فناوری اطلاعات

June 17, 2023
15:37 شنبه، 27ام خردادماه 1402
کد خبر: 146425

با هوش مصنوعی جدید متا به ۶ زبان زنده دنیا صحبت کنید!

متا می‌گوید ابزار هوش مصنوعی Voicebox می‌تواند به مکالمه‌ی طبیعی دستیارهای دیجیتال کمک کند.
 
 
 
 
مایکروسافت و گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی بسیار فعال هستند و این روزها سروصدای زیادی به پا کرده‌اند؛ اما شرکت‌های دیگر همچون متا نیز محصولات و سرویس‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند.
 
شرکت متا با انتشار مطلبی در وبلاگ خود، اعلام کرد که روی ابزار هوش مصنوعی مولد برای گفتار کار می‌کند؛ ابزار Voicebox می‌تواند از پس طیف وسیعی از وظایف تولید گفتار مانند ویرایش، نمونه‌برداری و سبک‌دهی (Stylizing) بربیاید؛ وظایفی که Voicebox برای انجامشان، لزوماً به‌صورت موضوعی تعلیم ندیده است.
 
متا قابلیت‌های Voicebox را چنین توصیف می‌کند:
 
تبدیل موضوعی (in-context) متن به صوت: با دریافت نمونه‌ی صوتی ۲ ثانیه‌ای، لحن و سبک صدا را می‌آموزد و با همین سبک، متن را به صوت تبدیل می‌کند.
 
ویرایش مکالمه و کاهش نویز: می‌تواند بخشی از یک مکالمه‌ی صوتی را که با نویز مختل شده است، بازسازی کند یا بدون نیاز به ضبط مجدد، کلماتی را که به‌درستی ادا نشده‌اند، اصلاح کند.
 
انتقال سبک‌وسیاق مکالمه از یک زبان به زبان دیگر: می‌تواند نمونه‌ای از یک مکالمه یا بخشی از یک متن را دریافت کرده و آن را به فایل صوتی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، لهستانی یا پرتغالی تبدیل کند.
 
نمونه‌برداری متنوع گفتار: از داده‌های متنوعی برای تولید صوت استفاده می‌کند تا با دقت بالاتری، نوع گفت‌وگوی افراد در ۶ زبان اشاره‌شده را تولید کند.
 
متا معتقد است که در آینده، مدل‌های چندمنظوره‌ی هوش مصنوعی مانند Voicebox می‌توانند به دستیارهای دیجیتال و شخصیت‌های NPC متاورس صداهای طبیعی بدهند. متا می‌گوید افراد کم‌بینا یا نابینا با استفاده از این ابزار می‌توانند پیام‌های متنی دوستانشان را به‌صورت صوتی بشنوند و خالقان محتوا نیز ساده‌تر از گذشته، قطعات صوتی را ایجاد یا ویرایش می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.