن آن به‌کار می‌رود.
 
اگر در پروژه‌ی فیلم‌برداری قصد اجرای تکنیک حرکت آهسته را دارید، نرخ تصویر ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌تواند مناسب باشد.
 
برای استریمرها، زمانی که نرخ تصویر بازی ۶۰ فریم‌برثانیه است، با تنظیم دوربین برای ضبط ویدئوی ۶۰ فریم بر ثانیه هماهنگی بین تصویر بازی و استریمر به‌وجود می‌آید.
 
نرخ فریم تصویر را نسبت به نیاز خود انتخاب کنید
هر نرخ فریم نقاط قوت خود را دارد و شما باید تصمیم بگیرید که کدام‌یک برای پروژه ویدئویی شما بهترین است. چه با ۲۴ فریم بر ثانیه سینمایی، چه با ۳۰ فریم بر ثانیه استاندارد، چه با ۶۰ فریم بر ثانیه نرم، نیازهای خلاقانه خود را تعیین کرده و ویدئو را ضبط کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.